Stotteren of fase?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Brandweer, 6 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brandweer

Brandweer Actief lid

12 jul 2011
    249
    0
    16
    Mijn zoontje (3,5) stottert op het moment heel erg, is een week geleden begonnen :( Deze fase heeft al een paar keer eerder gehad, maar iedere keer ging het weer over...
    Wat er nu bij is gekomen is dat hij sommige worden heel lang maakt en heel vaak herhaalt.
    Ook maakt hij heel veel woorden nog steeds niet af, buiten is bijvoorbeeld buit, en zo zijn er nog veel meer woorden, dat afkorten heeft hij trouwens vanaf het begin af aan gedaan dat hij begon te praten, dus dat speelt al heel lang.
    Wat moet ik hiermee? Zal het vanzelf overgaan of is het tijd om actie te ondernemen?

2. Brandweer

Brandweer Actief lid

12 jul 2011
    249
    0
    16
    helemaal niemand?

3. kaja

kaja Actief lid

19 apr 2008
    134
    9
    18
    Onze zoon is 4 jaar en is gewoon te enthousiast dat praten gaat lijken op stotteren . Dit zijn momenten ,net nieuw op school bv. De juf viel het wel op maar heeft ons verder niet gewezen op hulp. Het is nu weer over . Ik kan het niet echt stotteren noemen maar meer te veel tegelijk willen vertellen en dat komt er dan niet echt goed uit.

Ik zou me niet te veel zorgen maken ! Groeit ie vast over heen .

4. tulip

tulip Niet meer actief

hier zijn het fases. Toen ze 2,5 was hebben wij contact met een logopediste gehad. Die heeft even naar haar gekeken/geluisterd en die stelde vast dat het een voor fase van stotteren was. Dat kon overgaan in echt stotteren, maar kon ook zo klaar zijn.
    We hebben die stotterfase nu al een aantal keer gehad, ook zo erg dat je geen 1 woord kon verstaan door het blijven hangen, terwijl ze al goed kon praten. Wij merken nu dat ze na elke stotterfase steeds iets qua taal bijgeleerd heeft. Ofwel een aantal nieuwe woorden ofwel een verbeterde zinsopbouw.
    Ik zou zeggen hou het goed in de gaten en je kunt altijd eens contact opnemen met een logopedist. Mocht het wel stoppen over een paar weken, let maar eens op of je ook vooruitgang bemerkt in zn taalontwikkeling.

5. Ellamalou

Ellamalou Fanatiek lid

22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    3.5 jaar is te jong om actie te ondernemen. Veel kinderen hebben zo'n periode's van stotteren. Z'n taalontwikkeling is volop bezig en hij leer zoveel nieuwe woorden bij. Hij heeft heel veel nieuwe woorden te verwerken. Ook is een kind soms zo enthousiast om iets te vertellen dat hij moeilijk uit zijn woorden komt.
    Je kan je kind op dit moment vooral helpen door hem er niet op te wijzen. Als je hem erop wijst zal hij zich er nog meer van bewust zijn en die onzekerheid kan leiden tot nog meer stotteren.

6. Brandweer

Brandweer Actief lid

12 jul 2011
    249
    0
    16
    Iedereen bedankt voor de reacties!

Kaja: Hier is het iedere zin waarbij hij herhaalt, echt stotteren kan ik het ook niet noemen. Sommige worden maakt hij heel lang en herhaalt ze heel vaak (of een gedeelte ervan)

Tullip: Zijn jullie doorgegaan met de logopedist? Herken je ook iets in het niet afmaken van woorden? Buiten is buit, keuken is keuk en zo zijn er een heleboel woorden. Ben er eens op gaan letten, maar volgens mij doet hij het vooral met woorden die eindigen op -en en -er :(

Ellamalou: Er niet op wijzen vind ik echt heel moeilijk. Hij kan immers prima normaal praten. De vorige fases zijn ook overgegaan omdat ik erop hamerde dat hij normaal moest gaan praten, maar begin me af te vragen of dit "herhalen" en lang maken ook een fase is?

Deel Deze Pagina