Stotteren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavanjuul, 30 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Sinds een week of 2 valt het ons op dat onze jongste dochter begint te stotteren. Als ze moe is komt het nog vaker voor.
    Het gebeurt niet de hele dag.

Het is vooral als ze wat wil vertellen of wil vragen, in haar spel oid hoor ik het niet.

Het is vooral: mmmmmmmmama, of iiiiiiiiiiiiiiiiiik

Ik heb net met haar lekker gezeten en toen hebben we woordjes geoefend en alles zegt ze goed na.
    Maar dan even later is het weer: Mmmmmmmmammmma, mag iiiiik een noepje?

Iemand ervaring mee? MOet ik me zorgen gaan maken en prof hulp inschakelen?
    Ik kan me namelijk niet herinneren van onze oudste dat ze dat deed...

2. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Hoi, mij dochter is er met ruim 2 jarige leeftijd ook mee begonnen. Merkte dat het erger was dan andere kindjes en langer aanhield. Zijn naar een logopediste gegaan en dat heeft goed geholpen. Naast stotteren ging ze ook lispelen (de F en V spreekt ze uit met haar tong tussen haar tanden) en beide "problemen" worden aangepakt en waar ik me op den duur best zorgen maakte, gaat het nu hartstikke goed. Als ze moe is of ineens heel veel wil vertellen (of door de telefoon) dan stottert ze nog steeds hoor. Dus het zal altijd op de achtergrond wel een dingetje blijven.

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M heeft dat ook gehad. Bij haar was het een kwestie van sneller denken dan praten. Het is vanzelf overgegaan.

4. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Ik kan moeilijk beoordelen of je je zorgen moet maken.
    Ik zelf stotter ook en ik heb me altijd voor genomen als mijn kinderen tekenen vertonen van stotteren ik meteen naar mijn therapeut toe stap. Meer omdat ik niet wil dat het doorzet en ze mee moeten maken wat ik allemaal heb meegemaakt.

Mocht je een goede therapeute zoeken. Bij stottercentrum Zutphen zitten twee hele goede therapeuten. 1 ervan werkt ook in de buurt van Rotterdam.

(www.stottercentra.nl)

Succes ermee en laat ze vooral uitpraten niet steeds zelf aanvullen.

5. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Bij ons ook en met fases. Mijn zoontje praatte erg vroeg en ging te snel voor z'n motoriek van z'n mond... Het is nu nog maar heel weinig, vooral wanneer hij heel enthousiast alles tegelijk wil zeggen. Advies was bij ons, gewoon laten gaan, geen aandacht aan schenken, niet te beladen maken. Gaat negen van de tien keer vanzelf over.

6. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Hier ook. En te enthousiast. Ik had ook wel eens het idee dat het samenhing met haar ontwikkeling.

7. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik ben wel blij met wat herkenning, want soms kwam ze er echt niet uit.
    Ze is opeens wel veel meer gaan praten en wil ook hele verhalen vertellen. Maar soms komt ze niet verder dan: en toen en toen en toen en toen en dan begint ze meestal te stotteren.

Dus ik hoop dat het door de ontwikkeling komt!

@sundance11: Snap helemaal dat je er dan meer alert op bent. Maar nu je leest dat meerdere peutertjes dat hebben, maar je je dan ook minder snel zorgen?

Deel Deze Pagina