Ik heb gelezen dat een kind van deze leeftijd de "nee" of straf koppelt aan de persoon. Ben je dus uit beeld, dan is het verbodene ook opgeheven. Ik vind straffen wel nuttig, maar zeker niet om dagelijks toe te passen. Het moet effect blijven houden en niet dat ze er ongevoelig voor gaan worden. Ik zet Lynn ook wel eens apart, maar dat is meer voor een time-out Dat helpt op deze leeftijd net zo goed.
Ik wil niet eigenwijs doen hoor. Je denkt misschien dat je kindje expres ondeugend is of dat het juist al kan onthouden wat niet mag, maar het is echt fysiologisch onmogelijk. Ik studeer al een hele tijd orthopedagogiek en sinds kort psychologie, dus ik zuig het echt niet uit mijn duim
Hier ook geen straffen hoor. Ik blijf gewoon volhouden met nee zeggen, en afleiden. Voel ik mezelf gewoon prettiger bij dan dat kleine jochie nu al te straffen. Maar ieder zo zn ding, en als het werkt en je je er goed bij voelt is het natuurlijk helemaal mooi
en ik zuig het niet uit mijn duim dat het hier wel werkt, sorry ... misschien heb ik dan een buitengewoon geweldig kind .... Kan dr ook niets aan doen dat het hier wel werkt ...
Ik zet Stijn ook altijd in de hoek als hij na 3 waarschuwingen niet luisterd. De eerste keer dat ik het deed bleef hij meteen zitten, mijn mond viel toen echt open. Ik dacht toen van dit moet ik doorzetten en heb dat gedaan en hij gaat nu gemiddeld nog 1 keer in de week in de hoek. Hij weet dat als ik 3 keer heb gewaarschuwd dat hij moet dus meestal luisterd hij al na de 2de keer Volgens mij kan stijn heel erg goed onthouden wat wel en niet mag, Als hij iets doet wat niet mag dan zegt hij of zelf al nee of hij kijkt me aan met een blik van wanneer ga je wat zeggen.
Bij terence is het net zo. Hij weet van te voren al van dat dit of dat niet mag, tenminste hij weet dat wanneer hij datgene doet dat wij nee gaan roepen of schudden met onze hoofd. Maar ik wil het wel gaan proberen met een matje bijvoorbeeld of iets dergelijks.(wanneer het natuuurlijk echt niet meer kan. Ik heb een keer gehad dat wanneer hij net kon lopen hij zo vervelend was dat je geduld steeds minder wordt ik hem dan zo de gang had opgestuurd,zonder dat ik er zelf erg in had. Hij werdt stil en ik voelde dat hij wat dichter tegen de deur stond en zodra ik de deur open deed rende hij naar binnen mamamamama haaaiiiii. hahahahhaahahha we hadden het niet meer en moesten er erg om lachen hij liet zich vallen en schatterde mee (nep natuurlijk) gaat om het idee. Echt dan is het echt om te lachen dan weet je meteen niet meer waarom je hem eigenlijk naar de gang gestuurd had. liefs loesmari
hmm hier werkt met ruim 8 maanden het woord "nee" toch best goed ok.. je moet het 100 keer herhalen.. maar op het moment zelf werkt het prima de vraag is wanneer het op langere termijn ook effect heeft maar dat is ongetwijfeld straks het resultaat van veel herhaling overigens.. mijn broertjes en ik moesten bij wijze van straf niet in de hoek staan.. maar op de trap zitten en als we het heel bont gemaakt hadden op het randje van ons bed nou... dan liever een flink pak op je broek hoor.. we vonden het alledrie altijd supererg als we daar moesten zitten waren toen wel al wat ouder.. maar het werkte erg goed vaak was het dreigement wel voldoende
Over het algemeen werkt het afleiden hier nog afdoende, alleen toen Kylian het slaan had ontdekt werkte dit niet. Ik ben toen begonnen met 3 x waarschuwen en daarna op de kruk (1 minuut) die gewoon bij ons in de kamer staat. Op die manier haal ik hem dus gewoon even uit de situatie. De eerste paar keer kwam hij er steeds vanaf maar daarna bleef hij zijn minuutje uitzitten. Hij heeft er 3 keer op gezeten maar sindsdien laat hij het niet meer op een derde keer aankomen. Ik zeg er trouwens wel steeds bij dat hij niet mag slaan maar wel mag kussen. Groetjes Anita
De vraag blijft natuurlijk altijd of ze dat doen uit angst omdat ze ECHT weten dat een bepaald iets niet mag. Ik blijf erbij dat je zo lang mogelijk een kind positief moet blijven benaderen ipv negatief (een peuter/kleuter kan al heel snel een machtsspelletje er van proberen te maken want het is wel grappig als je mama op de kast krijgt/of als je straf krijgt), op de lange termijn (je kind blijft niet 1) is dat veel gunstiger, zeg ik vanuit 12 jaar ervaring Ik heb mijn oudste dochter amper hoeven " straffen" in haar leven. Dus dat zegt ook wel genoeg! Kijk verder dan je neus lang is!
