Stortbevalling in bad?

Discussion in 'De bevalling' started by milouuuu, Sep 7, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. milouuuu

milouuuu Lid

Aug 4, 2015
    9
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi dames!
    Ik ben zwanger van onze vierde zoon en hoop in oktober te bevallen. Mijn bevallingen zijn nogal snel. De eerste in 4,5 uur, tweede 3,5 uur en de derde was er in 2,5 uur. Van eerste wee tot baby zegmaar. Nou wilde ik de vorige keer al graag in bad bevallen maar dat werd me afgeraden. Dat zouden we niet gaan redden.. nu de volgende bevalling op handen is zit ik er toch weer over na te denken. Iemand ervaring met snel bevallen en toch in bad? Of tips om een badbevalling toch mogelijk te maken?

2. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

Mar 1, 2013
    1,835
    1,343
    113
    #2 Korenbloem86, Sep 8, 2023
    Last edited: Sep 8, 2023
    Onze oudste is in (minder dan) 3,5 uur geboren (met 37+5). Eerste wee om 18.05u, 18.20u zei ik, dit gaat snel en zijn we het bad op gaan zetten. Tijdens het vullen ben ik er al in gegaan, slang lekker op mijn buik.
    21.32u is ze geboren, in het ziekenhuis, dus dat ritje zat er ook nog bij qua tijd.

Bij de zwangerschappen daarna hebben we het bad met 36+6 's avonds klaargezet, zodat we geen tijd daaraan kwijt waren.
    Bij de tweede zijn we rond 7.00u het bad gaan vullen en toen er zo'n 20-30 cm in stond er in gegaan met slang weer op mijn buik, uiteindelijk om 9.52u bevallen (op de baarkruk naast het bad, ik vond het toen helemaal niets dat water).
    Bij de derde rond 0.00u bad gaan vullen (ook weer tijdens vullen erin) laatste stuk duurde bij hem heel lang, dus 4,5 uur bezig geweest (sorry voor de dames die dagenlang bezig zijn, maar 4,5 uur met rugweeën vond ik echt heel lang op dat moment, later dacht ik, was best snel). En toen in bad bevallen.

En bij de vierde had ik om 20.15u eerste wee, 20.45u vlk gebeld en bad gaan vullen, weer erin terwijl het bad volliep. 22.02u bevallen, in bad. Bij haar kwam de placenta ook heel snel, daar ben ik even voor gaan staan en is opgevangen in een bak.

Ik liet het bad niet helemaal vollopen (wel over de helft, maar 3/4 haalde net niet denk ik), hadden we bij de eerste wel en toen had ik het gevoel dat ik niet lekker kon liggen omdat het te diep was, daarom de andere keren wat minder water. Wij rekenden een uur voor het vollopen, maar het was korter.

Dus het kan ook bij snelle bevallingen, maar probeer de dingen die tijd kosten (een bad opzetten met weeën gaat wat minder effectief dan zonder weeën) vooraf te doen. (Eventueel kun je ook nog een keer proefdraaien, onze twee dochters vonden het geweldig dat ze in het bad mochten zwemmen. Je weet dan ook hoelang het vollopen duurt (als je em voldoet, wij hadden er maar een klein laagje (30-40cm) in zodat ze vooral konden spelen). En wij kwamen er toen ook achter dat de dompelpomp wat kuren had, dat hebben we toen kunnen oplossen voor de echte "uitvoering".

Wij hadden een afdekmat over het bad liggen, dus dat was bij de eerste wee de mat er afhalen (ik) terwijl mijn man de slang vastmaakte bij de douche en de kraan opendraaide. (Oefen dat vastmaken ook alvast, wij hadden een oude vaatdoek en waterpomptang klaarliggen in de badkamer, moet je ook niet willen dat je dat nog in de schuur moet opzoeken (mijn man is niet zo opgeruimd, het kan dus gerust tussen het tuingereedschap ligggen).

3. Lousanne

Lousanne Niet meer actief

Het leek mij ook erg fijn om in bad te bevallen, maar door mijn snelle bevallingen is het niet gelukt. Ik 'moest' wel alle keren naar het ziekenhuis (medium-risk) dus wilde daar dan in bad bevallen. Maar het ging steeds te snel. Bij de jongste was ik krap 10 min in het ziekenhuis en toen was hij er al. Dus tsja. Tis niet anders

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Ik heb bij de 4e bij de eerste wee/kramp gelijk de vk gebeld. Toen die constateerde dat ik op 3 cm zat gelijk het bad opgezet. Dat was toen prima op tijd, duurde nog ruim een uur voordat ie er was :)
    Mijn tip is dus gelijk bellen haha.

5. Ties9518

Ties9518 Lid

May 8, 2019
    55
    36
    18
    Female
    Mijn 1ste bevalling duurde van het begin tot eind 3 uur. Mijn tweede bevalling begin tot eind 19 minuten (zit nog langer op t toilet). Toch zou ik nu een badbevalling willen ook

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Ik had hier met R geen bad gehaald (zou er ook geen behoefte aan hebben overigens) die was er binnen 45 minuten vanaf parkeren ziekenhuis. Ging toch "wat" harder dan verwacht.

Collega zn vrouw is t wel gelukt met de tweede, nouja er zat wat water in. De volle gehoopte relaxte dompeling haalde ze niet.

7. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,043
    17,011
    113
    Ik wilde bij de 3e graag in bad bevallen, maar werd me afgeraden omdat mijn bevallingen daarvoor ook erg snel waren (1e: 3,5 uur, 2e: 45min)
    Super jammer, had het graag meegemaakt.

8. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

Mar 1, 2013
    1,835
    1,343
    113
    en hoe snel ging je derde uiteindelijk?

9. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,043
    17,011
    113
    #9 Sado, Sep 23, 2023
    Last edited: Sep 23, 2023
    Ong 1u 15min.
    (Gelukkig) langer dan de tweede bevalling, waarschijnlijk omdat nummer 3 een sterrenkijker was :)

Share This Page