straatkrantverkopers

Discussie in 'De lounge' gestart door Sweetlakecity, 25 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

ben aan het googelen om te kijken waar de site straatkrant enzo is en wat meningen aan t lezen.
    Zijn jullie niet benieuwd naar de mens er achter?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk ziek..

En Bulgaren komen hier vaak ook gewoon niet aan de bak omdat veel banen gewoon weggekaapt worden door Polen. De meeste willen geen Bulgaren.

3. Sweetlakecity

dat kan ook ja.
    Ik dacht dood. :p Of hij was een huurmoordenaar. Pfff daar zou je maar achter komen. (geintje)

4. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Als ik hier op het forum lees dat zelfs 'gewone Hollanders' jaren moeten solliciteren om aan een baan te komen, zal het voor een buitenlandse krantenverkoper wel helemaal niet te doen zijn om werk te vinden...
    Wie neemt ze aan??

(en misschien vinden ze het wel gewoon leuk werk en doen ze het daarom?)

5. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    ik lees net op internet dat de krant verkocht wordt door mensen zonder vaste woon of verblijfplaats. een dakloos iemand dus.

Bij ons staat er bij de supermarkt ook een vrouw in de winkel,maar goed ook want om zo iemand nou buiten te laten staan in de kou.
    Ze zegt altijd heel vriendelijk gedag en vraagt nooit of ik een krant mag kopen. wel geeft ze me de metro en spits en soms neem ik een pakje kauwgum of een blikje cola voor haar mee.
    Het zal me werkelijk een worst zijn of iemand een straatkrant verkoopt,putjesschepper of een accountmanager is. We zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde.

6. Sweetlakecity

vond nu dit
    Wat doet Haags Straatnieuws?
    Haags Straatnieuws geeft dak- en thuislozen een gezicht, een dagbesteding en een inkomen. Al tien jaar lang.

Waarom?
    Dak- en thuislozen tellen vaak niet mee in onze maatschappij. Dankzij Haags Straatnieuws hoeven ze niet aan de zijlijn te blijven staan.

Wie verkopen de krant?
    Dak- en thuislozen. Daklozen zijn mensen die op straat moeten slapen. Thuislozen verblijven bij een opvanginstelling of sociaal pension.

Hoe werkt het?
    Eerst koopt de dak- of thuisloze een voorraad kranten in voor 95 eurocent per stuk. Dan gaat hij de straat op, om zijn kranten weer te verkopen voor 1,60 euro per stuk. De winst is voor de dakloze en is een directe bijdrage in zijn of haar levensonderhoud

7. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Het zijn veelal dak of thuislozen mensen die de kranten verkopen. Vaak ook met een psychische stoornis of met verslavingsproblematiek. Waarom deze mensen niet werken? Omdat ze door hun ziekte niet aan de bak komen voor een reguliere baan. Of een werkgever wil ze niet of ze kunnen het zelf niet opbrengen om te werken. Met het verkopen van een krantje kunnen ze toch naast hun (daklozen) uitkering een extra centje bij verdienen. Ze moeten zelf de krantjes inkopen voor een lager bedrag dan dat ze het verkopen.
    Althans dat is mijn ervaring met mijn werk in de sociale verslavingszorg.

Ik geef ze ook niet allemaal, maar een aantal wel, die er vaak staan of al jaren staan. Ik koop niet altijd een krantje maar soms geef ik ze mijn geld uit mijn winkelkar.

8. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Oh, ik zie dat TS de informatie al gevonden had!

9. Sweetlakecity

heb ze van de straatkrant ook een e-mail gestuurd met wat vragen. hihi. Ben gewoon benieuwd.

lola hoe denk jij dan over die reacties met verkopers in dure auto's?

10. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik vind de reacties terecht, maar ja, sommige daklozen lopen er ook ´puik´ bij. Die hosselen en doen, tsja, soms komen daar dure nikies van!
    Maar ik zou ook niet geven aan mensen die met dure auto´s rijden, dure telefoons hebben en helemaal in de merkkleding gestoken zijn!
    Ik vind het ook heel vreemd dat er blijkbaar mensen zijn die zich presenteren als dakloos/arm. Er moet toch een snellere manier zijn om aan geld te komen zou je denken?

