Mijn zoontje is bijna 3 jaar en 3 maand en zit in de nee fase. Alles wat je vraagt is nee. Soms zeggen we als hij iets niet wil dat hij iets anders ook niet krijgt, maar dat werkt ook niet altijd. Opruimen is zo'n voorbeeld. Als hij met ander speelgoed gaat spelen moet hij het speelgoed waar hij eerst mee speelde opruimen, maar dat wil hij dus niet. Als ik hem help helpt hij wel, maar alleen doet hij het niet. Soms weet ik echt niet meer hoe ik hem aan het opruimen moet krijgen. Ook is het warm eten drama. Hij eet wel pizza, pannenkoeken, en aardappels groente met appelmoes en bloemkool en vlees vind hij lekker verder wil hij niks eten. Eerst wilden we dat hij in ieder geval 1 hapje proeft, maar dat is ook al een strijd, dus we negeren het nu maar. Alleen als we patat eten krijgt hij brood, maar verder krijgt hij geen vervanging toetje krijgt hij wel. Gelukkig eet hij brood en fruit wel goed en hij krijgt vitamines. Wie herkent dit en heeft er nog tips?
Met opruimen zul je hem echt moeten helpen idd, onze oudste (april 2009) snapt het ook nog allemaal niet. Maar als je samen gaat opruimen, dan komt het wel goed. Ze zijn nog te klein om het allemaal te begrijpen. Warm eten: komt echt vanzelf goed! Oudste van mijn schoonzusje at alleen maar rode bietjes en appelmoes, uit wanhoop toch maar eens langs de HA gegaan omdat ze bang was dat het kind tekorten zou krijgen. Het was een fase volgens de HA .... en het is ook echt wel goed gekomen. Net wat je zegt: geen vervangend eten aanbieden en het toetje achteraf wel gewoon laten opeten.
Mijn zoontje zit ook in deze fase. Luisteren gaat ook heel slecht op het moment. Qua eten eet hij alleen graag brood en pasta's. Voor de rest eet hij weing warm eten. Ik laat het erbij, hij gaat vanzelf wel weer meer eten. Het gaat wel in fases moet ik zeggen, ene keer eet hij weken goed en dan is het een paar dagen weer mis. toetje krijgt hij altijd, fruit eet hij wel goed.
Met opruimen help ik mijn zoontje ook, zolang hij maar goed mee helpt ben ik tevreden. Wat betreft het avondeten, heel herkenbaar. Ik heb het naast me neer gelegd. Hij eet al jaren amper van het warme eten. Hij groeit goed en is gezond. Ik geef hem een uurtje na het avondeten vaak nog een boterham of fruit.
Warm eten ging hier ook niet goed totdat ik s avonds al om 16.45 ging eten of tussen de middag warm. Ze was gewoon te moe denk ik. Verder is de nee fase wel herkenbaar. Als ze van ons echt iets moet, zeggen we altijd: "ik tel tot drie en dan moet je (helpen opruimen, e kleren aan, tanden poetsen (nou ja, wat ze op dat moment niet wil) en anders meot je op de trap zitten totdat je het wel doet". Deze methode passen we al heel lang en consequent toe en werkt zonder uitzondering. Vaak is ze al binnen 10sec van de trap af en doet wat wij hebben gezegd.
Samen opruimen gaat meestal wel goed misschien verwacht ik dan teveel van hem. Op de trap zetten doen wij ook wel, maar misschien niet consequent genoeg. Het warm eten is altijd al drama geweest, maar de laatste tijd proeft hij niet meer en dat deed hij eerder nog wel. Het zal wel weer overgaan, maar vermoeiend is het wel
Grappig de ik tel tot drie methode pas ik al bijna elf jaar toe op mijn meisje en vraag me niet waarom maar het werkt fantastisch ! Hihihi Ik heb geen idee wat ze denkt dat er gebeurt als ik bij drie kom maar op enkele uitzonderingen na heeft ze t er nooit op gewaagd !