opvolgmelk bij 2.5jaar. afbouwen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Roozjuh, 12 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Onze dochter van 2.5jaar wil nog steeds elke avond (en dutje) een fles opvolgmelk van 180cc. Wij zijn van mening dat het nu echt tijd is dat die fles afgelopen moet zijn. Vaak huilt ze snachts en vraagt ze weer om die fles en krijgt ze nog 90 of 60cc. (niet altijd)

We hebben alles al geprobeerd maar niks werkt.
    Geen fles, water, normale melk, ze accepteert helemaal niks. Als we geen fles geven dan breekt de hell los en blijft ze erom roepen uren lang. We hebben het al eens tot 1u snachts volgehouden om geen fles te geven maar mevrouw blijft de hele buurt bij elkaar krijzen. Als het aan haar ligt slaapt ze helemaal niet en blijft ze tot de volgende ochtend huilen. Je snapt, een moedershart breekt dan gewoon

Héél soms, dan lukt het om savonds geen fles te geven. Krijst dan 2u lang maar valt dan gelukkig eindelijk in slaap. Maar dit komt heel zelden voor.

Ik denk zelf dat ze die fles nodig heeft als soort troost of om gewoon lekker in te dutten. Ze duimt niet en ook geen speen, nooit gehad ook. Heb idee dat ze de fles als vervanger daarvoor gebruikt

Hoe pakken we dit in hemelsnaam aan??
    Simpelweg zeggen 'gewoon geen fles meer geven' is helaas niet zo simpel. Dat proberen we dus elke avond en elke avond is het hier oorlog. Omdat ze dus huilend naar bed gaat, word ze ook elke nacht huilend wakker omdat ze dan gewoon niet lekker slaapt. Het sloopt ons allemaal want elke avond en nacht is het een gevecht en vind het gewoon zielig worden voor haar.

Zijn wij onrealistisch dat we willen stoppen met opvolgmelk of is er misschien een geheime oplossing hiervoor die je als een soort bonus level in een spel moet zoeken en misschien eindelijk vind met veel geluk.

Need some help...!

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik snap het dilemma wel, maar zolang ze uiteindelijk die fles 9/10 keer wel krijgt als ze maar blijft huilen dan leert ze daar natuurlijk alleen maar van dat als ze maar lang genoeg doorgaat die fles wel komt. Zou dan toch of doorzetten en consequent zijn met niet geven (ook al levert dat drama's op de eerste nachten en dagen) of er überhaupt dan niet aan beginnen met eerst niet geven en vervolgens uiteindelijk wel.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Bij de middelste met 2 jaar en 8 maanden de speen aan baby-piet gegeven via haar schoen, kreeg ze een mooi cadeautje voor terug. Vooraf uitgelegd, samen gedaan etc. Trots dat ze was op het cadeautje en dat baby-piet haar speentje had. Twee nachten een drama geweest, met roepen om de speen, maar weg is weg.

Misschien het haar ook heel duidelijk uitleggen, fles samen weggooien etc.? Is natuurlijk heel lastig allemaal en heftig ook als het zulke drama's worden, maar als je er echt vanaf wilt (wat ik mij wel kan indenken) dan moeten jullie er of vol voor gaan of niet. Kwam in mijn andere post misschien wat lullig over, sorry.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ja eens met abri....ik snap dat het moeilijk is maar tot nu toe heeft ze de bevestiging gekregen: als ik maar lang genoeg volhou krijg ik hem uiteindelijk toch. Ik zo haar alleen niet huilend in dr bed laten liggen en weggaan. Maar erbij blijvem ook al zal dat de eerste avonden heel lang zijn en haar zo gerust stellen. Ik zou wel een beker of flesje water neerzetren...dan kan ze zelf beslissen wat ze daarmee doet.

En van s nachta...is die 60/90 cc nog als ze ook al voor het slapen die fles heeft gehad?

5. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ja die 60/90 snachts is ook als ze dus die 180 al heeft gehad

Hebben het paar dagen volgehouden om die fles écht niet te geven maar dan begint ze met slaan, schoppen, gooien en vooral dingen slopen. Zo heeft ze dus al op 1muur geen behang meer. Weet dat je normaal gewoon vol moet houden maar denk ik dut geval dat het trekken aan een dood paard is. Bij mijn oudste ging het stuk makkelijker. Maar deze dame is een echte driftkikker :(

6. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Nou schiet mij maar lek. Net madam op bed gedaan zonder fles, stribbelde wat tegen, ze is het er duidelijk niet mee eens. Maar ze lijkt het langzaam te accepteren want ze gilt niet meer (heeft ze 2min gedaan ipv 2u) nu hopen dat ze ook echt gaat slapen. Hoor haar nog kletsen maar ben al blij dat ze niet meer gilt

7. tuc

tuc Niet meer actief

Oei ja denk dat jij het met mij eens bent dat een 2,5 jarige geen nachtfles meer hoeft....maar als ze zo boos wordt..heeft dat geen andere achtergrond...ik bedoel heeft ze andere opvallende gedragsdingen?? Behang van de muren trekken omdat je geen melk krijgt klinkt voor mij wel heel extreem.

8. adi

adi Niet meer actief

Ik zou dit toch op een andere manier aanpakken en dan inderdaad doorzetten. Praat met haar, maak samen een plan waar jullie naar toe leven.
    Bijv samen nog 1 pak opvolgmelk kopen en afspreken dat ze die nog mag opmaken. Samen alle flessen weggooien en ervoor zorgen dat je echt geen fles meer in huis hebt.

Ik denk dat zij simpelweg niet weet hoe ze in slaap moet vallen zonder fles. Dat moet ze leren, geef haar een veilige vervanging. Bijv een nieuwe knuffel, nachtlamp, projector, muziekdoosje oid.

En laat haar niet alleen in haar verdriet en woede. Ik had haar echt niet toegestaan om muren en dingen te slopen. Blijf bij haar totdat ze slaapt en houd haar vast als ze huilt. Ze zoekt troost die ze altijd uit de fles haalde, ik zou die voorlopig zelf bieden.
    Succes!!

9. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    O verkeerd neergezet. Ze heeft niet zelf behang eraf getrokken. Dat moesten wij doen helaas. Ze was nogal van de muren besmeren van een bruin goedje ;) dit heeft ze gelukkig al een tijdje niet meer gedaan.
    Heb haar net een bekertje met licht aangemaakte ranja gegeven mee naar bed en het lijkt dat ze in slaap gevallen is WOEHOEE

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Of haar een toetje geven in plaats van een fles?

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Wat ik ook nog wel als tip lees, is om de fles steeds wateriger te maken, zo kun je langzaam van melk naar water. Mijn nichtje kreeg ook nog heel lang een flesje water mee naar bed, dat gaf haar troost, werd vanzelf minder.

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    :p
    Maar dan zit ze nog steeds met die fles. Behalve dat de melk gewoon niet meer voor haar leeftijd is(naar mujn mening) is die speen van de fles ook gewoon niet goed voor de tanden. Dus eigenlijk om meerdere redenen wil ik die fles de deur uit hebben. Water accepteert ze niet. Net als haar broer. Als baby zijnde wilden ze beide al geen water terwijl ik het gewoon altijd ben blijven aanbieden

Maar mocht mijn Cold Turkey methode nu niet werken is dat misschien ook wel een manier om het aan te pakkeb. Niet geschoten is altijd mis

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Tsja, als ze helemaal geen water wil, is mijn methode waarschijnlijk geen optie idd. Het idee daarachter was idd dat water niet slecht voor de tanden is en dan het flesje water als troost geen kwaad kan. Maar als ze geen water wil, snap ik dat je helemaal van de fles af wil.

14. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Wij hebben ook best lang nog een flesje gegeven. Als eerste hebben we de middagfles afgeschaft. Gewoon zorgen dat ze voldoende heeft gegeten en een bekertje melk heeft gedronken. Grote meiden drinken immers uit een grote beker. Misschien kunnen jullie samen een mooi exemplaar zoeken. Ze is 2,5, dat begrijpt ze vast wel.

De avond zou ik ook afbouwen, dus steeds minder geven. Uiteindeljk vervangen door bijv. boekje lezen. Dus maak een nieuw ritueel en blijf dat volhouden.

Heel af en toe vraagt ze nog weleens om een flesje. Dit krijgt ze al 9 maanden niet meer. Als we het nodig vinden en ze wordt s nachts wakker, dan krijgt ze wel een bekertje water. Onze dochter (2,5) zuigt op haar duim, dus ze vervult zo haar eigen zuigbehoefte, dat scheelt misschien ook.

