Straathond?

Discussion in 'De lounge' started by Lobi, Nov 18, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Als je op het hondenforum rondneust, zie ik toch ook echt niet altijd van die positieve verhalen. En ik zeg niet dat een hond niet minder rustig wordt. Maar eerder dat een hond er futloos en sjagrijnig van wordt. Dat is iets anders niet rustig worden.

2. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    het zou heel goed kunnen dat ze veranderen , maar het kan ook nog een zee van andere reden hebben .
    ik heb al mijn beestjes laten helpen ( tevens het hondje uit spanje moest geholpen worden van de stichting)
    ik val je niet af maar ben gewoon er op tegen om maar per ongeluk puppy,s te wereld te laten komen terwijl er zoveel andere hondjes zijn die een goed huis nodig hebben

3. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    heb je het er al ooit over gehad met de dierenarts ik weet dat ze en mannetjes hond tijdelijk gechemie,s gecastreert kunnen worden tijdelijk om te kijken wat het doet met je hond weet alleen niet of dit bij een vrouwtje kan

4. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Daar ben ik inprincipe ook wel tegen....maar goed, ik dacht echt dat ik er alles aan deed om dit te voorkomen. Ondank het niet laten helpen. En we hebben haar al vanaf pup, met 8mnd werd ze voor t eerst loops en we konden de klok erop gelijk zetten dat ze het om het half jaar werd. Alleen die ene keer nou net niet.
    En had die kennelhouder mij kunnen vertellen dat ze gedekt was, had ik ook zeker het weg laten halen.

5. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Daarom wil ik even navragen wat de mogelijkheden zijn.
    Zodat als ze weer naar de kennel moet, we kunnen zorgen dat er niks fouts gaat daar.

6. Of wat condoompjes meegeven;):D;)

7. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    Loopsheidpreventie bij de hond
    Meer onderwerpen over honden vind je hier.

Inleiding
    Op deze pagina wordt uitgelegd wat loopsheid is en welke fasen we daarin kennen.
    Er zijn twee manieren om bij uw hond de loopsheid te voorkomen:
    • Sterilisatie, waarbij eierstokken en baarmoeder worden verwijderd.
    • Prikpil, waarbij door middel van hormooninjecties (progestagenen) loopsheid wordt voorkomen. Deze injecties worden doorgaans met een interval van 5 maanden gegeven.
    Onderaan deze pagina staan nog tips voor kortdurend uitstel van de loopsheid, bijvoorbeeld in een vakantie.
    Hier lees je meer over loopsheid en vruchtbaarheidsproblemen bij de teef.

Sterilisatie (of beter: castratie)
    Steriliseren is eigenlijk een onjuiste benaming. Feitelijk is het een castratie, want beide eierstokken en soms ook de baarmoeder worden verwijderd. Bij een sterilisatie (zoals bij de mens) worden slechts de eileiders afgebonden en blijven de eierstokken zitten.
    Hoe zo'n operatie bij de hond verloopt zie je in deze fotoreportage.

Voordelen:
    • ingreep is éénmalig en 100% zeker.
    • op langere termijn goedkoper, maar belangrijker:
    • als beneden de leeftijd van 2 jaar wordt geopereerd, is het ontstaan van melkkliertumoren op latere leeftijd duidelijk minder.
    Ook bij honden die niet worden geopereerd en waarbij de loopsheid gewoon elk half jaar komt, is er een verhoogd risico op het ontstaan van melkkliergezwellen en baarmoederontsteking op latere leeftijd. Alleen om deze reden is, wanneer u toch nooit een nestje wilt, een sterilisatie al aan te raden.
    • er is geen kans meer op een baarmoederontsteking: de hond is dan ernstig ziek, de enige therapie is sterilisatie.

Nadelen:
    • een nest zit er vanzelfsprekend nooit meer in.
    • zoals bij elke operatie is er een gering risico op complicaties. Gelukkig is dit risico met de moderne anesthesie-methoden en een pre-operatief onderzoek van de hond uiterst klein.
    • er is een zeer kleine kans op urine-incontinentie, vnl. bij bepaalde grote rassen (Boxer, Dobermann, Duitse Dog).

