Hallo iedereen, Ik met de speen bij mijn dochter stoppen maar ik ben erg bang dat ze gaat duimen (en dat vind ik erg duimde namelijk zelf tot mijn 20 ste) Iemand advies en hoe pakken jullie het aan? Groetjes Martine
Wij zijn gewoon gestopt met de speen. Overdag had ie al heel lang geen speen, maar nu sinds 3 weken zijn we er ook 's nachts mee gestopt. Ik denk ook eigenlijk niet dat ze nu nog ineens gaan duimen, is dat meestal niet al een gewoonte vanaf echt het baby-zijn?
Je kunt misschien anders gewoon eens proberen de speen weg te laten en goed in de gaten houden of ze dan gaat duimen. Mocht dat het geval zijn kun je de speen altijd nog terug geven. Ik heb m'n zoontje in ieder geval nog niet zien duimen. Hopelijk krijg je er genoeg vertrouwen in om het in ieder geval te proberen. Veel succes!
hier deed de oudste het dus wel, als de speen weg ging ging de duim richting mond, niet vaak maar betrapte hem er wel op. ik wou dit liever ook niet ik heb het zelf tot mijn 12ste gedaan dus vanaf zijn derde afgesproken dat op zijn vierde verjaardag hij een grote jongen is die niet meer een speen hoeft zo gezegd zogedaan dat jaar heel vaak herhaald hem er goed op voorbereid duidelijk uitgelegd (hij heeft een vorm van autisme en is dwangmatig) dus duidelijkheid is voor hem heel erg belangrijk op zijn verjaardag heeft hij zelf sochtends vroeg de speen weggegooid hij vraagd er nog wel eens naar en enkelt gaat de duim in de mond en zeg ik duidelijk dat hij daar echt te groot voor is en hij zegt dan ook tja de speen was lekkerder. mijn wederhelft heeft hem denk ik nog nooit zien duimen. verschilt per kind hoe ze dit oppakken en hoe het werkt, ik begrijp heel erg goed je angst
Hier ging de speen weg, maar ze nam haar wijsvinger er voor terug. Ik weet ook nog niet hoe ik het bij de tweede gaat doen, want straks gaat die hetzelfde doen.
Wij waren hier ook erg bang voor de duim, maar tot op heden doet ze daar niets mee! Ennuh; wij zijn gewoon cold-turkey gestopt, voorzag wel een paar hopeloze nachten, maar ook die hebben we niet gehad... Succes!