Ik snap wat je bedoeld. Maar ik vind dat niet echt discipline... Meer normen en waarden die je je kind mee wilt geven, toch?
Pffff....sorry voor al dat "ge-quote" hoor..... Ik vind, nu je het uitlegt, al weer heel anders. Mijn dochter is nu 3 jaar. Ik kan (tot zekere hoogte) prima met haar overleggen. Doordat zij het idee heeft dat ik open sta voor haar mening en behoefte, werkt ze voor mijn gevoel beter mee. Maar dit betekent zeker niet dat ik over elk conflict ellenlange discussies ga voeren. Het grappige is dat mijn dochter dit overneemt. Laatst was ze aan het fietsen op de fiets van haar buurjongentje. Helaas voor haar wilde hij zijn eigen fiets weer terug, hoor ik mijn dochter zeggen; "Hoe gaan we dat nou oplossen?"
Van mij hoef je geen sorry te zeggen hoor Wel grappig dat je dochtertje dit overneemt, heb je het toch goed aangeleerd.
als ik dat doe kan ik een knal verwachten en wordt ik ook boos(en dat pik ik niet). dus neee.. niet handig hier .. Dan beschouw ik mijn kind maar als uniek
Mja hier varieert het nogal. Huilt en jammert ze omdat ze moe is.. Kan ik dr wel op de gang zetten. Maar gaat ze enkel harder huilen en halve minuut nadat ze terug is kan ze weer op de trap. Dus dan zeg ik meestal iets van "ga maar even op de bank liggen of even boven spelen. Mama moet even eten koken/opruimen" (eigenlijk altijd rond etenstijd.) Als ze zich niet lekker voelt heeft ook bovenstaande weinig zin over het algemeen en komt ze liever even lekker op schoot hangen huilen en gaat dat dan relatief snel weer over. Maar staat ze te huilen omdat ze haar zin niet krijgt.. Dan mag ze van mij best even afkoelen op de trap. Stampvoeten, iets stuk maken, slaan of bewust negeren wat ik zeg? Dat mag ze op de trap doen. Papa heeft er wat minder geduld mee en is sneller klaar met gehuil "zonder reden". Dat verschil weet ze feilloos. En ook hier gaat ze soms gewoon zelf op de trap zitten en doet de deur dicht. (terwijl in geval van straf die meestal gewoon open blijft) En in noodgevallen werken stoep, hoekje van een winkel of willekeur welke plek net zo goed als de trap.