stotteren

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Gerdatje, Feb 13, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

Apr 27, 2012
    1,920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Onze dochter stottert sins een 2 weken heel erg.
    Daarvoor was ze een zeer goede praten.
    Ze heeft het vooral met het eerste woord van een zin.

Moeten we al aan de bel trekken? Is het een fase? Wat kunnen we nu e eventueel al doen?

2. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Hoe oud is ze?

Onze zoon stottert ook sinds een paar maanden. Advies gekregen om er juist geen aandacht aan te spenderen en merk nu dat het steeds minder wordt.
    Onze zoon wilde schijnbaar te snel praten en dan bleef hij letterlijk hangen.

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier heeft ie regelmatig stotterfases en na zo'n periode praat ie nog meer en duidelijker als dat ie al deed :D ...soms raakt hij er zelf gefrustreerd van en dan zeg ik alleen maar 'rustig praten', niet teveel aandacht aan schenken.

4. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

Apr 27, 2012
    1,920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Ze is net 3 jaar.

5. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

Jan 2, 2012
    838
    0
    0
    De hersenen vormen dan sneller dan de mond kan uitspreken. Geen aandacht aan schenken. Vaak help het ook een beetje mee als je zelf langzamer gaat praten.

De logopedie hier noemde dat trouwens geen stotteren maar onvloeiend spreken

6. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Is heel normaal op die leeftijd.

7. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Geen aandacht aan schenken. Veel kinderen stotteren en dat gaat vaak zelf over ténzij ze doorkrijgen dat ze stotteren en het als een probleem gaan ervaren...dan wordt het veel moeilijker om ervan af te komen.
    Als je je zorgen maakt zou ik bellen voor tips met een logopediste.

8. fafa

fafa Niet meer actief

Juist goede praters stotteren vaker. Maar 9 van de 10 keer (spreekwoordelijk, ik weet geen precieze cijfers) is het een fase. Hier ook twee keer gehad. En heftig ook: volledig gefrustreerd, tot driftbuien toe, omdat ze niet meer kon praten zoals ze deed. Maar zelfs dat is compleet verdwenen.

9. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ons zoontje begon ook te stotteren met 3 jaar en 4 maanden opeens. Maar als het aan het begin van de zin is is het geen probleem. Heeft er mee te maken dat ze veel woorden hebben opgeslagen en dat het er nu grammatisch goed uit moet komen en dat ze te snel willen. Het komt en gaat met fase van 3 weken hier. Pas als een kind stopt met praten door het stotteren (schaamte of er echt niet uit komen) of er zelf last van heeft moet je aan de bel trekken.

Succes...

10. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

Aug 1, 2013
    1,735
    10
    38
    Herken ik ook van mijn dochter destijds (toen ze 3 was) en van mijn zoontje nu (sinds hij 3,5 jaar oud is).
    Overigens heeft mijn dochter op 5-jarige leeftijd ook nog 2 weken gestotterd. Ze was toen vrij intensief omgegaan met kijn broertje die stottert. Kennelijk was het haar ineens opgevallen en was het interessant genoeg om na te doen ;). Gewoon geen aandacht aan gegeve en is vanzelf over gegaan.

Share This Page