Ik werk met wisselende diensten, oma is onze vaste oppas, mijn dochter van 4 vraagt iedere dag: mama moet je morgen werken? en wie komt er dan? en wie haalt me uit school? oma of jij? Nu ik er steeds vaker over nadenk vraag ik me eigenlijk af of dit een normale vraag is? of dat ik me zorgen moet maken? mijn dochter is wel nieuwsgierig en zij wilt graag op alles voorbereid zijn, ze wil echt weten wat we gaan doen, met wie en wanneer. kan ook wel ongepland gaan daar is ze ook voor in En of dit wel normaal gedrag is wat bij haar leeftijd past, of speelt er iets anders een rol?
Kan je niet met een weekplanner werken waarbij je met icoontjes aangeeft wanneer oma er is en wanneer niet? Geeft haar misschien meer duidelijkheid? Onze oudste heeft rond die leeftijd ook zo'n periode gehad dat ze constant wilde weten wat we wanneer gingen doen etc. Toen een weekbord gemaakt, was wel ideaal!
Herkenbaar,ons zoontje van 3,5 doet dit ook. Hij vraagt bij het ontbijt waar hij heen gaat...wie hem komt ophalen en waarom papa en mama weg gaan(werken).. Soms denk ik ook weleens,is dit normaal??
Ja hoor herkenbaar! Dochter van bijna 4 wil ook graag de hele dagplanning weten. "Wat gaan we doen?Boodschappen schat. En dan mama? Een boterhammetje eten. En dan? Je zus van school halen lieverd. En dan? Etcetc"..
ik vond het al eng worden met name over dat werken, dus ik hoop dat t een fase is, misschien ind nog zo gek niet zo'n dagplanning
Ik werk niet, mijn man fulltime en mijn dochter stelt dezelfde vragen. Wat gaan we doen, waar gaan we heen, hoeft papa vandaag niet te werken. Het zijn normale vragen, ze beginnen te snappen hoe de dag in elkaar zit en wat de mogelijkheden zijn. Maar ze kunnen het nog niet helemaal overzien. Om het voor haar overzichtelijk te maken zou je, zoals al eerder genoemd, inderdaad een planbord kunnen maken of picto's of foto's kunnen gebruiken.
Waarom is dat eng of raar dan? Jij weet zelf toch ook ongeveer wel wanneer je wat doet en wat je daarna nog gaat doen? Lijkt me heel menselijk om dat soort dingen te willen weten hoor. Misschien is een kalender inderdaad een goed idee, waar je dan op aangeeft wanneer oma op komt passen, dan kan ze 't zelf zien.
Zoon heeft het ook heel erg en wil op alles voorbereid zijn. Ik werk ook wisselende diensten en dan is het nog meer lijkt me, omdat de voorspelbaarheid nog minder is. Toen hij naar school ging hebben we een kalenderklok gekocht en op de schooldagen een stickertje geplakt zodat hij weet of hij de dag erna naar school moet of niet en het maakte ook goed inzichtelijk wanneer ( over hoeveel nachtjes slapen) hij weer vrij was. Of hij moet overblijven/ bso is dan nog iedere dag anders maar zou je met een ander stickertje oid inzichtelijk kunnen maken, neem aan dat je dat per week wel weet? Hier doen we dat niet en werkt het afdoende om het te bespreken voor het slapen gaan. We nemen dan de dag door en bespreken wat we de dag daarna gaan doen.
Ja hoor, herkenbaar! Mijn dochter had dit ook toen ze naar school ging. Werd opgehaald door oppas, oma of mij en vroeg dus dagelijks wie haar kwam halen. Uiteindelijk gewerkt met een planbord met fotootjes wie haar wanneer kwam ophalen. Kinderen werken op school ook met dagritmekaarten, ze hebben die voorspelbaarheid gewoon echt nodig op die leeftijd.
Waarover maak je je precies zorgen dan? Mijn dochter heeft dat niet zo, maar ze heeft iedere week dezelfde planning en die kent ze uit haar hoofd. Ze vraagt wel iedere dag wie haar naar bed brengt, omdat ze hoopt dat ik het doe. Ik vind dat niet raar. Ja, wel jammer en niet zo leuk voor papa, maar niet om me zorgen om te maken (?)
Draai het eens om; jij wilt toch ook graag weten wat je de volgende dag gaat doen? dat is heel normaal. Je kind wordt zich bewust van tijd en daarom is het een goed idee om een weekplanning te maken. Voor het slapen gaan doe je dan als vast ritueel dat jullie even de dag van morgen doorspreken.
Waarom zou het eng moeten zijn? Ik haal altijd mijn zoontje op en papa brengt hem bijna altijd naar bed en nog vraagt ie elke dag hoe laat kom je me ophalen en wie brengt me naar bed en heb ik vandaag een of twee keer school. Lijkt me hee normaal e niets engs aan dus ben wel benieuwd wat het probleem zou kunnen zijn hierachter?
Stelt me gerust dat het normaal is.ze zit in zo'n fase dat ze het niks vindt dat ik moet werken, vind het niet erg vertel haar altijd als ik moet werken en dat oma dan komt en wie haar komt halen Ook voor mijn gevoel zelf..ik heb alleen soms het idee dat ze alles heel specifiek wilt weten ze is gewoon heel nieuwsgierig gelukkig is het normaal waarschijnlijk heb ik er zelf moeite mee, zou het liefst zelf haar brengen en halen vandaar dat t me zoveel doet
Dochter is net 2 en ik vertel haar iedere morgen in grote lijnen wat vandaag de bedoeling is. Ze vraagt er soms ook echt naar. Ze ziet veel verschillende gezichten per week, maar ze gaat overal graag heen.
Wat goed dat je je hiervan bewust bent, een mooi inzicht! Haar vragen triggeren jouw onzekerheid/onvrede over het niet zelf ophalen en dat geeft je onrust. Het heeft dus inderdaad niets met je meisje te maken! Kinderen zijn meesters in spiegelen..
Volgens mij hoort het bij de leeftijd. Ik heb ook wisselende diensten en heb mijn diensten (op dit moment) aardig hetzelfde. Op dinsdag en donderdag gaat hij naar de BSO. Dat begint nu duidelijk voor hem te worden. Af en toe heb ik een andere dag en dan is het daarna lange tijd weer de vraag waar hij dan is, wie er voor hem is.