Succes in ieder geval! Onthou jullie zijn de 'baas', dat is jullie dochter niet.

15. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ik denk idd dat met dat zuigbehoefte dat t wel scheelt. hier weigerde ze de speen en duimen ook nooit gedaan. de fles is idd ook soort gewoonte geworden, ze heeft die fles al haar hele leven dus moeilijk afstand doen want dat bracht haar wel altijd tot rust. denk dat ik dit kan vergelijken met het afleren van een speen. tis niet dat ze de melk nodig heeft want ze eet als een tierelier

16. misa

misa Niet meer actief

Misschien saen met haar de fles vervangen voor een knuffel? En samen een nieuwe beker uitzoeken?

En misschien is een beloningsysteem met stickers? Beginnen met 3 dagen. Elke keer zonder fles betekend de ochtend erna een sticker. Volle kaart is een kadootje of een toetje uitzoeken oid? Da na twee keer met 2 dagen uitbreiden en zo door tot je een goede periode geen fles hebt gedaan. Dan heel duidelijk afspreken dat dit het laatste kaartje is met de laatste beloning.
    Geen boosheid als er geen sticker is verdiend. Zeggen dat ze wel een fles heeft gehad dus geen sticker krijgt masr dat het morgen/vanavond vast beter gaat.

En misschien is een boekje over te vinden? Misschien kun je dat eerst 1 of twee weken voorlezen?
    En misschien is een slaaptrainer een idee om in de nacht duidelijkheid te bieden? De phillips my buddy of zazu het schaap zijn voorbeelden.

En ja cold turkey kan natuurlijk ook altijd. Maar dan nog zou ik een boekje lezen erover. En een alternatief geven (knuffel) en een nieuwe grite meidenbeker kopen.

Succes...!

17. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier in BE is een fles - of voor sommigen een beker - melk 's avonds (voor het slapen gaan) tot een jaar of 4 à 6 heel normaal. Bij heel veel kinderen een avondritueel.
    Waarom wil je er persé van af?

Op haar 12de zal ze echt geen fles meer willen.

18. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Is het overigens een optie om de opvolgmelk langzaamaan te mengen met gewone volle of halfvolle melk?
    De eerste dag bijvoorbeeld 90-10, dan na een paar dagen 80-20 en zo stilaan tot het helemaal gewone melk is.

19. misa

misa Niet meer actief

Hier is echt bekend dat een speen, duim, fles niet goed voor de tanden zijn. En zoiets drinken na het poetsen (snachts bijvoorbeeld) kunnen we allemaal begrijpen dat dat niet goed voor de tanden is.

Nou heb ik spenende en duimende kinderen..... Van 4 en 2,5 en ik denk er niet over om daar al wat ana te doen. De oudste van net 4 gaan we over een half jaar mee bezig. Misschien dat we de jongste er gelijk in meenemen. Maar ze slaapt altijd vrij slecht, ik wil niet dat dat nog erger wordt. Dus tja, ik snap je punt hoor..! En ben het er ook deels mee eens!

20. penseel

penseel Niet meer actief

Hier tot 3.9 het zelfde probleem gehad. Hier was het al water met melk en soms een schep chocolade melk.

Een nadeel is dat ze geen goed tanden had. Deze zijn onder behandeling geweest vorig jaar. Ook had ze wel kaaskiesjes maar de fles was er zeker debet aan.

die opvolg melk zou je in stappen afkunnen bouwen elke keer wat minder scheppen melk er in tot er bijna alleen water overblijft. Dan alleen een schep van wegen de kleur.

Vorig jaar ging ze logeren en zijn we zo genaamd de fles daar vergeten. Tante had de fles weg gegooid had ik gezegd en toen ja is ze best een tijd vervelend geweest en moeilijk met slapen. Maar een voordeel leverde het wel op ze ging door slapen dat deed ze daar voor niet.

Kijk of je zo iets kunt uit halen. Op een gegeven moment. Van oeps fles weg iemand anders had hem zo genaamd weg gegooid. Stond wel in de hoogste kast. NU staat hij er nog als herinnering van de fles tijd.

Ik weet er alles van het is zo lastig om strikt er mee te zijn. Wel heb ik spijt gehad dat ik niet eerder er mee gestopt was. Tanden.

Deel Deze Pagina