Verhoogde galzuren/zouten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MamaDeluxe5, 14 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaDeluxe5

MamaDeluxe5 Fanatiek lid

26 sep 2014
    1.304
    0
    0
    3 weken geleden begon de jeuk, over mijn hele lichaam, toen bloed laten prikken en een zinkzalf mee gekregen voor de jeuk.

Gyn wilde voor de zekerheid laten prikken, maar verwachtte eigenlijk geen rare dingen, als het heel erg afwijkend was zou ze mij bellen.

Geen telefoontje gehad, dus dacht goed nieuws :cool:

Vandaag kwam ik weer voor controle en blijken mijn galzouten/zuren toch verhoogd te zijn, maar nog net binnen de marge.

Zodra ik meer jeuk krijg, of andere klachten (Wat voor klachten :( ), moet ik direct bellen en langskomen.

Wie heeft dit nog meer gehad, zijn die waardes later nog vanzelf gedaald?
    Iemand enig idee wat ze bedoelde met 'andere' klachten?

ik ben ze sowieso morgen zelf nog even, want op dat moment heb je geen vragen, maar nu ineens wel :)

2. Aroma34

Aroma34 Actief lid

3 aug 2013
    461
    78
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb het gehad.. Ik heb zelf ook eczeem, dus het was lastig te herkennen door de gyn. Ik had dus ook echt zwangerschapscholestase zoals ze dat noemde.
    Mijn lab-waardes waren mild verhoogd zeiden ze, 17, Het moet onder de 10 zitten hebben ze mij verteld.. Ik heb medicatie gekregen, ursacol om te zorgen dat het niet verder zou stijgen. Ook al was het bij mij mild verhoogd, ik ben wel ingeleid met 39 weken. Ook omdat de jeuk te erg werd!
    Ik moest goed letten op genoeg leven voelen, maar ik was toen ze het ontdekte wel 30 weken geweest.
    Ik wil je wel sterkte wensen, je moet nog zo lang, en dan al zoveel jeuk! Echt niet leuk :(

3. MamaDeluxe5

MamaDeluxe5 Fanatiek lid

26 sep 2014
    1.304
    0
    0
    Dank je wel voor je reactie.

Vannacht echt een hel van een nacht gehad, zelfs mijn gehemelte jeukt! Wat mijn waarde precies is, weet ik niet, zal ik 9 november en vragen, dan moet ik weer op controle.
    Heb vannacht zelfs onder de douche gestaan en dat helpt gelukkig wel even. Zag helaas ook dat ik mezelf al kapot heb gekrabd, denk in mijn slaap, want overdag let ik er op.

Ook lijkt het alsof het 's avonds en 's nachts 100 x zo erg is...

4. MamaDeluxe5

MamaDeluxe5 Fanatiek lid

26 sep 2014
    1.304
    0
    0
    Verder niemand hier ervaring mee?

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Toen bij mij was geconstateerd dat mijn galzure zouten te hoog waren, werd ik wekelijks gecheckt. Mijn waarden stegen enorm snel, van 22 naar 98 in 1 week, zodoende werd ik met 35wkn opgenomen (zodat ik meteen in het zkh was als ik minder leven zou voelen) en met 36wkn ben ik ingeleid.

Krijg je ursochol? Dat werkte hier wel tegen de jeuk, het kan de waardes ook laten dalen maar eenmaal verhoogd blijft een indicatie voor inleiding rond 37 a 38 wkn.

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    #6 Hippo89, 15 okt 2015
    Laatst bewerkt: 15 okt 2015
    Ik heb het bij alle vier gehad,

Vanaf 10 heb je Cholestase, vanaf 40 heb je verhoogd risico op meconium houdend vruchtwater, vroeg geboorte en zelfs eventuele doodgeboorte, maar dit is pas vanaf 37 weken, daarom zul je bij een waarde hoger dan 40 vaak ingeleid worden tussen de 37 en 38 weken.

Ik had bij de eerste en tweede waarden van 60 bij de derde 78 en bij de vierde 162, ik moest elke 2 dagen een ctg en bij minder voelen direct bellen

De jeuk is onmenselijk, bij mij was het zo erg dat ik mezelf met een vork helemaal open heb gekrabt, mijn teennagels er compleet afgepulkt heb omdat het eronder jeukte en ik liever de pijn had.

