Storing zonnepanelen

Discussion in 'De lounge' started by Achterkantvandemaan, Jul 4, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

Jan 23, 2011
    2,452
    1,038
    113
    Female
    Ja wij zitten ook met dit probleem. Liander doet helemaal niks helaas. We hebben nu de panelen omgezet naar andere fase door te kijken via de p1 meter welke fase wij zelf meeste gebruiken.
    Dit weekend, als het beter weer is, zullen we gaan zien of dat verbetering geeft, ik hoop het!
    Want we wekken nu een kwart minder op dan m'n broertje terwijl we voorheen ietsje meer dan hem opwekte. Kost ons dus serieus geld...

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Kun je dat terug zien dat ze een foutmelding hebben gehad? Of zit je er continu naar te kijken? ;)
    Ik kan het in ieder geval niet vinden, wij gebruiken ook enphase met microinverters, dus ik kan bij ons ook wel soortgelijke dingen zien, maar ik kan bijvoorbeeld niet vinden of ze een foutmelding hebben gehad in het verleden. Dat overzichtje, dat ze allemaal op groen/normaal staan, had ik pas een paar keer bekeken.

3. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,917
    8,094
    113
    Ja wij kijken heel vaak per dag haha! Omdat we ze net een paar dagen hebben en alles even willen snappen etc. En dan vallen die foutmeldingen op. Als we enkel sochtends en savonds zouden kijken, zie je geen foutmeldingen omdat het dan niet zo zonnig is.
    Het loont dus de moeite denk ik om overdag als het zonnig is te kijken of er omvormers in de fout schieten. Dan heb je hier misschien dus ook wel last van en haal je niet alles uit je panelen wat er uit te halen valt.

Volgens mij kan je inderdaad geen geschiedenis terug zien jammer genoeg.

MamavanLieverd likes this.
  4. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,917
    8,094
    113
    Hier heeft de netbeheerder ook al 2x eerder laten weten dat zij niet doorgeven welke van de 3 fasen het minst belast wordt. Maar m'n man zit er bovenop, want het is raar dat ze dat niet door willen geven. Ook zij hebben hier baat bij namelijk, dat mensen goed aangesloten zitten.
    En als plan B heeft hij zelf een meter geleend van een handige buurman en gaat hij zelf die meter in alle stopcontacten hangen en uitvogelen welke groepen op welke fase zitten en waar we het beste naar over kunnen plaatsen.

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Op zich kan ik wel zien dat we op zonnige dagen tussen 12 en 15 uur het meeste opwekken en op het array per paneel zit de opbrengst ook altijd hetzelfde verdeeld (links boven krijgt het meeste zon, rechts onder krijgt het meeste (niet superveel) schaduw. Dus ik denk dat het wel goed zit. Onze panelen liggen op het zuiden, maar de hoek is niet optimaal, doordat ons dak te steil is, onze opbrengst is redelijk goed, maar niet wat de panelen zouden kunnen opbrengen met de beste hoek.
    We zijn in ieder geval heel tevreden, we hebben een gasloos huis (groot en vrijstaand) van bijna een eeuw oud en met 14 panelen zijn we niet 0 op de meter, maar betalen we nu minder per maand dan bij ons vorige huis (2-onder-1kap uit 1992) toen de energiekosten nog laag waren.

6. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,917
    8,094
    113
  7. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,917
    8,094
    113
    Inmiddels is onze handige buurman langs geweest. En inderdaad, onze zonnepanelen waren aangesloten op de meest belaste fase. Hij heeft ze omgezet naar een andere fase en wow! Meteen al een enorm verschil!!
    Ik kan het dus iedereen aanraden om even te checken als je drie fase stroom hebt!

bluedrake likes this.
  8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,236
    16,603
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Oke mooi zo, wat kan je dan blij zijn met zo'n buurman.
    Ik kan er echt oprecht zo blij van worden wanneer iemand iets voor me kan maken wanneer het mezelf niet lukt.
    Nu maar weer lekker verder op de app staren haha, mijn man zat ook toen we ze net hadden continue te kijken en stuurde ook weleens screenshots op de meest onmogelijke tijden.

9. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,917
    8,094
    113
    Hahaha dat laatste is zo herkenbaar :roflmao:

Anouk2005 likes this.
  10. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

Aug 1, 2018
    3,692
    4,052
    113
    Female
    Super en fijn dat het probleem nu is opgelost!

Achterkantvandemaan likes this.

Share This Page