stotteren...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door giebel, 12 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Hoi. Onze dochter stottert ineens weer best veel tijdens het praten. En dat heeft ze al eens eerder gedaan, maar is toen met de tijd ook weer gestopt.
    En nu is het juist weer vrij veel... Ik schenk er geen aandacht aan, ik praat er niet over. Ik hoop dan dat het weer minder wordt. Ik vind het soms wel vervelend. Ze zit net op een nieuwe school en wil voluit vertellen onder het eten. En het duurt door het stotteren juist extra lang.
    Gisteren heeft mijn vader opgepast en noemde het ook. Ik zei dat het al eerder zo geweest was en toen ook weer vanzelf gestopt.
    Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Mijn moeder is net voor de zomer overleden, zou dat het getriggerd kunnen hebben? Of de spanning van school? Ze heeft het superleuk en de eerste 2 weken zitten er bijna op. Dus mocht dat het zijn hoop ik ook dat het straks weer wat afneemt.
    Het is geen ramp, maar ik hoop zo dat we niet naar een logopodist oid hoeven. Want mijn dochter moet al zo vaak naar fysio, orthodontist, mondhyginist, tandarts. Ze moet al zoveel... Ik hoop zo dat dit weer overwaait en we hier niet iets mee moeten.

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.195
    16.530
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hoe oud is je dochter?
    Vaak wordt een toename van stotteren ook wel verergerd door spanningen en veranderingen.
    Een vriendin van mijn oudste dochter deed het ook altijd wel en de ene keer meer dan de andere keer maar dit herstelde zich uiteindelijk vanzelf wel weer.
    Wel vervelend maar ik zou het verder negeren, wordt het voor haar ook hinderlijk dan zou je altijd eens kunnen informeren bij een logopedie.

3. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Ze is 12 jaar. Ik lees ook dat een verlies ve dierbare het kan triggeren. Mijn moeder is eind juni overleden. Ze was close met de kinderen maar ook erg ziek. Daarom is het beter. Maar bij mijn dochter geen tranen gezien. Wie weet uit het zich zo? We zien het nog even aan zonder er nadruk op te leggen.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.195
    16.530
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja hoor zou het zeker afwachten. Vriendin van mijn dochter is nu 18 jaar en die stottert ook nog weleens bij spannende stressvolle periodes en die had ook weleens van die fases waarbij je dan dacht van jeetje wordt dit nog een keer beter voor haar.
    Zou zomaar kunnen dat het overlijden van oma een uitlokkende factor is en daarbij nog een nieuwe school.
    Heeft ze er zelf ook last van?

5. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Volgens mij niet maar ik praat er expres ook niet over.

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.195
    16.530
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zolang ze er zelf geen hinder van heeft zou ik het laten en wordt het echt te erg dan kan je het altijd eens met haar bespreken.
    Hopelijk gaat het snel beter.

7. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.853
    3.013
    113
    Onze zoon is een stuk jonger, net 4. Maar loopt bij de logopedist ' stotter' centrum. Hij stotter bij spannende momenten en veranderingen. We moeten alles dan even loslaten.

Deel Deze Pagina