Ik dacht vandaag even voor de gein de meterstanden in te vullen om te kijken of het maandbedrag ongeveer goed zit. Nou ik schrok me echt rot! Betalen nu 160 euro per maand ( advies was 120 euro p/m in sep) nu gaf die meter aan dat we beter 384 euro p/m kunnen gaan betalen! Dat is toch bizar? We zijn met zijn tween, hebben eigenlijk de cv nooit aan omdat we in een appartement wonen en alle buren genoeg stoken waardoor het hier altijd lekker warm is. Deuren zitten altijd dicht, alleen lamp aan als we in die ruimte zijn en het donker is. Tv alleen aan als we ernaar kijken en wasmachine en koelkast zijn 3 jaar oud. We douchen ongeveer 10 minuten per dag per persoon. dit appartement is in 2005 gebouwd. Overal dubbelglas. We wonen er nog geen jaar dus hebben geen vergelijkingsmateriaal. Herkent iemand dit? Of iemand die in soortgelijke situatie zit wat betalen jullie per maand? Ben nu heel bang voor de jaarafrekening!
Wanneer heb je je afrekening gehad? Wees er van bewust dat we alleen nog maar koude maanden hebben gehad. Waarschijnlijk gebruik je de kachel in de zomer niet dus trekt dat weer recht.
kachel staat hier helemaal niet aan, buren stoken genoeg is altijd 20 graden hier dus dat is het hier helaas niet! Ga hem inderdaad nog een keer proberen in te vullen Thnx
Nu niets veranderen hoor... In de winter verbuik je 50 tot 80 procent meer dan in de zomermaanden. Ik had dat een keer toen de meterstanden in de winter naar zomer werden verschoven, heb toen ook een verdubbeling gehad in kosten, eind van het riedeltje kregen we een prachtig bedrag terug en zo'n beetje weer het oude maandtarief.
Heb je niet per ongeluk de cijfertjes achter de komma ook ingevult? Dat heb ik namelijk een keer gedaan en toen schrok ik me ook helemaal kapot.
Wij hebben dit ook als we bij essent de meterstanden invullen. Dit komt omdat hij rekent met het verbruik van de afgelopen maanden en dat waren wintermaanden. In die maanden verbruik je veel meer omdat de kachel vaker aan slaat om te verwarmen. Nu het weer wat warmer wordt zal je verbruik behoorlijk zakken en dit weer wat recht trekken. Al zou ik wel het maandbedrag verhogen, want als je nu al op een bedrag van 384 per maand zit, dan zou je zelfs als je de zomermaanden niks meer gebruikt nog boven de 160 euro per maand uitkomen.
Als het echt zo veel is, misschien eens kijken of je ergens een lekkage hebt? Onze rekeening is ook veel hoger geweest dan normaal van afgelopen jaar maar we hebben wel een aantal weken een gaslekkage gehad zonder dat we het wisten. Gelukkig zijn we er wel op tijd achtergekomen en is het opgelost
Ook zonder verwarming is het energieverbruik in de wintermaanden natuurlijk iets hoger (vaker licht aan en de meeste mensen blijven sowieso meer thuis, waardoor ook andere apparaten meer aanstaan.) Maar dan nog vind ik het verschil erg hoog. Ik zou even contact opnemen met nuon. Vraag eens na of het mogelijk is dat je ongemerkt een lek hebt. Of dat er misschien stroom afgetapt wordt. Ik zou in ieder geval wel even actie ondernemen.
Wij betaalden eerst 109,- in de maand. Met z'n tweeën, eengezinswoning. Nuon had ons "geadviseerd" om elke maand meer te betalen maar dit was gebaseerd op het gemiddelde gebruik van 2 personen in soortgelijke woning etc. Ook na meterstanden ingevuld te hebben en nadat we geld terug kregen zelfs van Nuon betalen we nu 76,- euro in de maand.
Wij betalen in een oud huis met zijn vieren 150 euro per maand. Zou dus zeker niet verhogen. Wel een leuk spaarpotje.
Waarom niet verhogen dan? Ze zitten nu al op 384 euro voor de wintermaanden, dus als ik dan even ga rekenen. Als ze vanaf nu helemaal niks meer gebruiken (wat eigenlijk niet mogelijk is, maar oke) Dan zouden ze voor een half jaar 384 euro per maand hebben gebruikt, als de overige 6 maanden niks meer wordt gebruikt, dan is het gemiddelde dus 192 euro. Dit is altijd nog meer dan wat ze nu maandelijks betalen. Ik zou dus zeker wel verhogen, want anders komt er nog een leuke rekening uit op het eind die je moet betalen. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik hoop dat TS gewoon verkeerd heeft ingevoerd en het mee blijkt te vallen. 1 cijfertje verkeerd kan een heel groot verschil geven.
Ze geeft aan niet of nauwelijks te stoken. Dan kan het onmogelijk 384 euro per maand kosten. Of je moet de hele dag met 6 gasstellen aan het koken zijn en alles qua stroom aan hebben staan. Het is bijna onmogelijk dat je dat met zijn tweetjes opmaakt. Als wij in een oud huis met een oude cv maar 160 per maand betalen zonder bij te betalen aan het eind, kun je nooit in een apartement zoveel moeten betalen. Wie weet tappen de buren wel allemaal af.
Bedankt voor alle reacties! Heb even gebeld: wat blijkt ze hebben vorig jaar voor wij erin kwamen een schatting gedaan, de dag erna heb ik de 'echte' standen doorgegeven die lager waren dan de geschatte. De standen van gister zijn nog steeds lager dan de geschatte. De computer denkt dus dat de meter al een ' rondje' is geweest en we dus heeeel veel gebruikt hebben. De man aan de telefoon vertelde mij dat we nauwelijks iets gebruikt hebben en zeker terug krijgen rond september omdat met de jaar afrekening naar ons eigen ingevulde standen gekeken word en niet naar de geschatte! Gelukkig maar, ik ben opgelucht! Bedankt allemaal voor het mee denken!
Goed nieuws. Let je wel op dat je in september als je terugkrijgt en ze passen je maandbedrag naar beneden aan je dit wellicht beter kan laten staan met de kleine op komst. De kosten gaan dan toch meestal iets omhoog. Je bent waarschijnlijk meer thuis en wellicht ga je toch de verwarming iets meer gebruiken. Bijvoorbeeld in de badkamer als de kleine in bad/douche moet.