Straf op peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door OliveTree, 25 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik vind dat je erg overdreven reageert. Je zoontje is flink de grens over gegaan met bijten, daarop volgt straf. Logisch lijkt me. Waarschijnlijk willen ze met het stoeltje hem een soort time-out geven.
    Misschien bleef hij niet op een gewoon stoeltje zitten of wilden ze net met een kringactiviteit beginnen en hebben ze daarom voor die stoel gekozen. Of ze kiezen inderdaad altijd voor die methode. Iets doen wat niet mag heeft als consequentie dat je in de stoel gaat dus even niet meer leuk mee kan spelen. Daar leren ze van hoor.
    Vastbinden lijkt me verstandig als het zo'n hogere stoel is, je wil tenslotte niet dat hij er uit valt.

    Hoe gaat het met de vinger van het andere kindje?
     
    Chelsey88, Paardenbloem en Sado vinden dit leuk.
  2. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Ik weet dat bij veel kdv's in t protocol staat dat er tuigjes gebruikt moeten worden als de kinderen in hoge stoelen zitten. Dit om te voorkomen dat er kinderen uit vallen. Niet elk kind kan er uit klimmen zonder te vallen. Dat risico willen ze niet lopen. Heel begrijpelijk.

    TS ik snap dat je t vervelend vindt om je kind zo te zien zitten, maar ik zou proberen er niet al te zwaar aan te tillen. Zn groepsgenootjes zullen hem heus niet op een bepaalde manier bekeken hebben, daar zijn ze op die leeftijd echt nog niet zo mee bezig.
    Ik zou er eerder last van hebben dat mn kind iemand gebeten zou hebben ;)

    Op de peuterspeelzaal van mn dochter is ook een strafstoel. Daar heeft ze regelmatig even op gezeten omdat er geslagen of geduwd werd. Ik vind het prima. Thuis geen strafstoel oid, maar ik vind het geen probleem dat er in een groep andere regels zijn mbt 'straffen'.
     
  3. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Hij zal toch echt gebeten hebben.. en ik begrijp heus dat het niet leuk is om te zien, maar stel dat jouw zoon juist het gebeten kind was, dan hoop je toch ook dat er wel iets passends gedaan wordt zodat het kind hopelijk leert van zijn of haar gedrag en het niet weer doet. Ik vind dat je bijten thuis ook echt wel aan moet pakken, hoe gaan jullie daar nu mee om dan?

    Nou dit dus vooral...
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ah als het tuigje gewoon voor de veiligheid was ivm hoge stoel, vind ik het ook alweer heel anders. Maar zelfs als het was om hem in de stoel te houden omdat hij anders bv niet luisterde, weg liep, en misschien weer zou bijten, zou ik er ook begrip voor hebben. Het is geen dwangbuis, maar een stoel met tuigje in een groep met meerdere kindjes. Waarvan mogelijk nog een heel verdrietig en geschrokken kindje dat gebeten was...
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  5. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Leuk, mijn kind hangt eroverheen en ligt zo op d'r smoel.
     
    Paardenbloem en Salentein vinden dit leuk.
  6. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.137
    4.354
    113
    Home
    Jou kind doet iets wat absoluut niet mag en een ander veel pijn doet en hij mag best weten dat daar consequenties aanvast zitten ipv alleenmaar waarschuwen

    Als hij echt zat vast gebonden is het wat anders natuurlijk

    Ik zou me vooral afvragen hoe het met dat andere kindje is ipv beginnen overde straf die je eigen kind kreeg..
     
  7. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Mijn zoon gaat op de rugleuning zitten :rolleyes:
    Zie hem er zo achterover van af sodemieteren en daarom zit ie ook naast mij :p
    Als die nu vervelend doet zet ik de beugel ervoor, door zijn spekbeentjes kan die er dan niet meer zelf uitkomen.

    Ts: ik zou even het gesprek aan gaan en vragen waarom ze voor deze manier van straffen gaan.
    Ze zullen er vast een reden voor hebben.
     
  8. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Ik vind t nou niet echt straffen. Hij zat gewoon in de kring, bij de activiteit. Alleen op een andere stoel, met een tuigje.
    Straf vind ik als je buiten de groep gezet wordt, met je gezicht naar de muur en je niet mee mag doen.
     
    Paardenbloem, littlemunchkin en Fuddey vinden dit leuk.
  9. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Ik.vind het ook niet echt straf wat hij krijgt. Hij hoefde alleen op een andere stoel te zitten. Waar hij voor zijn veiligheid vast in zit. Ik zie zov kinderen vast zitten, in buggy's, autostoelen of van die Tripp trapps.

    (Want hoewel er vast kindjes zijn die er goed in en uit klimmen, zoals mijn zoontje ook, als ze geen kindjes meer vast zetten, en er valt er een, doen ze het ook verkeerd).

    Apart zetten zou ik veel meer straf vinden (en ook niet gepast bij een klein kind, dan sluit je hem echt buiten).

    Ik zou gewoon even navragen wat voor straf hij precies gehad heeft , en even informeren hoe het met het gebeten kindje gaat. Hier in de opvang is eens een kindje gebeten en dat is gaan ontsteken en dat kindje heeft er erg veel last van gehad. Heel sneu.
     
