n.a.v. het topic over 'van grote auto naar kleine/zuinige auto' het volgende. Ik heb nu m'n zinnen een beetje gezet op de Honda Jazz, maar nu zie ik op autotrader (of autotrack) 2 dezelfde auto's staan. Beide van dezelfde maand, zelfde jaar. De één heeft 12.000 km gelopen en de ander bijna 60.000 km. Wat zouden jullie doen? Die van 12.000 km heeft dan dus maar 3000 per jaar gelopen. Die van 60.000 heeft dan 15000 gelopen per jaar. Is natuurlijk wel een verschil. Maar wat is nou beter??? In eerste instantie zou ik zeggen die met weinig kilometers... maar ja... wat is wijsheid? lastig!!! Verder dus alle opties op de auto hetzelfde. Oja, die van 12.000 km heeft ook een trekhaak. Hoop op tips
Als een auto "maar" 3000km per jaar heeft gereden kan dat ook in veel kleine, korte ritjes met koude motor gebeurt zijn. Een eenmaal opgewarmde verbrandingsmotor slijt niet tot nauwelijks, het merendeel van de slijtage in een verbrandingsmotor treedt namelijk op in de kilometers dat deze koud is, en dat is gedurende de eerste 10-15 minuten na de koude start. Dan kan je beter een auto hebben met een hogere tellerstand omdat die zeer waarschijnlijk grotere afstanden ineens heeft afgelegd. En Honda's kennende kunnen die hogere kilometerstanden echt goed hebben.
Ik zou het laten afhangen van het verschil in prijs. Want 12.000 km is natuurlijk heel weinig, maar 60.000km is nog steeds niet veel. Daar kan je nog heel veel kilometers in rijden.
ik zou persoonlijk voor die met meer km kopen. een auto die alleen is gebruikt voor kleine stukjes blijft altijd koud en een auto heeft het gewoon nodig om af en toe echt even een stuk over de snelweg te gaan en dus even goed warm te worden. zo een ding gaat zichzelf namelijk pas "smeren"met olie ed als die warm is.... en het lijkt mij als je 3000 km per jaar rijd dat de auto niet af en toe eens even een lekker stuk snelweg hebt gepakt...
ja wat al is gezegt, als het weinig heeft gereden dus korte afstanden is ook niet altijd goed dus ja...beide is weinig km's! rijdt je zelf veel dan?? Je moet even langs beide en kijken wat je aan korting kunt krijgen, garantie en misschien iets extra's? beurtje of banden etc? Ja je kunt pas beslissen bij zien en testritje.. soms zijn de garage's ook wel om te janken dat je denkt nee daar echt niet!
mijn man zegt altijd dat als een auto veel km heeft gereden dat ie veel op de snelweg heeft gereden en dus weinig heeft geleden. 12000km is een boodschaapenauto geweest, dus veel optrekken, remmen, dus meer slijtage
Ja inderdaad.. het gaat om 'maar 12000 km'. Maar ik dacht dus ook; heel weinig km; boodschappenauto, dus veel meer slijtage. Prijs is zoals gezegd precies hetzelfde (zelfs de kleur van de auto haha). Beiden bij een Honda dealer. Ik zal zaterdag sowieso eens kijken naar de banden enzo Want de auto die ik wil gaan inruilen heeft net 4 nieuwe banden haha Kan ik mooi zeggen tegen die kerel ALs het een kerel is die ik tegenover me heb zaterdag, maar dat zal wel, want ik heb nog nooit een vrouw gezien die auto's verkoopt. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard Maar ja, 60.000 km is nog steeds niet veel. Wij rijden denk ik gemiddeld zo'n 12.000 - 15.000 km per jaar. blijft moeilijk...
12.000 km hoeft niet altijd een boodschappen auto te zijn geweest. Mijn ouders hadden ook zoiets op de teller staan van hun oude auto. Zij hadden juist de auto in gebruik om af en toe mijn zus in België te bezoeken of naar mijn broer in het Noorden te gaan. De boodschappen deden ze juist weer met de fiets.
Even off topic; Ik rijd ook in een Honda Jazz. Het is een heerlijke auto. En hij is ontzettend ruim ookal zou je dat van de buitenkant af niet denken.
60.000, duidelijk. 3000 km per jaar is gewoon te weinig. En het hoeft idd niet voor korte ritjes gebruikt te zijn, maar als een auto zo weinig rijdt per jaar is dat niet goed voor de motor.
Ik zou ook die van 60000 doen. Dezelfde reden als Devilchase, 3000 km per jaar is gewoon heeeel erg weinig. Met alleen een koude motor rijden is niet goed, maar lang stilstaan ook niet! Ennuh, honda is echt top, vroeger vond ik het niks tot we een c-rv kregen, nu een accord sport, echt helemaal top
Ook ik zal voor de 60000 gaan!!! Heeft (waarschijnlijk!) véél minder te lijden gehad... Bij een auto van 4 jaar oud en 12000km zal ik me altijd blijven afvragen waarom de vorige eigenaar hem dan wegdoet!
Nog geen één, want we gaan morgen proefrijden Maar het is overigens wel mede afhankelijk wat we ervoor terugkrijgen (voor onze 'oude' auto. Die is dus totaal niet oud, maar wel te duur om in te blijven rijden. Heb ook nog m'n ook laten vallen op de Hyundai i20. Geen idee of dat wat is..... als we tijd genoeg hebben, gaan we daar morgen ook naar kijken. Qua zuinigheid is die nagenoeg gelijk volgens mij aan de Honda Jazz. Maar ja, ik weet niet of het een 'goede' auto is....