leerplichtambtenaar langs geweest

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door dame, 8 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dame

dame Bekend lid

19 jun 2007
    587
    0
    0
    hallo

Ik ben net terug van vakantie en vind een brief
    van de leerplichtambtenaar die bij mij aan de deur is geweest.
    Ik had verlof gevraagd voor mijn zoontje van 4 jaar en dit gekregen
    van de school. Op mijn vakantie heb ik gebeld met school omdat we
    problemen hadden met de terugreis. Ik heb dit doorgegeven en gezegd dat mijn zoontje a.s. maandag weer op school zal zijn.
    Ik snap niet waarom de leerplicht mij wil spreken?
    Schiet er een beetje van in de stress. Weet iemand meer hierover?

2. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Hij is 4 dus je mag hem desnoods het hele jaar thuis houden.
    Hij is nog niet leerplichtig, dus ik zou geen stress hebben hoor ;)

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

eens met hierboven hij is niet eens leerplichtig

4. dame

dame Bekend lid

19 jun 2007
    587
    0
    0
    daarom vind ik het zo raar dat die ambtenaar helemaal
    naar mijn huis komt terwijl hij niet leerplichtig is.

5. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Voordat je in de stress raakt (lekker makkelijk gezegd van mij zo in het weekend) zou ik eerst eens vragen aan de schooldirecteur of het klopt dat je deze brief gekregen hebt. Misschien is het een foutje. Misschien is niet doorgekomen dat je verlof hebt aangevraagd of is er niet doorgegeven is dat je kind later terug kwam.

Hoe dan ook, je kind is nog niet leerplichtig. Ik heb zelf wel eens een leerplichtambtenaar ingeschakeld maar toen waren de problemen véél erger, structureel van aard en het kind was 6 jaar. Daar kwam bij dat er, na diverse pogingen, steeds geen contact met de ouders mogelijk was.

Ik zou eerder teleurgesteld dan boos zijn. Teleurgesteld omdat het je een naar gevoel geeft, je zelf goede bedoelingen had en er niet eerst het gesprek met jou is aangegaan. Toch zou ik eerst informeren wat er nou aan de hand is.

6. dame

dame Bekend lid

19 jun 2007
    587
    0
    0
    Ik ben eerlijk gezegd wel teleurgesteld in de school dat ze leerplicht hebben ingeschakeld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook helemaal geen informatie heb ontvangen over de groepsindeling enz.
    Ik heb mijn zoontje wel ingeschreven ruim voor de zomervakantie (hij ging op dezelfde school naar de speelzaal) en hij heeft een aantal wen dagen gehad.
    Ik zou in de zomer alles per post ontvangen maar heb niks meer gehoord.
    Hij gaat morgen voor het eerst dus ik zal wat eerder gaan om te informeren hoe het nou zit. Vind het jammer dat het zo moet beginnen.

7. Chantico

Chantico Niet meer actief

#7 Chantico, 9 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2012
    Ik weet niet of school leerplichtingeschakeld heeft, in de zin van 'haha dat gaan we lekker melden en dan komt leerplicht wel bij ze langs'. Volgens mij zijn scholen verplicht absenties te melden en worden ze daar gedurende het schooljaar ook op gecontroleerd. Misschien krijgen ze wel boetes als ze absenties niet melden. Ik zou niet te snel boos richting school worden, die hebben hooguit misschien iets niet helemaal goed doorgegeven, en dan valt dat vast makkelijk weer recht te zetten. Ook een leerplichtamtbenaar heeft waarschijnlijk wel ernstigere zaken waar ze aandacht aan willen besteden, dus ik denk dat je met de uitleg die je hier geeft het hele misverstand zo uit de wereld hebt geholpen en nog excuses krijgt ook.

Oh, realiseer me nu dat je aansluitend aan de vakantie hem thuis hebt gehouden. Hoewel je gedurende het jaar best eens een dagje speciaal verlof aan mag vragen voor bijzondere dingen (heb het dan over leerplichtige kinderen hè), is er één uitzondering: voorafgaand of aansluitend aan vakanties, dan mag je ze volgens mij nooit thuishouden. Daar zal leerplicht dit jaar wel een extra controle op hebben, dat ze daarom bij alle betreffende ouders langs komen. Maar ik vraag me af of dat ook al geldt voor vierjarigen die net op school beginnen. Misschien is er wel een misverstand over de leeftijd van je kindje.

Succes met de verdere afhandeling hiervan!

8. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik vind dit wel een interessant onderwerp, dus ik ven ook erg benieuwd naar de reactie vsn de school morgen.
    Dit is wat bij Rijksoverheid op site staat:

Leerlingen van 4 jaar niet leerplichtig
    De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Leerlingen van 4 jaar vallen niet onder de leerplicht, ook niet wanneer ze zijn ingeschreven op een basisschool. U bent niet strafbaar als u uw 4-jarige kind thuis houdt. De leerplichtambtenaar kan hier niet tegen optreden. Het is wel verstandig contact op te nemen met de school als u uw kind een dag thuis wilt houden.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Gewoon even bellen morgen.
    Waar wij wonen checkt de leerplichtambtenaar ook 4-jarigen.
    Zit hij/zij niet op school krijg je een preek over hoe belangrijk het is en daar is de kous mee af :)

Dat kan best telefonisch ook

10. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    kabouter

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik denk dat het op school niet goed is genoteerd. Na de vakantie is er altijd een soort controle of iedereen weer aanwezig is. Nu bleek jouw zoontje er niet te zijn maar en ik denk dat dat gewoon is doorgeven als na vak niet verschenen.

12. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Weet je wel zeker, dat de school jouw zoontje heeft ingeschreven? Misschien hebben ze bij de leerplichtambtenaar helemaal geen school staan en denken dat jij je kind gewoon nog lekker thuis houdt.
    Zou morgen om 8 uur eerst eens school bellen over hoe en wat, voordat je met jouw zoontje daar naar toe gaat.

13. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Je hoeft helemaal niet boos te zijn op de school zij zijn nl VERPLICHT dit te melden bij de leerplicht!
    Wij waren ook 2 dagen te laat terug ivm een kapotte auto en natuurlijk ook gebeld naar school. Ben nog even langs geweest toen we weer terug waren. Directrise vertelde dat het verplicht is je aan te melden, zeker na de zomervakantie ivm ongeoorloofd verlof en ontvoering van kinderen.
    Wij zijn ook gewoon aangemeld daar...het is geen probleem als je kunt aantonen dat je problemen op je terugreis had.
    Het is waar dat jou kindje nog niet leerplichtig is maar wie weet zetten ze jong in om latere problemen te voorkomen. Weet je bijv wel hoeveel kinderen ongeoorloofd niet op school verschijnen? Echt heeeel veel.
    Ik zou me er niet druk om maken aangezien je een geldige reden hebt.

14. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    is bull shit ze zijn het niet verplicht ja vanaf 5 jaar dan ben je leerplichtig dat heeft school hier mij ook gezegd
    als de kinderen van 4 tot 5 smiddags een x thuis blijven omdat ze moe zijn ofzo mag dat hier op onze school omdat ze nog niet leerplichtig zijn

15. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    5 is leerplichtig, maar je mag je kind 5 uur per week thuis houden. Met toestemming van de school 10 uur

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Buiten dat dat helemaal waar is... Kregen wij ook een brief toen ze dachten dat onze dochter niet ingeschreven stond op een school.

Gewoon even bellen ipv stressen en speculeren.. Dat is effectiever :)

Wij moesten op kantoor komen daar.. Doordeweekse ochtend om half 10...
    Had wel wat beters te doen dus...
    Sinterklaasviering op school enzo :D

17. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Mee eens maar dan kennen zij de thuissituatie en hebben ze ws zelf aangeven dat het beter is een middagje thuis te blijven. Als je na de vakantie langer weg bent zijn ze wel degelijk verplicht dit te melden aangezien er een hoop kindjes " niet terug komen van vakantie".

18. dame

dame Bekend lid

19 jun 2007
    587
    0
    0
    vanmorgen gebeld en bleek een dat de school hem had opgegeven dat hij niet verschenen is na de vakantie. Bleek op de school zelf een nieuwe directrice te zijn die niet op de hoogte was van extra verlof wat ik had aangevraagd. AL met al dus een mis communicatie.
    Gelukkig maar :)

19. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Daar heeft de school absoluut niets mee te maken. Wil jij als ouders zijnde je kind thuis houden als ze 4 zijn, mag dat wettelijk gezien.
    Al doe je dat het hele jaar.

Bij 5 mag je ze ook wettelijk gezien 5 uur thuis houden.
    Maar... wil je langer dan mag dat mss van de school tot 10 uur per week.

Dame gelukkig, maar wel slechte communicatie zeg.;)

Deel Deze Pagina