Ik heb zelf alleen die ervaring niet met daklozenkrantverkopers. In Amsterdam (waar ik tot voor kort werkte) zag ik veelal ´bekende´ van mij (vanuit mijn werk hoor hahaha) en in de stad waar ik woon zie ik al jaren de zelfde man staan!

11. Fairy11

Fairy11 Fanatiek lid

14 dec 2008
    1.227
    0
    0
    Hier telt ook "de goede moeten onder de kwade lijden" Er zijn ook oplichters actief. Moeten krantjes in opdracht verkopen en worden afgezet in dure auto's enz. Laatst had hier een echtpaar het zover dat ze in een particulier huisje mochten wonen voor tijdelijk. Acties vanuit de gemeente en de kerk. Het bleek om oplichterij te gaan, echtpaar is met de noorderzon vertrokken.

12. monkeylove

monkeylove Niet meer actief

Staat ie heel toevallig in Buytenwegh? Die spreekt ook slecht nederlands en dat is echt zo'n schatje haha...

13. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Hoezo krijgen? Je kan toch ook werken voor je geld? ;)

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik geef wel altijd Eur 5,- aan de vaste verkopers die ik er gewoon aardig vind uitzien en soms een kort praatje mee maak. :) Ik vind het niet aan mij om verder te bepalen wat die mensen wel of niet met hun geld zouden mogen doen. In een (dure) auto rondrijden is idd nogal dubieus maar nieuwe schoenen of mobieltjes e.d. kunnen ze natuurlijk ook gewoon gekregen hebben, dus lijkt het mij nogal kortzichtig en bekrompen om daaruit af te leiden dat die mensen de zaak staan te flessen. :(

15. mroos

mroos Niet meer actief

Het is natuurlijk ook fijner om te geloven dat alle straatkrantverkopers oplichters zijn, dan hoef je je minder schuldig te voelen als je nooit wat geeft.
    Maar dat is natuurlijk niet zo.

Als verkoper moet je door een screening heen(je mag niet verslaafd zijn e.d.) en dan moet je krantjes gaan verkopen. Van elke krantje moet de helft afgedragen worden aan de organisatie. Uiteindelijk houdt een verkoper er vaak een minimumloon aan over.
    Een 'echte' straatkrantverkoper moet een bordje dragen met naam etc. Soms heb je zwervers of oplichters die de krantjes stelen, maar dus ook geen echte verkopers zijn.

Alleen al het feit dat ze vaak uit eigen land wegmoeten omdat ze daar te arm zijn, is hartstikke triest.
    De mensen hebben vaak nog geen verblijfsvergunning en kunnen dus weinig ander werk doen, dit is niet illegaal en dus een goede oplossing.
    Ik heb al 2 keer in de buurt meegemaakt dat een verkoper er mee stopt omdat ze een vergunning en betere baan gevonden hebben, ze zijn er dus wel.

16. monkeylove

monkeylove Niet meer actief

Ik koop hem elke maand.
    Vind het een leuk en informatief blad en daarin lees je ook meer over het waarom van de straatkrant.

Was trouwens laatst uit een onderzoek gebleken dat hoogopgeleide vrouwen vooral de straatkrant kopen :p :p

17. Vagans

Vagans Niet meer actief

waar, moeten ze je wel aannemen na altijd netjes gewerkt te hebben!... en nu kijken ze niet verder dan een dikke buik ;)
    Maar dat is weer een hele andere discussie, hoop dat het ooit goed komt ;)

18. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef wel maar wel aan echte zwervers en dan eerder een fruit of krentebol/croissantje. De goede moeten inderdaad onder kwade lijden, echt triest dat mensen er proberen een slaatje uit te slaan.

19. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik zelf koop hem niet.

Maar de krantenverkopen bij de c1000, waar ik me boodschapjes doet geef ik vaak me karretjes geld. En als ik vol belade me brommer optuigt helpt die me altijd met me zware tassen. Doet die toch iets voor die 50 cent of soms als ik geen klein geld heb een euro.

Zo verdient iedereen zijn centjes toch.

Maar soms dnek ik wel eens wil er ook wel eens een dagje staan kijken wat het nu (echt opleverd?):) loont het de moeite om dag in dag uit daar te staan. Want dat staan is ook vermoeiend denk.

20. Sweetlakecity

monkey> nee rokkeveen ;) De vlieger

Deel Deze Pagina