Illustratie van de anatomie van de buik van een teef
    50 = dikke darm
    35 = vagina
    34, 30 en 31 = baarmoeder (uterus)
    23 = eierstok (ovarium)
    12 = nier
    38 = urineblaas
    Prikpil
    Voordelen:
    • geen operatie nodig.
    • in principe is bij een volgende loopsheid dracht mogelijk .
    • Goedkoop... maar dat is maar betrekkelijk. Door de grote kans op baarmoederontsteking en/of melkkliertumoren hebt u de kans straks voor hogere kosten te staan.

Nadelen:
    • in tegenstelling tot sterilisatie eem verhoogde kans op
    melkkliertumoren en baarmoederontsteking.
    • toediening van de injectie vlak voor of tijdens de loopsheid kan nadelig zijn voor de gezondheid van de hond en voor de werkzaamheid van de injectie .
    • effect van de injectie is niet altijd 100% (doorbraak mogelijk).
    • verhoogde kans op suikerziekte.
    • soms treedt kaalheid en/of haarverkleuring op op de injectieplaats.
    • na stoppen met de prikpil treedt vaak geen of geen normale loopsheid op; er is daarna ook meer kans op een baarmoederontsteking.

Als u loopsheid wilt voorkomen, is ons advies, met name wanneer de hond nog jong is en niet voor de fokkerij gebruikt zal worden, de hond te laten 'steriliseren'. Loopsheid kortdurend uitstellen
    Of uw hond nu in pension gaat of mee op vakantie: een loopsheid is dan altijd erg lastig.
    Deze loopsheid is te voorkomen. Zoals boven genoemd is sterilisatie van de teef het beste, maar het is mogelijk dat u later nog wel graag een nest wilt hebben. Helaas is geen enkele methode met medicijnen 100% betrouwbaar en daarbij bestaat er (zie boven) soms een kans op het ontstaan van baarmoederontsteking, melkkliertumoren en suikerziekte.

1. De ‘prikpil’. Deze injectie met een progestageen (een hormoon) dient één maand voor de vakantie gegeven te worden en geeft dan een uitstel van ongeveer drie maanden. De injectie kan ook gegeven worden als de loopsheid nog maar net is begonnen. Bij de meeste honden zullen dan de loopsheidverschijnselen binnen enkele dagen verdwijnen. Let echter wel op, want de hond kan nog zeker een week lang vruchtbaar blijven ondanks afwezigheid van de loopsheidverschijnselen.
    De prikpil verderop in de loopsheid moet worden ontraden. De risico's zijn boven al besproken. Daarbij kunnen (fok)honden gedurende langere tijd niet meer loops worden.
    Samengevat is dit bepaald niet de meest geschikte manier om de loopsheid in een vakantie te voorkómen...

2. Het gebruik van de ‘poezenpil’. Deze pil bevat eveneens progestagenen en is bekend onder verschillende merknamen. De pil geeft een uitstel van ongeveer één maand. Is de hond zojuist loopsgeworden, dan kan de dosering in de aanvang wat worden verhoogd. Ook hier is de kans op genoemde bijwerkingen aanwezig maar in ieder geval een stuk minder.
    Overleg met uw dierenarts over de meest geschikte methode en bespreek de voor- en nadelen

8. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    ja die is er :p

9. Hoe weet jij dat nou??? hihi:D:D:D

10. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    jaaah :$ hoe ga ik dit uitleggen... neej Hahah ik heb voorlichting geven op school aan de hand van mijn spw opleiding en toen was een van de vragen dei wij mee kregen stel je voor dat iemand te klein is voor een condoom ....wat dan

11. Ohw haha, nu snap ik het!!:D:D:D

12. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    missymaaike, bedankt voor de info!
    Die prikpil wordt het zeker niet als ik dit lees.

13. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    Hahah weet nog goed dat wij het erg sneu vonden ... hahah

14. ja echt he... Was het een klein jongetje die het vroeg?;):D:cool:

15. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    neej ... was best een beer van een jongen dus vraag me nog steeds af of het voor de lol was of hij het meende

16. hihi. stumperd...

Wel erg off topic nu he:D;);)

17. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    hahah :p

Share This Page