Hi meiden, even een vraagje; per 1 oktober heb ik een gastouder aan huis, maar nu moet zij een nieuwe VOG aanvragen en haar kinder EHBO opnieuw halen omdat deze verlopen is (ze is verhuisd uit een andere regio), maar nu vraagt ze mij om deze kosten te delen en dat dit normaal is bij haar andere GOB. Is dit normaal? Want eerlijk vind ik dat zij zelf voor deze kosten op moet draaien, zij kiest ervoor om gastouder te worden en daarvoor moet je voldoen aan bepaalde eisen. Of denk ik nu heel zwart-wit?
ik ben ook gastouder en zou dat nooit operen, vind het wel raar eigenlijk. Ze kan de kosten toch ook gewoon aftrekken volgens mij?
Beetje apart aangezien gastouders het meestal vergoed krijgen door het gastouderbureau. Toe ik gastouder was kreeg ik beide vergoedt.
Ik zou even informeren bij het gastouderbureau. Ik zou daar niet mee akkoord gaan. De clienten op mijn werk hoeven ook niet te betalen voor onze EHBO/BHV (herhalings)cursussen. Verhuizen uit een andere regio lijkt mij geen reden dat haar EHBO certificaat is verlopen, verloopt sowieso na een jaar en dan moet je steeds opnieuw herhalen (toch?).
Belachelijk, die kosten moet jij echt niet betalen hoor. Die zijn voor haar eigen (of die van het GOB) rekening.
Nou sorry hoor maar vind het rond uit belagelijk dat ze het durft te vragen. Het is haar verplichting dit te halen en dat moet ze gewoon zelf betalen. Ze gaat maar onderhandelen met het gastouderbureau. Ze is in dienst van het gastouder bureau en jij bent niet haar werkgever die haar deze papieren verplicht. Zie je het al voor je dat je bij bijv Thebe werkt om bij gezinnen schoon te maken en Thebe zegt dat je een diploma moet halen en je gaat bij de cliënten/gezinnen geld halen omdat je een diploma moet halen. Of een pakketbezorger die moet bijscholen en geld aan je vraagt bij het bezorgen van zijn pakket omdat hij een papiertje moet halen.
Gaat zij alleen op jullie kindjes passen of ook bij andere? Ik kan me nl zo voorstellen dat als ze echt alleen bij jullie thuis is het eerder een privé oppas is en dan vind ik het geen vreemde vraag. Maar is ze gastouder in haar eigen huis vind ik dat ze daar zelf in moet voorzien. Ik zou het gastouderbureau bellen. Ik vind het een vreemd verhaal.
Het is eigenlijk niet nodig meer om te zeggen, maar dit is idd niet normaal. Normaal gesproken is hier het gob voor verantwoordenlijk, of de gastouder zelf; zeker jij/jullie niet voor de kosten! Wat al eerder is genoemd, bellen naar het gob idd en vragen hoe dit zit. Raaaar verhaal!
Meiden bedankt voor jullie reacties! Ben blij dat jullie er ook zo over denken! Vond het erg raar dat ze dit vroeg.. Ik heb inderdaad direct een mail gestuurd naar het GOB met de vraag of dit normaal is, ik kreeg als reactie dat als ze voor het eerst het certificaat moeten halen ze dit zelf moeten betalen, maar de vervolgtrainingen krijgen ze kosteloos. Wat ik echter niet snap van de GO en het GOB waar ze dan nu werkt, dat ze dus werkt met een verlopen kinderEHBO certificaat. Maar helaas kan ik haar niet gaan inzetten omdat de aanmelding bij het LRK heel lang kan gaan duren, de gemeente mag er 8-10 weken over doen. Ik had eigenlijk al een GO nodig vanaf 3 september, maar omdat dat niet haalbaar was en 1 oktober wel heb ik het opgeost met oma. Nu hoorde ik dat 1 oktober ook niet haalbaar was en dat het GOB me wel aan een andere GO wilde koppelen tot het met de andere GO rond was. Ik heb besloten om wel op het aanbod van het GOB in te gaan, als deze GO de ruimte had om de meiden voor langere tijd te kunnen opvangen. Puur omdat ik nu opvang nodig heb en niet kan/wil wachten tot een GO en het GOB alles rondhebben. en daarbij wil ik ook niet tussendoor wisselen, dan zijn mijn meiden net gewend en dan zouden ze naar een andere GO gaan.. Twinkle star; zij zou 3 dagen bij mij thuis oppassen, maar past op de andere 2 dagen al op kinderen in een ander gezin op. mamavandaan1; klopt, maar haar certificaat is verlopen en het andere GOB doet hier blijkbaar niets mee?? Vandaar dat dit GOB vond dat ze het opnieuw moest halen.
Het is inderdaad erg raar om aan jou te vragen mee te betalen. Ben zelf gastouder en me VOG kreeg ik van het gob terug. En me ehbo hebben hun ook gewoon betaald. Al moest ik de laatste de herhaling eerst zelf betalen. Kon het declareren bij me ziekenfonds en de rest wat niet vergoed werd kon ik bij het gob inleveren en kreeg ik van hun terug.