Hoi Meiden, Even jullie "hulp" nodig. Volgens een rokende collega (nog niet zwanger) kan roken tijdens de zwangerschap geen kwaad qua geboortegewicht en dat zij veel mensen kent die tijdens de zwangerschap hebben doorgerookt (hetzij wel minder) en toch een kindje van ruim 7 pond hebben gekregen. Ik kwam met de stelling dat roken wel degelijk invloed heeft op het geboortegewicht. Nu is mijn vraag aan jullie: Als je rookte in je zwangerschap (al is het er maar 1 per dag geweest) hoe zwaar was jullie kindje na de geboorte ??? Ik zal een anonieme poll maken, zodat er geen "persoonlijke" oordelen naar mensen gestuurd kunnen worden die wel gestemd hebben svp geen oordelen naar elkaar scheppen (als je gerookt hebt en hier je antwoord hebt geplaatst) en de andere consequenties van roken in de zwangerschap kunnen ook achterwege blijven hoor Dat krijg ik er toch niet in gepropt bij haar
Misschien ook een ervaring van mij ik heb dan wel niet gerookt maar ik had een licht kindje van 2720 gr alles was verder wel okey gelukkig! Mijn buurvrouw rookte zware shag en haar zoontje was bijna 4oo gr.. Ik lees graag mee!! Leuk topic!!
Mijn tante heeft tijdens haar eerste zwangerschap gerookt (toen was nog niet bekend dat het slecht was). Mijn moeder is een laatkomer vandaar. Haar eerste was wel degelijk veels te licht en daarom is ze gelijk gestopt daarna. Je zag ook amper dat ze zwanger was, terwijl ze bij de tweede en derde en behoorlijke toeter had. Heeft ze me verteld natuurlijk. Punt blijft dat het slecht is.
denk dat daar een nulletje is vergeten ik heb bij 1 van mijn zwangerschappen gerookt.. en beeb was boven de 3500 gram (rookte wel minimaal) ik denk dat iedereen wel mensen kent die rookten en een baby hadden die lichter was maar ook beebs die "normaal" gewicht hadden.. net zoals iedereen ook mensen kent die niet rookten en ook hele lichte kindjes kregen. Omdat niet alle babietjes van mama's die rookten te licht zijn, zal het lastig zijn om tot je collega door te dringen ben ik bang.
Inderdaad als je collega wilt blijven roken denk ik niet dat er veel aan te doen is om haar te laten stoppen. Stress door niet roken schijnt ook niet goed te zijn. Ben dan wel benieuwd hoe de ontwikkeling van de kindjes zijn nadat ze zijn geboren..
voel jij je geroepen om je collega te doen stoppen? Zou ik niet doen, ze is toch zelf volwassen. Niemand is perfect, maar mensen mogen toch wel hun eigen keuzes maken...
Hier een mama die niet gerookt heeft maar wel een zeer licht kindje had. Bij de geboorte (38w)woog mijn dochter 2.470 kg. Wanneer ik op controle ging kreeg ik altijd dezelfde vraag: ' En heeft mevrouw gerookt tijdens de zwangerschap??'. Blijkbaar maken dokters nogal vlug een rekensommetje als ze een licht kindje in hun praktijk krijgen. Bij mij was het nu wel niet zo maar na 2x dezelfde vraag gekregen te hebben heb ik duidelijk in het dossier laten zetten dat ik niet gerookt hebt, en dat het gewoon puur toeval was. Een vriendin van mijn moeder heeft de ganse zwangerschap gerookt, ze mocht niet stoppen van haar dokter omdat stress nog erger was volgens hem. Of dat het nu waar is of niet laat ik in het midden. Haar dochter woog bij de geboorte iets meer dan 2kg dus blijkbaar had het roken er wel iets mee te maken!
Ik ben bij het stemmen van mijn zusje uitgegaan. Ze rookte namelijk wel tijdens de zwangerschap en met 42 weken was haar kindje iets meer dan 2600 gram. In het ziekenhuis zeiden ze dat het echt door het roken kwam...
hier inderdaad ook een tante... hoewel ik niet weet of het toen nog onbekend was.. het is 16 jaar geleden. Verder denk ik dat dit een welles/nietes kwestie blijft, omdat er altijd mensen zijn die 'geluk' hebben gehad.
Heb je wel gelijk in maar als je nou weet dat je zwanger wilt worden dan ga je toch al stoppen met roken? Sorry dat ik dit zeg maar anders vind ik het egoistisch en niet volwassen. Als je nou perongeluk zwanger raakt en stoppen is in dat geval net zo slecht omdat je dan stress krijgt kan ik er heel misshien nog mee inkomen, maar toch, ben geen dokter dus weet niet hoe dat allemaal zit. Maar inderdaad blijft haar beslissing. Maarja zal verder geen oordeel meer geven want daar vroeg je niet om
Hier de ervaring van mijn eigen moeder: die heeft bij alle drie haar zwangerschappen gerookt. Zelf woog ik bij de geboorte 3230gr en was 50 cm lang. Zelf ben ik een echte anti-roker en mijn dochter woog bij de geboorte ook exact 3230gr en was ook 50 cm! Dus hier zegt het niet zoveel (broer en zus waren trouwens zwaarder dan ik).
Mijn moeder heeft bij alle 5 haar zwangerschappen gerookt.. Zoals eerder al genoemd, toen was er nog niet veel bekend over het roken tijdens een zwangerschap. Heb haar wel eens gevraagd als ze zou weten wat ze nu allemaal weet, of ze dan nog had gerookt en toen was haar antw duidelijk nee Maar goed: 1e : 46 cm en 2500 gram M 2e : 50 cm en 4500 gram J 3e : 50 cm en 4000 gram M 4e : 46 cm en 2660 gram M (ik) 5e : 48 cm en 2800 gram M Heel verschillend dus, geen idee of het iets met het roken te maken gehad heeft.. we zijn gelukkig allemaal gezond (behalve m'n broer die is overleden, maar dat staat hierbuiten )
Mijn moeder rookte en kreeg mij van nog geen 5 pond maar een maand te vroeg en mijn broertje 5 pond. Mijn schoonmoeder rookte en kreeg mijn vriend 8 pond en zijn zussen van 7 en 9 pond.
Ik rook niet (bovendien is m'n eerste nog niet geboren.) Maar ik heb gestemd namens mijn schoonmoeder. Zij rookte wel en mijn man woog 3200 gr bij zijn geboorte. Z'n broertje was geloof ik iets lichter.
mijn mams rookte tijdens de zwangerschap van mij en mn zusje, ik was 6 pond en mn zusje ook. Soms gaat het geboortegewicht er niet door naar beneden maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het gezond is. Ook 40 jaar geleden wist men echt wel dat roken niet gezond was.
mijn moeder heeft ook alle 4 de zwangerschappen doorgerookt, alle 4 waren we tussen de 7 & 8 pond en 49-51 cm
mijn collega heeft gerookt tijdens haar zwangerschap op advies van de verloskundige omdat zij zo gestresst werd door het stoppen dat het beter was dat ze af en toe rookte(max 3 per dag) dit heeft ze gedaan en ze is bevallen van ee3n heel klein babytje geloof net 4 pond...te vroeg geboren en met een lichte groeiacherstand...ze is heel erg geschrokken toen ze haar placenta aan haar lieten zien...die is normaal mooi rood en doorbloed die van haar was heel klein en donker en zag er slecht uit! bij haar 2e heeft ze geen sigaret aangeraakt en netjes een 7 ponder gekregen! en helemaal gezond! xxx