Stoppen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Flutterby, 18 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Mijn dochter is nu 9 dagen en het is al 9 dagen ellende met de borstvoeding. Spruw, vreselijke kloven en een beginnende borstontsteking die gelukkig niet heeft doorgezet door veel aanleggen. Het aanleggen gaat nu vaak goed, maar als ze 1x verkeerd aanhapt of loslaat en gelijk de tepel weer naar binnen slurpt springen alle wondjes en kloven weer open :(. Mijn tepel doet de hele dag pijn en aanleggen aan die kant doe ik met tranen in m'n ogen...

Ik ben er helemaal klaar mee, zit er echt doorheen en krijg al buikpijn bij het idee dat ik haar dalijk weer aan moet leggen. Ik voel me er doodongelukkig door en de rest van het gezin lijd hier ook onder, niet de bedoeling natuurlijk.
    Hoe kan ik het beste zo snel mogelijk stoppen met de borstvoeding??

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Wat naar dat het niet lekker loopt. Ik respecteer je keuze om te stoppen met borstvoeding geven, maar als je onder deze omstandigheden stopt, ga je enorme spijt krijgen. Ik pleit er voor om niet te stoppen met BV geven terwijl je midden in een probleem zit. Als het probleem (de pijn) is opgelost, wil je dan nog wel doorgaan met borstvoeding geven?

Mijn voorstel is als volgt.
    De komende 48 uur niet aanleggen maar kolven. Bij voorkeur met een dubbelzijdige electrische kolf, maar aangezien het zondag is met welke kolf je maar in huis hebt. (elke 3 uur kolven). Zo krijgen je tepels wat rust en kunnen wat genezen.
    Doorgaan met de spruw behandeling (ik ga er tenminste van uit dat je daar wat voor gekregen hebt)
    De melk die je kolft geef jij of je partner je baby met een spuitje/cupje/flesje (wat voor jou goed voelt).
    Voor de pijn kun je paracetamol nemen (de maximaal toegestane dosis, verdeeld over de dag).
    Voor de kloven adviseer ik Mother Mates te gebruiken. Dit zijn hydrogel tepelverbanden die kloven helpen genezen. Ze zijn per 2 verpakt en zijn 5-7 dagen te gebruiken. Je kunt ze halen bij de thuiszorgwinkel of bestellen via internet.

Wil je ondanks mijn tips/advies toch stoppen; dan kun je het beste kolvend afbouwen. Steeds als je borsten vol voelen kolf je tot de borsten weer soepel voelen. De tijd tussen twee kolfbeurten probeer je langzaam op te rekken.

Ik adviseer je om toch die 48 uur bedenktijd in te bouwen en dan nog eens kijken hoe het dan voelt. De spruw zal met de juiste behandeling minder klachten geven na 2-3 dagen.

Sterkte meid. Wil je me laten weten wat je gaat doen?

3. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik heb alleen een handkolf in huis en daarmee lukt het niet, de tepel met kloven doet dan gruwelijk pijn en ik krijg geen toeschietreflex...

Ik weet niet of ik nog wel wil voeden als het geen pijn meer doet, al weet ik niet of dat ooit lukt als ik zo eens naar mijn tepel kijk. Op dit moment heb ik vooral spijt dat ik er uberhaupt mee begonnen ben.

We zijn sinds gistermiddag bezig met de spruw medicatie, dus morgen zou er duidelijk verschil moeten zijn toch? Het lijkt wel alsof ze steeds slordiger gaat aanhappen, of ze reageert op mijn spanning....

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Je borsten zullen wel leeg moeten, anders ben je straks nog verder van huis. Wellicht is handkolven nog een optie. Dan masseer je de borst leeg en zit er dus niks te zuigen aan de tepel. Maak voor je gaat kolven de borst goed warm met een pamper kompres (pamper vullen met warm tot heet water).

Met de spruwmedicatie zou je wat dat betreft morgen al verbetering moeten merken. Maar de paracetamol kan je ook helpen. Start met 2 x 500 mg en dan steeds na 6 uur weer 500 mg. Je mag maximaal 6 x 500 mg per dag nemen.

Is er een lactatiekundige bij jou in de buurt die je kunt bellen en die wat voor je kan betekenen?
    Je kunt via de huisarts ook een medicijn krijgen om de borstvoeding te stoppen.

Sterkte

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Er is vrijdag al een lk geweest en die heeft meegekeken met aanleggen, dat gaat allemaal goed (meestal). Waarschijnlijk zijn de kloven door de spruw ontstaan en daardoor is de tepel erg kwetsbaar. Een 'gezonde' tepel is natuurlijk niet gelijk kapot bij 1x verkeerd aanhappen o.i.d.

Ik heb net even rustig nagedacht, ik denk/vrees dat nu stoppen de kans op ontstekingen alleen maar vergroot. Dochter liet er vandaag opeens 2x achter elkaar 4 uur tussen, normaal hooguit 3 maar vaker 2 en mijn borsten stonden op klappen, harde plekjes en knobbels en ik heb nu weer wat verhoging :(. De harde plekjes krijg ik niet weg gemasseerd, met de volgende voeding zal ik er wat warms op leggen. Bij het minste of geringste heb ik harde plekken, knobbels en verhoging/koorts. Ik ben als de dood voor een borstontsteking... Is dit normaal en gaat dit over?

6. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Is het trouwens normaal dat mijn borsten een beetje beurs blijven voelen? Ook al zijn ze wel soepel? Dat versterkt mijn angst voor ontstekingen en dat is nu eigenlijk de hoofdreden om te willen stoppen...

7. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Dat beurse gevoel blijft wel een paar dagen. Dat is normaal en gaat na een paar dagen wel weer over. Het ontstoken weefsel is geirriteerd en dat blijft even gevoelig.

Ik vermoed dat jij te kampen hebt met een flinke melkproductie en dat daardoor die borsten steeds vol lopen en de melkkanaaltjes verstoppen dan snel. De borst goed voorverwarmen helpt zeker bij harde plekken.

Geef jij 1 of 2 borsten per keer. Je kunt overwegen om er voorlopig even 1 per keer te geven. De andere borst dan wel in de gaten houden. In het ergste geval kolf je eenmaal beide borsten helemaal leeg om de boel even te resetten.

Ik heb onwijs respect voor je dat je doorzet ondanks de hobbels. Een pluim voor jou want je doet het hartstikke goed!

8. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik heb besloten toch te stoppen, ging er geestelijk echt aan onderdoor.

Nu heb ik vandaag een dubbelzijdige kolf gehuurd om kolvend af te bouwen. Wat een opluchting! Ik kolf vandaag steeds om de 4 uur de spanning eraf, warme compressen erop, kolven tot mijn borsten soepel zijn en daarna koelen met ijscompressen.

Mijn idee is om wanneer de stuwing na 4 uur weg is of draaglijk is te gaan kolven om de 4,5 uur, 5 uur, 5,5 uur etc. Is dst een goede manier om af te bouwen met zo min mogelijk kans op problemen? Ik haal trouwens maar zo'n 60cc totaal uit beide borsten en dan voelen ze al soepel.

Helemaal leeg kolven alleen bij pijnlijke harde plekken? Mijn dochter dronk mijn borsten ook nooit leeg volgens mij...

Deel Deze Pagina