Straf op peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door OliveTree, 25 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adrianna

    Adrianna Actief lid

    31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Goed om te weten :)

    Gelukkig hebben we allemaal onze eigen mening en eigen opvoedmanieren en denkwijze.
    Over een jaar of 50 zullen we zien wie het goed heeft gedaan en wie blagen heeft gemaakt van haar kinderen.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  2. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Nee dat kan een kind van twee niet. Dat moeten ze nog leren. Dat goed beheersen komt pas op veel latere leeftijd. Maar het kind moet wel leren dat het niet mag, hoe ze dat aanpakken zullen de meningen over verdeeld zijn. Maar dat is over het algemeen zo met opvoeden :p.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  3. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Oei blijkbaar ben ik van de ouderwetse inslag.. Ze zou thuis nog even een hartig gesprek krijgen en de volgende keer een kleinigheidje voor het getroffen kindje meenemen. Bijten is echt niet acceptabel! Hier thuis volgt een gesprek en 2 minuten op een trapje voor mindere zaken...
     
  4. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Gaat hier op het kdv precies hetzelfde. Ik heb een pittige peuter en als hij een time out heeft en niet blijft zitten zoals opgedragen dan kan hij even in zo'n stoel.
     
  5. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Vragen jullie bij een intake wat het beleid is qua 'straffen'?
    Of hebben jullie er vertrouwen in dat t goed gaat met de regels die ze op het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal hanteren?

    Ik heb nooit ergens naar gevraagd.
     
  6. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.035
    17.046
    113
    Vrouw
    Verwacht je dan dat iedere leidster een groep peuters onder controle kan houden? Dat is echt onmogelijk. Ieder kind is anders, mijn zoontje heeft een zeer sterk karakter en kan soms heel stout zijn. Van de week moest hij ook weer apart gezet worden omdat hij niet luisterde. Nou prima.

    En dat van het 'vastbinden'.. dat vind ik echt niet gek. Is denk ik meer met het idee 'dan kan hij zichzelf niet bezeren' en niet om hem voor de show daar te zetten
     
  7. Adrianna

    Adrianna Actief lid

    31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Ik heb ook nooit ergens om gevraagd.
    Het kwam ter sprake bij twee situaties waar ik bij was/mee te maken had, maar het past precies en heel toevallig bij onze manier van opvoeden eigenlijk, maar het is niet iets waar ik mij druk over maak.
    Op elke plek gelden er andere regels namelijk.
     
  8. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Nooit naar gevraagd. Ik vertrouw erop dat de leidsters (en nu de juf) datgene doet wat juist is.
    Maar ik ben nogal van de oude stempel vrees is. Als mijn kind straf heeft gekregen dan heeft ze dat waarschijnlijk verdiend. Ik ga daar zeker niet de juf over aanspreken als de straf mij niet aanstaat.

    En thuis zullen we daar ook nog een gesprek over hebben. Dan ben ik overigens niet boos, want straf heeft ze op school wel gehad maar ik wil wel even graag weten wat er aan de hand was en wat haar bezielde. En aan de hand van die info spreek ik de juf aan om samen met haar te kijken hoe we het gedrag kunnen ombuigen. Maar mijn zegen heeft ze om mijn dochter straf te geven als dat nodig is.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  9. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Ik heb dat ook niet gedaan. Wel heb ik gekeken naar de algemene omgang van peuters en leidsters. Verder vind ik ip dat wanneer ik mn kind bij je achterlaat, ik dat alleen doe als ik erop vertrouw dat je mn kind respecteert.

    Dat gezegd hebbende is mn peuter pas met ruim drie gegaan. Met een pas 2-jarige zou ik misschien anders hebben gereageerd? Geen idee eigenlijk.

    @TO een gesprekje met de leidsters kan altijd toch?
     
  10. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.692
    3.476
    113
    Apart zetten vind ik ook helemaal niet raar, natuurlijk moeten ze iets kunnen doen bij gedrag dat niet door de beugel kan. Maar een kindje ‘vastbinden’ vind ik echt niet kunnen. Als het zo is dat ze dit doen voor de veiligheid ivm vallen of vanwege protocol vind ik het natuurlijk wel een andere kwestie, dus daar zou ik eerst wat duidelijkheid over willen. Overigens vind ik het in zo’n geval nog steeds onlogisch om het kind op die manier voor straf in de kring te zetten. Dat lijkt me op zijn minst erg verwarrend voor het volgende kindje dat ‘gewoon’ (zonder straf) in die stoel komt te zitten met een tuigje om. Zet het te straffen kindje dan idd even apart van de rest juist.
     
  11. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Dit inderdaad. Mijn zoontje is een paar maanden geleden flink in zijn schouder gebeten door een groepsgenootje op de peuterspeelzaal. Hij heeft het daar nog regelmatig over en is nog steeds wat bangig voor dat jongetje.

