Wij hebben een spaarrekening vlak na de geboorte geopend, hier wordt elke maand 10 euro automatisch op overgemaakt. Extra`s (bijv. van haar doop of verjaardag) storten we tussendoor.
Hier doe ik al mijn kleingeld telkens in hun potjes. En eens per zoveel tijd stort ik dat. En kan je zeggen, dat tikt aardig door zo!
Wij sparen 50 euro per kind per maand. Oudste zoon krijgt inmiddels zakgeld, dat stopt hij in zijn portemonnee. Hij is daarmee aan het sparen voor een of ander Legoding van 7 euro wat hij wil hebben (schiet niet echt op met 50 cent per week natuurlijk, haha). Als ze geld voor hun rapport of verjaardag krijgen, dan kopen ze daar ook speelgoed voor.
Hier sparen we de kinderbijslag (in Engeland zo'n £80 per maand) en dat vullen we aan tot £100. Opa heeft ook nog een spaarrekening. Zo lang het lukt is het mooi maar als we wat minder hebben dan wordt het sparen ook minder. Alles is meegenomen denk ik maar.
We sparen iedere maand een vast bedrag voor allebei de kinderen. Geld wat ze tussendoor krijgen, gaat in hun spaarpot.
Maandelijks 25,- en al het losgeld wat we tegenkomen in huis en portemonnee, kleding gaat in zijn spaarpot op zijn kamer. Daarnaast gaat er altijd een deel van mijn vakantiegeld en eindejaarsuitkering naar al onze spaarrekeningen Tevens zetten we de gekregen bedragen van verkopen via MP ed in een andere pot. Dat houden we dan weer voor het kopen van kleding. Leuk te lezen dat iedereen er een eigen idee bij en uitvoering van heeft.
Voor degenen bij wie de (schoon) ouders storten, hoeveel kleinkinderen hebben die dan? dat zou hier niet lukken
Wij hebben voor elk kind twee rekeningen geopend. Op een rekening storten we vast elke maand 50 euro. Het geld op deze rekening is straks bedoeld voor evt studie, mocht er nog iets over zijn als ze op zichzelf gaan wonen dan krijgen ze de rest in de vorm van uitzet zoals witgoed of dergelijke. De andere rekening is bedoeld om tussendoor geld op te storten wat ze krijgen. Ook storten opa en oma ongeveer 100 euro per kwartaal hierop. Het bedag op deze rekening is bedoeld voor grotere/duurdere uitgaven tussendoor. Zoals fiets, speeltoestel tuin, rijbewijs enz...
We sparen voor E. iedere keer de kinderbijslag, en iedere maand 150 euro. Dus telt lekker door. Vriend zit in ww dus is het tijdje veel minder geweest (35 pm) maar gaat 26 aug weer aan het werk, dus kan het weer omhoog
Valt me wel op dat jullie kinderen allemaal veel krijgen zeg!! Mijn man en ik hebben het er eigenlijk nooit zo overgehad. Van de week maar eens overgehad. Maar de studie van de kinderen betalen wij tzt gewoon, dus daar hoeven ze niet voor te sparen. Kinderbijslag gebruik ik om kleding/schoenen van te kopen en evt speelgoed. Verder zetten we al het geld wat ze zo krijgt natuurlijk wel op haar rekening. Ik kan me niet heugen dat ik toen ik 18 was al 15000 euro ofzo had alleen van mijn ouders gekregen. Vind het zelf een behoorlijke luxe als een kind dat dan al heeft gekregen. Rijbewijs en dat soort dingen krijgen ze ook van ons.
Wij sparen ook maandelijks. Nu is dat 20 euro, maar wellicht wordt het eens meer. Waarom wij sparen? Met dat gedoe van nu kun je je kinderen het beste helpen met een aardig zakcentje voor als ze uit huis willen gaan. Voor meubels bijvoorbeeld, of voor de hypotheek. Want de K.k. moet je al uit eigen zak betalen en evt ook nog een % van de aankoopprijs binnenkort. Of om te studeren inderdaad kan ook. Opa en oma hebben ook nog een spaarrekening. En zowel zij als wij gaan het voor het kind geheim houden. Dan is het een leuke verrassing voor later.
Maar dan krijgen ze van je ook veel?? Rijbewijs, studie, hypotheek ) Het lijkt mij dat je ervoor ook moet sparen maar dan spaar je dan gewoon op je eigeb rekening, toch? Want als je denkt dat je over 18 jaar alles kan hun geven zonder sparen dan moet je of rijk zijn al of grote erfenis tegen die tijd verwachten. Want stel je of je man werk kwijt of overlijd dan is andere verhaal. Ik denk dat het per situatie verschilt. Mijn man werkt als ambtenaar al jaren dus hij zal nooit zijn werk kwijt raken. Stel hij overlijd dan via cerzekering krijg ik 100.000 Ik ben zzp dus het kan geld opleveren voor leuks maar ook kan weken niks zijn. Als ik overlijd krijgt mijn man 100.000 We spareb niks voor ons zelf komen zelfs soms te kort (schuld schoonouders en twee hypotheken). We sparen voor hond en baby want mocht iets met hondje zijn moeten we zeker weren dat we het kunnen betalen mri etc erg duur. En dan kind ook voorzien over 18 jaar en als het slechter gaat kunnen we die spaarpot dan ook gebruiken voor kleding sport etc van de kleine.. Want we sparen zelf niks dus voor ons.. Vakantie doen we allang niet )
Wij hebben een eigen melkveebedrijf wat goed loopt en (ruim) spaargeld. Dus inprincipe sparen wij zelf voor studie ed. Hypotheek mogen ze zelf betalen en voor sparen met bijbaantjes etc in de toekomst. Hier storten de opa's oma's niks op rekening van de kleine. Hebben jullie opa's en oma's dat zelf aan geboden dan? Of hebben jullie een hint gegeven? En idd als er veel kleinkinderen zijn storten ze dan bij ieder kleinkind geld op de rekening?
Mijn ouders hebben het zelf aangegeven dat ze het graag wilden. Ook als we iets krijgen bij verjaardag e.d. gaat het op de rekening. Voor studie en rijbewijs hoeft ze niet te sparen, dat betalen wij. Het geld dat straks vrijkomt is alleen voor haar (op haar 18e of 23e).