Hallo iedereen, Ik kom misschien met een rare vraag...waarvan men denkt wat voor illegaals gaat zij doen..maar hehe het is absoluut niet illegaal. Zoals sommige weten ben ik woonachtig in Turkije. Nu hebben ze in turkije een nieuwe wet ingevoerd. Je mag geen telefoons meer vanuit het buitenland gebruiken. Wil je toch een telefoon die je bijv. in Nederland heb gekocht gebruiken dan moet je de telefoon laten registreren..om de telefoon te registreren heb je de bon nodig. En hier begint mijn probleem. Mijn zusje heeft destijds een heel leuk schattig telefoontje gekocht de sony ericson J300i (roze) Omdat ze een ander telefoontje heeft gekocht mocht ik uiteindelijk haar teleofontje hebben..ik blij want ik was er helemaal verzot op. Maar wat blijkt bij aankomst in Turkije en een bezoek bij de telefoonwinkel..dat ze de telefoon niet registreren zonder bon En natuurlijk heeft mijn zusje de bon niet meer!!! weeeeehhh Nu is mijn hele rare vraag..is er wellicht iemand hier die ook ooit zo'n telefoontje heeft gekocht en die niets meer aan het bonnetje heeft...en dat ik je bonnetje kan overnemen... zodat ik die kan laten zien in de telefoon winkel en vervolgens mijn telefoon kan laten openen. Wellicht kan ik het bonnetje zelfs weer terug sturen indien gewenst. Het klinkt heel stom al die moeite voor een telefoontje hehe maar ik vind het telefoontje zo leuk..en een nieuwe telefoon kopen is altijd prijzig. Alvast bedankt, Gülay
zet anders even een advertentie op marktplaats, dat wordt zoveel gelezen. succes ermee! by the way vreemde regels hoor, doe niet zo moeilijk over een telefoontje denk ik dan. Aan de andere kant wordt een gestolen telefoon ook niks meer waard op die manier dus misschien is het ergens goed voor. maar naar mijn idee alleen maar meer papierwerk.
bedankt fatna! Ja irritant he die regels..typisch turkije...er gelden nergens regels voor maar wel voor zoiets *zucht* Ik kan helaas niet op marktplaats...ik zit bij mijn schoonouders en deze computer opent bepaalde sites niet waaronder bijv. hotmail en marktplaats grrr (en sites zoals rabobank e.d. echt heel irritant als je je bankzaken moet regelen)
inderdaad ezels en kamelen hebben vrij spel hoe vervelend ze ook in de weg kunnen lopen (DAAR ZEGT MEN NIETS VAN) maar voor een simpel telefoontje moet je bijna de FBI inschakelen
ik zal het eens aan mijn collega's vragen, er zijn er 3 of 4 die 'm ook hebben... Ik ga m'n best doen voor je
Hey gulay, Ik denk dat het moeilijk wordt, om een bon te vinden.. Tegenwoordig noteren de telecomwinkels eigenlijk allemaal het IMEI-nummer op de kassabon! Dat is die 15 cijferige code boven/onder de streepjescode in je telefoon! Dus als die nummers niet overeenkomen, heb je er nog niks aan? Weet ze nog in welke winkel ze die telefoon gekocht heeft? want de telecomwinkels registereren hun klanten tegenwoordig heel veel in hun computersysteem, zodat ze een bon op naam hebben... en zo in geval van bv reparatie van een toestel zelf de bon uit kunnen draaien, omdat de klant dit meestal vergeet.. (heb zelf in de telecom gewerkt en dit ook zeer vaak ervaren)
Himm dus ze zouden even moeten proberen naar de desbetreffende winkel te gaan met het doosje (die hebben ze nog wel) en dat ze dan wellicht een bonnetje uit kunnen draaien?? Ik zal het eens vragen..
ja ik denk dat dat wel de beste optie is.. en als ze geen bon uit kunnen draaien kun je altijd nog vragen of ze misschien een handgeschreven bon kunnen maken.. wel even het verhaal uitleggen daar natuurlijk
waarom moeten ze in turkije dan de bon hebben om hem in te voeren je kan hem toch ook gewoon in je zak houden dan ziet niemand het toch of heb ik dat nou weer mis liefs samantha
Hier kun je toch overal illegaal je simlock laten verwijderen? Kan dat in Turkije niet? T mag wel niet, maar is wel de makkelijkste oplossing, dan kun je er zo een turkse kaart in doen.
Daar gaat het niet om. Je mag in een buitenlandse telefoon geen turkse sim kaart gebruiken. Wanneer je dit doet zonder de telefoon aan te geven (dus te melden dat je deze telefoon vanuit het buitenland hebt (gekocht) en dat je hem in turkije wenst te gebruiken dan wordt binnen een week je telefoon geblokt. Dit ivm illegaal verkoop van telefoons etc.
het gaat niet om de simlock!! het gaat om het persoonlijke nummer van het toestel.. Waarom ze geregistreerd moeten worden? Ik denk omdat er zo verschrikkelijk veel toestellen ingevoerd worden in het buitenland, dat ze daarom een registratie willen.. Het kost de bedrijven daar ontzettend veel geld, omdat de mensen de toestellen met fikse kortingen zoals wij ze kennen in nederland kopen, daar betaal je waarschijnlijk het volle pond voor een telefoon, wij krijgen subsidies van de netwerken dmv een simlock of een abonnement, maar nederland is een van de weinige landen die dat doet...
Als je hem niet op markplaats kan zetten wil ik het wel voor je doen. Als je het wilt moet je maar even een advertentie schrijven die ik ervoor je op kan zetten
Hey fleur dankjewel! Maar het heeft dus geen zin (waarschijnlijk) omdat de IMEI nr dan dus niet overeenkomt Helaas.. Dus nu moet ik mijn moeder naar de winkel sturen hehe..maar betwijfel of ze dus een bonnetje geven..
als ze een beetje aardige verkoper treft wel hoor... Ik deed het ook altijd voor klanten...maar werk zelf niet meer in de telecom helaas