Hoi, mijn zoontje heeft inmiddels een jaar zwemles. Hij is kort geleden van groep veranderd omdat ik het idee had dat hij geen vooruitgang meer boekte, maar vooral ook omdat hij waarschijnlijk doordat hij niet begreep wat de bedoeling was, zijn eigen plan trok of helemaal niks deed. Hij heeft nu drie keer meegezwommen in een groepje van vijf (met hem erbij). De juf werkt nu met picto's (daar is nu tijd voor) en dat gaat eigenlijk heel goed. Maar (er is altijd een maar) hij kan de slag gewoon niet maken, de buikslagen niet. Op de rug gaat eigenlijk prima, maar de armen en benen tegelijkertijd gebruiken op de buik, lijkt mission impossible. Vandaag zelf met hem aan de slag gegaan. Een perfecte rugcrawl nadat ik hem de aanwijzingen gaf. De borstcrawl, moeizaam, maar het begon erop te lijken. Maar de schoolslag was een ramp. Hij kan het gewoon niet. Zijn benen gaan niet gelijk en zwabberen maar wat, hij maakt de slag niet af, en armen en benen tegelijk, dat lukt dus echt niet. Door het gat gaan, duiken enz, dat lukt allemaal prima en de schoolslag benen op de rug, dat gaat ook heel goed. Dus waarom hij dat op zijn buik niet kan, ik begrijp er niks van. Het ziet er echt niet uit. Iemand een tip hoe ik dit met hem kan gaan oefenen? Ik zou het stiekem toch wel fijn vinden als hij voor de zomer zijn A-diploma heeft.
Is het geen mogelijkheid dat hij een aantal keer privéles krijgt? Misschien dat hij daardoor wel de slag te pakken krijgt?
Als ik goed reken, is hij redelijk vroeg begonnen met les. Misschien was hij er motorisch nog niet helemaal klaar voor? Veel zwemscholen staten om die reden pas met vijf jaar dan gaat het relatief wat sneller. Dus ik zou zeggen geef m nog even de tijd. Je zou ook een paar mandjes pauze kunnen inlassen.
Het kan best zijn dat ie er motorisch nog niet aan toe was, hij is pas 2 maanden 5 jaar hé? Onze kinderen zijn 5,5 en zijn net gestart met de zwemles omdat ze fysiek kleiner dan gemiddeld zijn en daardoor de kracht zouden missen. Dit kan ook gelden voor de ontwikkeling van het coordinatievermogen. Ik zou het dus nog de tijd geven, wel fijn dat hij nu in een klein groepje zit.
hier is zoontje hypermobiel met lage spierspanning. fysio adviseerde ons met 5.5 jaar te beginnen. je hebt te vroeg begonnen in et algemeen maar als je kindje ook zoiets heeft als mijn zoontje dan helemaal veel te vroeg begonnen. ik zou naar een fysio gaan en vragen om oefeningen om buikspieren en rug spieren te oefenen. en goed op letten wat voor bewegingen hij maakt wanneer hij probeert. zo kan fysio veel beter snappen wat er aan de gang is. je hoeft geen verwijzing te hebben voor consult bij fysio.
Hier ben ik destijds met onze zoon ook te vroeg begonnen.Hij was nog geen 5 jaar en hij snapte het gewoon niet. Ik ben uiteindelijk 2,5 jaar bezig geweest om hem zijn A en B te laten halen.Met de middelste ben ik met ruim 5,5 jaar begonnen en die had binnen 1 jaar haar A en B diploma. Met de jongste ga ik tegen die tijd ook pas beginnen in het jaar dat ze 6 jaar wordt. Ik zou in jullie geval kiezen voor prive les.
Hier mogen ze pas beginnen met zwemlessen vanaf 5 jaar. En ze doen er nog gemiddeld 2 jaar over dan, dus ik zou zeggen, geduld!
