Ik snap niet waarom dit een antwoord is op mijn post? Want ik snap echt even helemaal niet wat dit met mijn vraag te maken heeft? Ik vraag je gewoon heel simpel: wat als een kind niet leert dat het geen eten moet gooien, als jij het de boel laat schoonmaken? Wat doe je dan?
Dat denk ik ook..met straf bedoel ik en niekepiek bv dus niet lijstraffen of je kind meteen de gang opsmijten. Maar een bord weghalen wanneer er met eten gegooid wordt. Speelgoed weg leggen wanneer er ruzie om gemaakt wordt
Dan moet niekepiek even uitleggen wat ze precies bedoelt. Straf: Straf - 14 definities - Encyclo Je oefent als ouder macht uit. In deze zin straf ik niet. Ik leer mijn kind wat er gebeurt bij bepaald gedrag: Consequentie - 5 definities - Encyclo Totaal verschillend. Het lijkt me handig om in deze termen te discussiëren, dat voorkomt verwarring.
Haha nee joh ik voel me niet zó aangevallen hoor! Ik dacht alleen WHOO die uitspraak vond ik wel heftig overkomen, maar verder no hard feelings!
Ik reageer op jouw standpunt dat je de situatie niet zou aanpassen als je kind moe aan tafel zit. Jij geeft toch aan dat een kind dan moet leren zich naar de situatie te schikken?
En die laatste 2 dingen zou ik dus geen straf noemen, maar een consqentie, maar veelal bedoelen we hetzelfde haha.
Ja inderdaad, ik "straf" mijn dochter er veel meer mee als ik haar heerlijke bordje met eten weghaal na 3 keer gewaarschuwd te hebben terwijl ze toch doorgaat met eten op de grond gooien. Ik kan haar ook in de hoek zetten, maar dit is veel effectiever, maar volgens sommige is in de hoek zetten straf en het bord afpakken niet, en dat vind ik niet kloppen want een straf is gewoon een consequentie die niet leuk is als gevolg van een regel die wordt overtreden.
Inderdaad. Ik zeg ook altijd dat wij niet straffen maar zo te zien doen we dat wel. Als hij buiten niet luistert pak ik hem op, gooit hij met speelgoed neem ik het af, gooit hij met eten zet ik het weg, word hij boos omdat de verkeerde aflevering van de teletubbies op staat dan zet ik de tablet uit (echt hoor! Soms zit hij te peutervloeken omdat hij een andere aflevering wil zien maar ik heb geen idee welke) Ik zie zulke dingen niet als straffen. Straffen is voor mij een strafhoekje, even uit het zicht laten afkoelen enz,.. Maar Niekepiek en anderen waarschijnlijk ook zien die dingen dus wel als een soort straf We gebruiken gewoon een ander woord maar wel dezelfde acties
Niet mee eens. Een consquentie is namelijk wel aan het getoonde gedrag te ontlenen (met eten spelen, dan bordje weg). Op het stafstoeltje na het spelen met eten? Ik zie geen verband?
Ik heb de verbanden ook nog nooit zo bekeken! hihi Qua spullen waar de kids niet aan mogen komen leg ik weg. Maken ze ruzie om speelgoed dan vind ik het fijn als ze het eerst zelf oplossen, evt. help ik daarbij om te sturen, werkt het niet dan leg ik het weg. Moet mijn visie toch eens bijstellen hahaha
Leg jij in mijn situatie maar uit wat het verschil is tussen een bord afpakken of in de hoek zetten want mijn dochter vind dat bord afpakken 100 maal erger.
Dat waren twee verschillende posts die inhoudelijk geen direct verband hielden... Bovendien heb ik helemaal niet gezegd dat ik de situatie niet aanpas als mijn kind moe is. Ik heb gezegd dat ik soms verwacht dat mijn kind zich NU even aanpast. Niets gezegd over welke gemoedstoestand mijn kinderen zich op dat moment bevinden. Dus nogmaals Wat als een kind niet leert dat het niet met z'n eten moet gooien als je het de vloer schoon laat maken?
Nou ik weet dus niet wat jij precies onder straf verstaat,maar soms volgt er bij mij dus een hardere consequentie. Zoals slaan in de zandbak dan ga ik niet mijn kind even verderop zetten en verder laten spelen, maar dan moet hij/zij uit de zandbak komen en even aan de kant komen zitten. Laten doorspelen in een andere situatie vind ik niet fair...en dat is eerlijk gezegd ook mijn verwachting naar andere ouders toe...al word ik daarin nog al eens teleurgesteld.
Die eerste regel staat me zo tegen. Het typeert voor mij zo de machtsstrijd, je kijkt hoe je je kind zo best mogelijk pakt? Een zo onaangenaam mogelijke manier zoeken om gedrag te stoppen, daarbij niet kijkend of er iets constructiefs geleerd wordt.
Klassieke en operante conditionering. Een kind leert dus ook door een consequentie te verbinden aan een situatie, die in principe inhoudelijk weinig met die situatie te maken heeft. Zoals dat de hond van Pavlov begon te kwijlen als hij een belletje hoorde, omdat dat belletje altijd afging als hij z;n eten kreeg.
Nee, nou ga jij je eigen negatieve associatie met straf op andermans post plakken. Niet eerlijk om te doen.
Een consequentie is datgene wat iemand er van maakt. Gooien met eten, kan ook betekenen dat ik haar op de gang zet dat is dan de consequentie maar is dat wel effectief? Wij bepalen zelf wat de consequentie ergens van is, vroeger was een tik voor je billen de consequentie. Wat vroeger werd gezien als straf is nu inmiddels mishandeling, het is maar net hoe je er zelf als opvoeder instaat en wat voor jou en je kinderen het beste werkt.
Hou eens op zeg, de eerste regel beschrijf ik zo omdat ik uit willen leggen dat het onzin is als jij volmondig roept " ik straf mijn kinderen niet". Ik heb helemaal geen machtsstrijd met mijn kind om haar te pakken, hoe kom je erbij. Er wordt hier gewoon niet met eten gegooid klaar! Dan mag jij 100 keer gaan bedenken waarom je kind zich zo gedraagt en wat jij er allemaal aan kunt doen maar inmiddels zitten wij dan al lang en breed aan een heerlijk toetje en staat haar bordje in de vaatwasser.