    Overigens heeft in zijn geval de bijter geen straf gehad omdat het niet gezien is door de leidsters. Mijn zoontje heeft niet gehuild of iets gezegd terwijl het echt flink blauw was en er een dubbele rij tanden in stond. Ik heb wel gebeld om het te melden nadat hij het thuis vertelde.
    Hij is net 3 en wist precies te vertellen wie het gedaan had. Het antwoord was dat ze erop gingen letten en als het vaker voorkwam zouden ze de moeder van dat jongetje bellen. Zonder het topic te willen kapen, ben ik wel benieuwd wat jullie hiervan vinden.
     
    Chelsey88 en tuc vinden dit leuk.
  12. Chelsey88

    Chelsey88 Actief lid

    5 okt 2014
    472
    526
    93
    Wat een overtrokken reacties zeg! Ik vind het totaal geen heftige straf en schokkend gebeuren (wat ik lees hè, was er niet bij).
    Mijn zoontje heeft pas dagen lang met een bijt rand in zn arm gelopen. Ook daarbij denk ik; kan gebeuren op een kdv, komt wel weer goed. Maar als jij nou de moeder was geweest van 'de dader' en zo reageerde op de actie van de leidsters, zou ik dat serieus de omgedraaide wereld vinden. Ik geloof je meteen dat je kind meestal heel lief en leuk is, maar als je een grens overgaat mogen ze dat best weten.
    Bijten is echt niet oké, of ze het nu 1x per jaar of iedere dag doen.
    Daarbij vind ik ook dat op het kdv de regels van daar gelden, voor ieder kind gelijk die daar gebracht wordt. Ik word er zo kriebelig van dat ouders zich daarmee bemoeien. Natuurlijk, als jij je daar niet goed bij voelt mag je om toelichting vragen. Maar als je het niet eens bent, zit je daar gewoon niet op je plek. Thuis is thuis en daar is daar.
     
    Gwenvd, Roanna, Oceanna en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    In de gaten houden moeten ze zeker doen. Als het nog eens gebeurd maatregelen nemen. En het in elk geval melden aan de ouders. Het lastige is dat de leidsters het niet gezien hebben. Dat kan een keer voorkomen,de volgende keer zou ik daar niet zomaar genoegen mee nemen.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  14. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ja ik snap enerzijds dat ze die moeder niet aan willen spreken omdat ze het verhaal alleen van mijn zoontje horen en zelf dus niet 100% zeker zijn dat ze de moeder van het juiste jongetje aanspreken.
    Anderzijds zou ik juist ook als moeder van het bijtende kind wel op de hoogte willen zijn als mijn kind dat deed.

    Verder met de laatste reacties eens. Ik vind het (tenzij het echt veel te ver gaat) goed om als ouders de leidsters te respecteren en achter hen te staan als je kind bestraft wordt. Vooral als ze wat groter worden kun je het gezag van juffen/meesters/docenten flink ondermijnen door altijd in twijfel te trekken of ze juist gehandeld hebben en er op school over te gaan klagen.

    Iemand zei dat deze leidsters de groep niet onder controle hadden, nou veel plezier met 16 peuters en 2 volwassenen zoals in de groep van mijn zoontje.. Als er dan 1 bij en 1 gebeten is die beiden aandacht nodig hebben, lopen er nog 14 rond hè..:|
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja de beste stuurlui staan aan wal;)
    Ik ben als klassenmoeder regelmatig met de juf in de klas en de verhalen die ze soms (uiteraard zonder namen) vertelt van ouders, wat ze eisen en willen, dan klapperen echt je oren.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  16. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Wat bedoel je met het dik gedrukte?
    En wat bedoel dat je hem niet ziet slaan of bijten? Denk je dat je zoontje niet heeft gebeten?

    Je hele verhaaltje komt op mij over als prinsjes gedrag, 'Mijn zoon doet dat niet hoor!' Brrr... :$
     
    Sado, Chelsey88 en Kleintjuh85 vinden dit leuk.
  17. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Dat geloof ik ja, dat lijkt mij echt een groot nadeel aan het beroep.
    Net als dat ik veel collega verpleegkundigen die op de kinderafdeling werken ook hoor zeggen dat ze het verplegen van kinderen geweldig vinden maar afgeknapt zijn door bepaalde ouders die er op zo’n negatieve/wantrouwende manier ‘bovenop’ zitten wat er met hun kind gebeurt.

    Maar goed, ik dwaal af;)
     
    tuc vindt dit leuk.
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik heb er wel naar gevraagd op de peuterspeelzaal waar mijn zoontje heen ging. Maar ik kom zelf uit de kinderopvang dus had ws wel meer vragen die ze normaal niet krijgen:roflmao:
     
  19. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Oh het lijkt mij ook niet leuk als ik één van mijn dochters zo in die stoel had gezien, maar bijten kan natuurlijk écht niet. Uit de OP maak ik op dat het al eerder was gebeurd (na een héle tijd (?) ).
    Thuis zouden we het anders oplossen maar in een groep/schoolachtige omgeving vind ik het niet vreemd dat er andere regels gelden, en zo heb ik dat ook altijd uitgelegd aan mijn dochters.
     
  20. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Ik kom ook uit de kinderopvang, maar heb er nooit aan gedacht om bepaalde vragen te stellen.
    Scheelt misschien dat ik stage heb gelopen bij deze organisatie en wel wist wat t beleid was.
     

Deel Deze Pagina