Dit Geef het de tijd. Onze dochter heeft 1,5 jaar over A gedaan ( omdat ze bang was) Doordat ze langer heeft gezwommen en dus ook al dik 6 jaar was kon ze de slag goed te pakken krijgen. Daarna gelijk B en C erbij en na 2 jaar dus helemaal klaar. Nu zit ze op wedstrijd zwemmen. De meeste kinderen zijn pas echt motorisch aan zwemmen toe als ze 5,5 jaar zijn. Ik zie nog heel veel kinderen die met 5 wel hun A hebben gehaald maar echt nog niet krachtig zijn. Dan kunnen ze wel zwemmen maar echt niet goed. Ze redden dan net de overkant.
Ik heb mijn oudste, die motorische achterstand heeft, pas op zwemles gedaan toen hij 7 jaar was, tegelijk met zijn zusje (5 jr). Hij krijgt semi-priveles (2 kindjes op 1 juf). Ze leren de kinderen in eerste instantie alleen maar de schoolslag (buik/rug), pas als ze die kunnen zonder hulpmiddelen, gaan ze door naar andere technieken. Ik denk dat dit voor mijn zoontje wel fijn en overzichtelijk is. Hij gaat niet zo snel als zijn zusje, maar hij vindt het heel leuk en doet goed zijn best. Bij hem weet ik dat hij eindeloos veel herhaling nodig heeft om iets (motorisch) aan te leren en dan net op het moment dat je denkt: dit wordt helemaal niets! Maakt hij toch de klik. Geduld, geduld. Hij heeft nu een jaar les en kan met een kleine kurk zwemmen. En eerlijk gezegd, vind ik dat reuzeknap van hem! Had gedacht dat het nog veel langzamer zou gaan ...
Mja, mijn dochter kon dan wel de schoolslag, maar borstcrawl lukte gewoon echt niet. Bij A duurde het daardoor langer en bij B heeft ze ook 2 series lessen moeten doen ipv 1, puur vanwege die borstcrawl. Uiteindelijk is dr vader een aantal keer met haar gaan oefenen (zelf goede zwemmer) en toen ging het uiteindelijk wel redelijk (een mager zesje, noemde de zwemjuf t). Ik kan zelf ook geen borstcrawl, dus ze heeft t van geen vreemde. Verder zwemt ze super goed trouwens, haalt meestal andere, ook grotere kindjes in. En ze is ook vroeg begonnen, dus had bij haar weinig te maken met er niet aan toe zijn. Ik zou dus ook denken aan evt priveles. Maar 1 jaar bezig, is nog niet extreem lang hoor. Dus je kunt het ook best nog even aankijken lijkt me.
no worries, 1 jaar is nog kort. bij ons in het zwembad wordt gemiddeld 1,5 jaar gerekend voor het behalen van het A diploma. wij zijn nu ook een jaar bezig en net begonnen met de schoolslag en ook bij onze oudste veel gezwabber. Bij ons heeft het onder water zwemmen heel lang geduurd (bang) maar het lukt hem nu al zeker 10 tellen!! maar goed net op het moment dat je denkt het lukt hem niet, zit er toch weer een goede slag tussen dus...geduld en lekker veel vrij zwemmen ZONDER te oefenen, gewoon lekker z'n gang laten gaan daar leren ze ook veel van. bijvoorbeeld dat zwemmen gewoon ook leuk is!
Hij is idd vroeg begonnen, mijn oudste is van aug 2009 en heeft nog geen zwemles. Als je zoon autistisch is verklaart dat het natuurlijk ook wel. Mijn oudste is ook autistisch weten we sinds kort en hij start met 6 jaar op een speciale zwemles, klein groepje in een prikkelarm (relatief dan) zwembad én ik mag meezwemmen. Is dat geen optie, of mag je al meedoen? maar, mijn tante geeft al 30 jaar les aan de kleinsten en zij zegt: op zijn vroegst pas starten met 5 jaar, en lang doen over A is normaal. Over het algemeen: hoe jonger je start, hoe langer het duurt.
