Mijn dochter van 11 maanden heeft altijd prima gegeten. Vers, potjes, brood, alles ging erin. Grof, fijn, geen enkel probleem. Maar sinds kort is het avondeten een drama. Tenminste, als het vers is. Ze vindt de structuur apart en vist alles uit haar mondje. Wanneer we haar laten aanmodderen, stopt ze het zelf weer terug. Ze wil het dus zelf doen. Soms gaat het er 3x in en uit, maar ze wil wel eten. Het is dus ook echt proberen. Dus eigenlijk heel knap! Maar wat bij brood makkelijk zelf kan, is bij avondeten wel een ander verhaal. Dat wordt al snel een puinhoop. En hoe kan ze al die kleine stukjes nou zelf eten? We hebben al vanalles geprobeerd. Grotere stukjes vlees die ze vast kan houden, penne pasta, grotere stukjes groente. Maar het werkt nog niet echt. En wanneer we het prakken, kan ze het helemaal niet vasthouden. De potjes gaan echter wel super goed, maar die wil ik niet elke dag geven. En terug naar echt pureren, willen we eigenlijk ook niet. Nu krijgt ze met vers eten dus echt te weinig binnen. Maar bijvoeren stiekem tussendoor, saar trapt ze niet in. Herkenne jullie dit en hoe verliep dat bij jullie??
ja wel herkenbaar wat je beschrijft...mijn dochter van bijna 13 maanden wil de laatste tijd ook alles 'zelluf' eten....zucht...Ik geef haar zelf een lepel en help haar om daarmee eten te scheppen van haar bordje. Ik pureer het eten nog wel maar niet tot moes en dat gaat goed. Met grote stukken (zoals slierten groente of stukjes aardappel) hoef ik niet aan te komen terwijl ze wel al wat kleine stukjes pizza heeft gegeten en ook van wat grotere stukjes fruit (eet ze helemaal zelf) en brood is ze niet vies haha dus erg raar....maar blijf het nog even zo doen want vind vers eten wel belangrijk (eet gemid 5 dagen per week met ons mee). Dus zou gewoon proberen om een lepel te geven en sturen.. Succes! Groetjes Claudia
Oooh hoe herkenbaar! Hier precies hetzelfde. Julie vindt sowieso al die stukjes en structuren errug interessant, voorheen hield ze het meeste mooi in haar snuitje, nu wordt het eruit gehengeld en dan zelf weer teruggestopt. Gevolg is dat alles onder zit! Tegenwoordig laten we haar met bepaalde soorten eten lekker "zelf doen": worteltjes, boontjes, aardappeltjes, pasta, stukjes fruit gaan zo uit het knuistje. Maarja, Juul is maar een klein kindje en haar mama wil wel dat ze structureel het nodige binnenkrijgt, af en toe wil ik dus ook gewoon kunnen "doorlepelen". Nu geef ik haar soms bij het warm eten een klein korstje brood of stukje soepstengel in de hand. Daar neemt ze af en toe een hapje van, ze focust zich daar dan op. Intussen kan ik het warm eten naar binnen scheppen . Eigenlijk natuurlijk alleen maar een goede ontwikkeling, dat ze het zelf willen doen!