Ieder zijn eigen ding. Grenzen stellen is belangrijk en positief belonen ook. Dus ik zou zeggen, kies de middenweg hierin. Kinderen willen duidelijkheid, en dat krijgen ze ook doordat ze af en toe uit de situatie gehaald worden.
Helemaal mee eens! Ik houd helemaal niet van straffen, ik heb er een bloedhekel aan. Noa benader ik ook d.m.v afleiden en zo uit de situatie halen. Dat werkt hartstikke goed. Op deze manier heb ik haar al zover dat ze niet meer in de keuken komt als ik aan het koken ben. Dan zit ze op de drempel van de woonkamer en de keuken in haar eigen pannetje te roeren en we hebben het dan super gezellig. Het kost natuurlijk hartstikke veel energie en conseqentie, maar dat heb ik tien keer liever dan als een politie-agent achter mijn kind aan te moeten hollen om het te straffen. Dus als ze iets doet wat niet mag (bijvoorbeeld in de tv-kast alle cd's eruithalen), dan benader ik haar rustig. Neem haar bij me, kijk haar aan en zeg op mijn "allerstrengst" "nee", neem haar vervolgens mee naar haar speelgoed en zeg dat ze daar wel mee mag spelen. Ik leid haar dan af. Dit moet ik dus wel 100x op een dag doen. Maar ik weet zeker dat dit ook 100x beter werkt dan op haar gaan schelden, een tik op de vingers geven (het is toch geen hond?) of wat dan ook. Het kind legt nog niet de relatie tussen het doen wat niet mag en straffen. De hersenen slaan dit nog niet op.
Zo doe ik het ook en ik merk gewoon dat het echt helpt. Zo probeer ik het mijn vriend ook te leren.Hij heeft nog altijd de neiging om lekker op een afstandje NEE TERENCE MAG NIET NEE TEREN NIET DOEN te schreeuwen. Ik heb zoiets loop er heen kniel tot oog hoogte en zeg tegen hem nee,papa/mama wilt niet dat je aan de dvd's zit zo gaan ze stuk. Terence mag wel aan de auto zitten,kom maar mee.en zo pak ik een auto en geef het aan hem. Soms pak ik van te voren een speelgoed dat zodra ik hem gezegd hebt van wel en niet in dan een auto of iets dergelijks aan hem geef zodat hij weet dat dit wel mag en dvd;s niet. Hetzelfde met koken geef ik hem plastic kom met plastic/houten lepels,laat ik hem daarmee spelen gooi ik wat dublo's in en roeren dat hij doet. Hij zegt er ook altijd bij mooi he mmmmmmm eten, drinken hahahahahha
Ik kan me ook niet voorstellen dat straffen echt werkt met 15 maand, geloof ook meer in de kracht van het herhalen, en niet in het bang maken. Bovendien is het essentieel voor een kind's ontwikkeling dat hij zijn grenzen uitprobeert etc, en dat hij ondanks dat hij dus weleens iets doet wat niet kan toch liefdevol wordt opgevangen, zonder dat papa en mama meteen boos worden. Ook is het belangrijk dat ze ook wel eens winnen, dus dat wat zij willen dat dat dan eens een keertje mag! Zo ontwikkelt een kindje zijn eigen ik! En dat is het doel van de peuterpuberteit. Ik moet wel zeggen dat ik dat een moeilijke periode vind!
Ja hahaha het is wel zwaar idd...maar ik kan er nu echt enorm van genieten ik heb dit al 4 keer eerder meegemaakt en ik vind het zo aandoenlijk dat ik precies weet wat hij gaat doen en toch doet hij het
Ik denk, dat je kind even een hoekje of op een krukje zetten, niet te vergelijken is met de situaties die hierboven beschreven worden. Zoals schreeuwen en over de vingers tikken. Volgens mij heeft de ts het hier ook niet over. Volgens mij zeggen we allemaal hetzelfde namelijk, maar vat iedereen het net iets anders op.
Nee hoor er wordt hier geen kruk, trap, of andere vorm van "straf" gebruikt, dus in mijn geval heb ik het niet over hetzelfde als de TS
Ik heb het idee dat jullie het nu een beetje proberen te laten lijken dat het onwijs erg is dat we onze kinderen in de hoek of op een krukje zetten. Ik doe het op een heel vriendelijke manier en leg Stijn altijd netjes uit waarom hij in de hoek moet en dat ik hem na 1 minuut weer kom halen. Ik merk zeker wel dat het helpt want Stijn vertellen dat iets niet mag en hem proberen af te leiden dat werkt hier echt niet, dan moet ik hem dat zeker 1000 keer per dag vertellen en ik de hoek zetten dat werkt wel, nou hoef ik het gelukkig niet vaak te doen want hij krijgt altijd 3 waarschuwingen.
nah...onwijs erg is ook wel overdreven, dat maak jij er zelf van, maar een positieve benadering is het zeker ook niet.