Nog iets, autisten hebben vaak een vertraagde motoriek, is dat bij jouw zoon ook zo? Want behalve zijn leeftijd en prikkels kan dat ook flink belemmeren.
Ik zou een half jaartje pauze houden, hij is natuurlijk best jong begonnen, wie weet was hij er nog niet klaar voor en/of het wat te druk voor hem.
In je banner staat dat hij ass heeft zou het daar niet mee te maken hebben. Misschien kun je kijken voor zwemles geschikt voor kinderen met een ( beperking) Daarbij vijf jaar is nog jong. Het ene kind is binnen het jaar klaar andere doen er dik twee jaar over om zo ver te komen. Of nog wat geduld hebben van we trekken er nog een jaartje voor uit. Dan is hij wat ouder misschien kan die zich dan beter consenteren. Of kijk of het aan zijn ( beperking ligt) het zou met elkaar te maken kunnen hebben dat hij aangepast zwemles nodig heeft. Meer prive iemand die begrip heeft voor jou kind ect ect. Zou ook met zwem docent in gesprek gaan of die iets merken zien of er wat is of hij er nog niet helemaal aan toe is?? Succes. Al kan hij zich in elk geval maar al redden als hij nu in het water valt dat is al een plus punt. De rest komt later. En water vrij is ook al fijn.
Mijn dochter was in oktober een jaar bezig. (Toen bijna 5,5) de schoolslag was ook nog hopeloos. Nu 2,5 mnd later mag ze bijna af zwemmen. Het kan dus ineens heel snel gaan.
Mijn zoon heeft idd ASS, maar geen noemenswaardige problemen met de motoriek. Hij liep met 10 maanden, fietste voor zijn derde zonder zijwieltjes. Het is ook niet zo dat hij geen kracht genoeg heeft, en aan conditie ontbreekt het hem ook niet. Hij is vrij groot En ik weet wel, geduld is een schone zaak, maar ik zie de een na de ander wegzwemmen met een redelijke schoolslag, maar hij kan het gewoon niet. Wel op zijn rug, maar op de buik met armen en benen tegelijk, hij krijgt het niet voor elkaar. Hij is gek op zwemmen, is ook absoluut niet bang. Kan zich verder ook prima redden in het water, zwemt in principe zonder hulpmiddelen, maar heeft dus onwijs veel moeite met het automatiseren van alle slagen. Misschien toch motorisch? Ik weet dat er voor A ongeveer 1,5 jaar staat, maar ik had eigenlijk gehoopt dat de ervaring die hij opgedaan heeft met het ouder en kind zwemmen, enigszins in zijn voordeel zou werken. Hij heeft afgelopen zaterdag min of meer privé les gehad. Er is een soort van stagiaire bij momenteel en die ging de groep lesgeven, en de juf zwom met hem alleen. Zij is wel heel kundig moet ik zeggen. Heeft wel ervaring met ASS. Volgende week gaat de stagiaire met hem aan de slag. Meezwemmen zit er niet in, dat doen ze niet. Ja, 1 keer per half jaar is er een meezwemles. We gaan geregeld vrijzwemmen en hoewel ikzelf jaren aan wedstrijdzwemmen gedaan heb, heb ik geen idee hoe ik hem de slag aan kan leren. De rugcrawl en borstcrawl kan ik hem prima mee helpen, maar de combinatie van schoolslag armen en benen, en wanneer je dan met je beenslag moet beginnen en wanneer je je dan lang moet maken, tja, dat snapt hij niet. En het is niet zo dat ik dit tot in den treure wil oefenen met hem, maar ik dacht, misschien even de turbo erop. Even twee keer in de week oefenen.
De dochter van mijn vriendin draagt nu waterschoentjes tegen de zwabberbenen. Dit hielp gelijk heel goed. Schoentjes aan de verkeerde voet ook nog. Misschien dat eens proberen?