Stotteren van de ene op de andere dag...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door QMerelQ, 8 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Hi,

Heb een zoontje die volgende maand 2 wordt, maar gezien zijn ontwikkeling heb ik het onderwerp toch maar bij peuter/kleuter gezet.

Hij is een snelle duidelijke prater, hij spreekt volledige korte) zinnetjes uit, heeft het praten heel snel onder de knie gekregen.
    Dit weekend hebben we ontdekt dat hij aan het stotteren is geslagen. Nooit eerder iets van gemerkt.
    Ik las dat je stotteren kunt onderverdelen in 3 categorieën.
    Hij 'verlengt' de woorden in het begin.
    "Eeeeeeeeeeeeeeen keer Bumba kijken"
    "Mmmmmmmmmmmmeneer Janssen boom gezaagd" (Meneer Janssen is van de Kleine Rode tractor)

Ik maak me nogal snel zorgen dus vandaar dat ik hier om ervaringen vraag.
    Las ook ergens dat "het gaat vanzelf wel weer over" dus niet waar is.
    De meeste artikelen die ik vind gaan over kleuters. Ik zou graag meer willen weten hoe zich dit bij nog jongere kinderen ontwikkeld.
    Misschien kan iemand me ervaringen/tips geven?
    Alvast bedankt!

2. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Emiel heeft dit ook gedaan. Bij hem is het vanzelf over gegaan.
    Hij was zo druk met het praten dat zijn hersenen volgens mij sneller waren dan zijn mond. Hij kwam op een gegeven moment niet meer uit zijn woorden.

Ik heb hierover destijds ook een topic geopend maar dat is al wel 1½ jaar geleden.

Bij Emiel heeft het een week of 4 geduurd en zo snel als het kwam zo snel was het ook weer over.

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Soms gaat het idd vanzelf over hoor...

maar niet altijd helaas. Opzich hoort een periode van stotteren wel erbij, het mag gewoon dus voorlopig gewoon afwachten hoe het gaat.

Mijn zoon stotterd ook. Bij hem is het vooral van spanning. Hij heeft oa faalangst en is nogal onzeker in het algemeen. Mijn zoon heeft verschillende. Hij verlengt idd en hij blijft ook soms halvewege een zin hangen. Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden. Maak zinnen,woorden niet af, geef hem de tijd en ruimte om in zn eigen tempo te praten en mocht hij zich er nu toch erg bewust van zijn/ermee zitten kan je afentoe benoemen van dat was een lastige zin he..

Bij mn zoon is het gestart net voor z'n 3de verjaardag. Het is ook 2 maand helemaal weggeweest en nu wordt het langzaam weer erger.

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Mijn dochter heeft dit ook. Ze heeft voor haar leeftijd een grote woordenschat en we merken dat het bij haar ontstaat doordat ze teveel tegelijk wil vertellen, dan komt ze er niet meer uit en begint ze "uhmuhmuhmuhm......"
    Als we dan zeggen dat ze rustig moet praten gaat het weer goed

5. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Net had hij even tv gekeken, dus was hij super rustig.
    Komt hij bij me zitten op de bank: "Mmmmmmmmmmorgen weer Bob de bouwer kijke"
    Dus ook als hij echt niet overenthousiast is zit het er in...

Ik neem al jullie tips en ervaringen in me op. Fijn te weten dat er meerdere moeder met dit 'probleem' tobben.
    Bedankt!

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Het is pas sinds dit weekend aan de gang toch? Ik zou het even aankijken, het kan ook gewoon een fase zijn.
    Dat hij meer wil dat hij eigenlijk kan, iets te snel gaat praten zonder eerst nadenken.

M'n ene dochter heeft een tijdje de eerste lettergreep herhaald, toen ze 2 was. Dat ging zo: daar-daar-daar-daar-daar-daar... daarheen!
    was ze na een tijdje weer helemaal vanaf, en beide praten nu soms ontzettend houterig omdat ze dan teveel willen zeggen en dat lukt niet altijd.

7. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Hi....
    Heb net tóch effe het CB gebeld. Eens kijken wat die ervan zeggen. Ze bellen nog terug.
    Heb vammorgen heel rustig met hem gedaan en niet teveel gepraat en nu net met naar bed brengen was hij heel rustig. Hij liep de trap op en keek door de treden de kamer in en zag zijn speelgoed liggen.
    Hij kreeg het er gewoon niet uit! Hij wilde 3x iets zeggen en wees het aan en het kwam er helemaal niet uit.
    Ik bedacht me net nog iets.
    Misschien herkenbaar voor jullie?
    Hij moet bijna een klasje hoger op het KDV, en afgelopen vrijdag heeft hij daar geoefend. Hij heeft alleen bij de babygroep geslapen en verder gegeten en gespeeld bij de 2+ groep. Hij heeft heel lang (tot 3 weken terug) gehuild met wegbrengen, dus ik heb tegen het 'overgaan' een beetje opgezien, vanwege het brengen.
    Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Dat hij daar iets opgepikt heeft of het gevoel zou hebben te moeten meedoen met de rest?
    Kan het me bijna niet voorstellen.....hoe 'denkerig' is een bijna 2-jarige nou helemaal?

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Heeeeeeeeeeeeeel denkerig.
    De overgang hier van babygroep naar peutergroep heeft ook een boel los gemaakt hier. Zo werd wegbrengen een drama (nee mama, niet naar de kindjes, kindjes zijn groot en niet lief!) en ineens wilde mijn meisje alles wat grote kindjes ook kunnen (bv zindelijk zijn)
    De overgang maakt een enorme indruk op je kind, wellicht heeft dat er wel mee te maken

9. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Je hebt gelijk, ik vraag vrijdag eerst of er ook een stotteraartje in die klas zit, en dat ze het in de gaten moeten houden.
    Het CB belde net, dat ik de eerste 2-3 maanden gewoon normaal door moet gaan en niks extra's voor hem hoef te regelen. Kijken of het erger word in die 3 maanden of dat het met tussenpozen beter gaat.
    Heb in febr toch een afspraak dus dan kan ik het nogmaals beoordelen.
    Ik ga gewoon evengoed vollop verder met genieten van alles wat mijn mannetje kan. Stotterend of niet, hij is ons binkie!
    Thanks meiden!

10. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    En probeer er niet teveel nadruk op te leggen, laat hem niet merken dat je erover inzit.
    Kinderen voelen al snel iets aan en kunnen dan van stress nog meer gaan stotteren.

11. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Dat had ik me ook al bedacht....ze zijn slimmer dan je denkt die kleintjes...!
    Nogmaals bedankt!

12. Tamio

Tamio Niet meer actief

Mijn dochter heeft ook even gestotterd aan het begin van d'r zinnen. Omdat ze te enthausiast was en te snel veel wilde zeggen. Het is snel weer over gegaan.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva heeft ook aardig wat gestotterd toen ze bijna 2 was. Zij praatte ook al snel goed en veel en lange zinnen. Bij haar ging het denken denk ik sneller dat haar mondmotoriek aankon ;). Ik denk dat dit bij veel snelle praters zo is. Na een paar maanden praatte ze weer helemaal normaal en sindsdien stottert ze helemaal nooit meer.

Deel Deze Pagina