  10. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Maar even he... Het kind heeft iets gedaan wat echt niet goed is en krijgt daarvoor straf!? Waarom moeten de acties van de leidsters vervolgens in twijfel worden getrokken? Die actie heeft een consequentie gehad. Daar leert hij ook weer van. Ik zou dus de keuze niet in twijfel trekken en vragen hoe het met het andere kind is. En kijken wat je thuis ook kan doen als hij bijt.

    Soms is een "foei, dat mag je niet meer doen" gewoon niet toereikend.
     
    Tazzy, Chelsey88, Paardenbloem en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik vind het ook geen straf, maar ts geeft aan van wel.
    Op het kdv bij ons moeten ze dan even apart van de groep gaan zitten of ze mogen bijv niet gelijk met de rest naar buiten en na een minuut ofzo komt er een leidster met ze praten.
     
  12. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    De mijne van bijna 2 gaat erin staan als ik hem niet vast zet en valt eruit (en nee dat deed mijn oudste dus nooit dus ik neem aan dat het per kind verschillend is en niet onze opvoeding ;)

    ts, wanneer heb je het gesprek? Ik zou er gewoon open in gaan en vragen wat er is voorgevallen. Ik vind het niet echt een straf en ook al was het wel een straf geweest dan vind ik (dus bij mijn kinderen) dat ze dan de consequenties moeten aanvaarden zoals de regels op de opvang of school zijn. (en uiteraard niet slaan ofzoiets, dat is nooit goed, maar in een stoel met riempjes in een kring vind ik niet zo erg) Ik kan mij namelijk voorstellen dat alleen waarschuwen soms niet toereikend is. Bij onze peuter in elk geval niet die heeft een ijzersterke wil en kan door en door en door gaan.
     
  13. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Het lijkt mij ontzettend naar voor een leidster als zij telkens wanneer een kindje straf krijgt ondervraagd wordt over of er misschien een andere manier was geweest om het aan te pakken. Want volgens mij gaat het daar toch om? Het had anders gemoeten, voor de gevoelens van de moeder, niet voor de gevoelens van de kinderen of de veiligheidsoverweging die duidelijk meespeelt.

    Misschien was het even schrikken. Dat kan, dat mag. Maar uiteindelijk lees ik over een kindje dat de grenzen ver over ging en vervolgens wat beperkt werd in zijn mogelijkheden verdere dingen te ondernemen. Een hele milde straf, aangezien er wel gewoon meegedaan mocht worden met de activiteit. En ik weet niet hoe het met jouw zoon zit, maar de meeste kinderen zijn wel gewend aan het zitten in een kinderstoel. Het is een stoel, geen schandpaal.

    Mijn zoon mocht laatst ook even afkoelen in de kinderstoel bij de gastouder. Ik was er niet bij, maar ik ga ervan uit dat hij vast zat. Kindjes zitten namelijk altijd vast in de kinderstoel wanneer ze bij de gastouder zijn. Thuis kan dat soms anders, maar daar hebben we maar een boefje om te behoeden voor auwies.
     
    Tazzy, Sado, amdaa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Dit inderdaad! En daarnaast ook nogal een verschil of het alleen je eigen kind is waar je op moet letten of een hele peuterspeelzaal vol...

    @TS goed om te lezen dat je er wat meer open in staat na de reacties in dit topic. Ik vind best dat je het bespreekbaar kunt maken als jij daar behoefte aan hebt hoor. Hangt helemaal af van hoe je dat doet of een leidster dat vervelend zal vinden denk ik.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  15. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Ik zou het aan de pedagogen op de peuterspeelzaal overlaten. Ze kunnen niet aan de wensen van iedere ouder voldoen denk ik. En zo super heftig vind k het niet, het is niet alsof ze hem terugbijten ofzo.
     
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113

    Ik snap het hoor, zo te horen is dit een hele andere manier van "straffen" dan dat jullie dit doen en dan is het altijd even slikken. Denk dat dit duidelijk te krijgen is door te praten, hoewel wij denken onze kinderen goed te kennen kunnen ze zich op een hele andere manier gedragen wanneer de omgeving anders is, en thuis met eventueel een broer(tje) of zus(je) is nu eenmaal heel anders dan met een groep van ...... peuters en een leidster .
     
  17. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    De enige straf die ik uit jouw verhaal opmaak is dat hij in een hoge stoel moest zitten en daardoor misschien niet actief mee kon doen met de activiteit.
    Tuigjes/riempjes zijn verplicht op de opvang.

    Toch zou ik wel erover in gesprek gaan omdat je er een slecht gevoel over hebt. Dat vinden ze gerust niet erg. Het is belangrijker dat je een goed gevoel hebt over de opvang dan dat het een "zoveelste gesprek" van een ouder met een leidster is.
     
    Fuddey en Salentein vinden dit leuk.
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hoe reageer je dan zelf als je kindje jou bijt?
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  19. Adrianna

    Adrianna Actief lid

    31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Straffen wordt hier op de peuterspeelzaal niet gedaan. Ze leggen gewoon uit waarom iets niet mag.
    Wel was er laatst een peutertje die een ander kindje meermaals in de rug had gebeten uit woede en dan worden de ouders uiteraard gebeld.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik hoop eigenlijk wel dat ze meer doen dan uitleggen dat het niet mag.
     

Deel Deze Pagina