Mijn zoontje is 3,5 en heeft niet zo'n sterk gebit. Zijn 2 boventandjes zijn bovenaan grijzig omdat hij daar toen hij net kon lopen op gevallen is. En hij heeft onlangs een gaatje laten vullen, wat overigens heel goed is verlopen gelukkig. Maar ik bedacht me ineens dat wij 'vroeger' fluortabletjes kregen voor een sterker gebit. Mijn tandarts heeft het hier niet over gehad, wil het de volgende keer toch eens vragen. Geven jullie fluortabletje? Ben benieuwd naar jullie ervaringen/reacties, alvast bedankt!
Zelf laat ik m'n dochter helemaal niet met fluortandpasta poetsen.. Zou haar dan ook geen tabletjes fluor toedienen. Is mijn inziens niet nodig. Heb nl. nogal wat verontrustende verhalen gehoord over fluor. Poetsen is meer dan genoeg en evt. iets mindere met suikers en zoetstoffen, maar zou geen extra fluor toedienen.
Mijn man en ik hadden het er laatst nog over maar we hadden allebei geen idee of die pilletjes nog wel bestaan! Wij geven ze dus niet, ik denk ook niet dat het nodig is tegenwoordig.. Denk dat je net zoveel bereikt met goed poetsen 2 keer per dag..
Ze bestaan nog want hier worden ze gegeven. Met de tandarts besproken en het kan geen kwaad volgens hem. Wij hebben er beide ervaringen mee en vooral mijn man wilde dit heel graag.
Voor de volledigheid n.a.v. mijn vorige post zal ik een van de sites met een kritische noot richting fluoride plaatsen. WantToKnow.nl – Het gif in je water en tandpasta! Wil niet beweren dat hun het 100% bij het juiste eind hebben, maar als je verder zoekt met google kom je meer dergelijke artikelen tegen, ook veelal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Zo kan je misschien een meer weloverwogen besluit nemen t.a.v. extra fluoride toedienen.
je weet ook dat dit een Amerikaanse sensatie site is, die ook daar nauwelijks serieus genomen wordt? Dit valt onder de categorie 'gif in vaccinatie'. Prima dat je je laat informeren maar doe dat wel aan de hand van betrouwbare sites. Wetenschappelijk onderzoek toont op dit moment aan dat de ondersteuning van het kindergebit door een kleine hoeveelheid fluoride aan te raden is boven het helemaal niet gebruiken hiervan. Het is dus af te raden om een 'volwassenpasta' te gebruiken. De Nederlandse tandarts heeft hier gewoon braaf jaren op gestudeerd en kan je het beste voorlichten. Het internet is vooral een erg gevaarlijk medium
Als je verder google'd kom je veel meer sites tegen die aangeven dat fluor niet nodig is en extra al helemaal niet. Wordt ook veel in de 'alternatieve' kringen over gesproken. Zal nog eens kijken of ik de mailtjes er nog van heb. Daar zaten nl. ook NL onderzoeken bij. Maar als jij er niet in gelooft prima hoor! Wilde alleen de andere geluiden ook laten horen..
Dat mag maar je maakt jezelf niet erg geloofwaardig wanneer je met deze Amerikaanse lastersite komt. Het is prima om een ander geluid te laten horen maar doe dat wel op een handige manier. Ik kom uit een (tanden)artsenfamilie. De meest recente wetenschappelijke onderzoeken staan me gemakkelijk ter beschikking zonder dat iemand die daar niet voor gestudeerd heeft er nog eens een mening over geeft.
Ik heb bij de etos een keer gevraagd om de fluortabletten... maar die had ze niet meer in de verkoop. Waar kan je ze dan nog wel kopen?
toevallig heeft mijn etos ze nog (maar kan prima zijn dat ze ze nu ook niet meer hebben hoor.. heb er al een tijd niet meer naar gevraagd, je doet er eindeloos lang mee). Voor jouw informatie tandartsen laten meestal weten dat het geen kwaad kan, het wordt ook niet aangeraden. ms1980: heeft de tandarts aan jullie laten zien hoe je het beste kunt poetsen? Soms kan flossen bij kinderen ook heel nuttig zijn.
Uhm.. Sorry.. Iemand (ik in dit geval) die dus niet gestudeerd heeft voor (tand)arts mag dus z'n mening niet geven? Ja, ik had beter een andere site kunnen doorlinken naar hier. Maar als jijzelf zoveel wetenschappelijke onderzoeken tot je beschikking hebt dan weet je ook van de kritische noten die er zijn t.a.v. fluoride-gebruik. Dus lijkt het me overbodig dat ik me verder nog in deze discussie meng @ ms1980: Gewoon doen wat jij denkt dat het beste is voor je kids. In samenspraak met je tandarts kom je vast tot een goede oplossing! Wilde je topic niet 'vervuilen', maar wilde alleen laten weten dat er ook kritische geluiden zijn over vooral teveel gebruik van fluoride.
Hi Nina, ik bedoelde JOU niet maar degene die op het internet zijn mening geeft... Kijk maar eens wie de eigenlijk eigenaren zijn van bepaalde sites en wat hun feitelijke functie / beroep is (en of dit een beschermd beroep is)
Eens goed kijken naar het eten over de dag is soms ook handig.. het advies is max 6a7 eet en drink momenten (water mag altijd). Liever ook 1 hand snoepjes in 5 minuten, dan af en toe een snoepje over de dag heen. Of na het eten van bijv. een appel, even een poosje wachten voor je gaat poetsen. Dat bleek na consultatie van de jeugdtandarts-gezondheidsdienst de oorzaak van het slechte gebit van een buurjochie.
No way!! Koop ook speciaal tandpasta waar het niet in zit. Je maakt mij niet wijs dat fluor niet schadelijk is, tandarts of niet. Ik voorkom gaatjes liever op een andere manier.
Wij poetsen de tanden van onze dochter 2x daags met peutertandpasta met een aangepaste hoeveelheid fluoride. Van die fluortabletjes kan ik me nog wel herinneren dat mijn zus en ik ze ook kregen. We hebben er niks aan overgehouden, en we hebben goede gebitten.