Koude douche was het enige dat nog een beetje hielp.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik stond ook 6x per dag onder de douche, dat was echt fijn. Alleen afdrogen na het douchen triggerde weer de jeuk... Heb mezelf ook gekrabt met een haarborstel, vork, en gewoon keihard met m'n nagels. Pff, wat een jeuk!

8. MamaDeluxe5

MamaDeluxe5 Fanatiek lid

26 sep 2014
    1.304
    0
    0
    Meiden bedankt voor jullie reacties!

Inmiddels lig ik weer op de verloskamers, wat een hel van een nacht.
    Bloed is wederom geprikt, maar gedeelte van de uitslag duurt een paar dagen.

Ik heb gisteren ook een vork gebruikt, om op mijn rug te krabben...
    Mijn tandvlees en gehemelte jeuken zo erg en daar kan ik niks aan doen.... Mijn nagels recht gemaakt en de hoekjes eraf, want krab me helemaal open.

Ik hoop echt dat ik wat tegen de jeuk kan krijgen, want nog 19 weken zo doorlopen.... Dat ga ik echt niet trekken...

9. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Wat vreselijk zeg Mamadeluxe! Ik hoop dat ze je snel iets kunnen geven om de jeuk echt te verminderen!

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Je mag ursochol gebruiken, ik zou hier ook zeker naar vragen per kilo mag je 10 mg, dus als je 70 kilo weegt mag je 700 mg ursochol per dag slikken, als dat niet helpt mag je tot max 20 mg per kilo,

Bij mij hielp het redelijk, overdag kon ik er dan redelijk mee wezen zeker met afleiding van de andere kinderen, in de nacht was het nog aardig heftig maar beter te doen als zonder de medicatie

Je kunt ook koolzalf e.d. Krijgen, echter zit de jeuk onder de huid en smeren heeft dan eigenlijk weinig nut.

11. MamaDeluxe5

MamaDeluxe5 Fanatiek lid

26 sep 2014
    1.304
    0
    0
    Ik ben inmiddels weer op de zaak.

Bloedwaardes waren verder goed, galzuren/zouten worden vanmiddag naar een ander ziekenhuis gestuurd en daar bellen ze me morgen over op.

De waarde van 3 weken geleden was 10,8 dus niet echt heel schrikbarend volgens mij.

Als ze nu weer boven de 10 zijn, krijg ik medicatie en moet ik om de zoveel dagen naar het zkh voor een hartfilmpje en om de zoveel tijd bloed prikken!

Hippo: Dank je wel, die zalf heb ik inderdaad 3 weken geleden van de gyn gekregen, of in ieder geval zinkzalf, de naam weet ik niet, buiten dat het troep is, hielp het spul helaas niet!

12. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Hoe is het nu met de jeuk ?

13. MamaDeluxe5

MamaDeluxe5 Fanatiek lid

26 sep 2014
    1.304
    0
    0
    Slecht :(

Vandaag bij de gyn geweest, heb wel medicatie gekregen, nu hopen dat dit gaat helpen!
    Waarde is nu weer onder de 10, dus als dat zo blijft hoef ik gelukkig niet ingeleid te worden.
    Wel wil ze het de komende weken voor de zekerheid laten prikken, om het in de gaten te houden.

Nu duimen dat de medicatie werkt!
    Lief dat je er naar vraagt.

14. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Ik heb het zelf niet gemogen ivm chronische ziek zijn maar je kunt vragen naar licht therapie, schijnt dat dat ook helpt voor jeuk. dus misschien dat je dat zou kunnen overleggen met je gyn ? Heel fijn dat de waarde onder de 10 is maargoed daarmee is de jeuk nog niet altijd weg ;)

Heb je ursochol gekregen als medicijn ?

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Lichttherapie bij cholestase? Volgens mij doet dat niks hoor...

Ursochol werkte bij mij goed, maar duurde wel 1 a 2 weken voor het duidelijk werkte, dus hou vol!

16. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Lichttherapie helpt bij sommigen met cholestase wel en bij sommigen niet, het schijnt voor jeuk toch echt te helpen, ik lees er op internet ook goede verhalen over, zeker als je Googled op icp ( Amerikaans) en op fb ben ik lid van een icp groep waarin er toch een groot aantal dames aangeeft dat licht therapie wel helpt vaak maar 1 dagje maar dat deden ze 3 keer in de week en zo hadden ze toch drie dagen in de week geen jeuk

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh wauw! Had ik eerder moeten weten...

18. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Ik wist het bij mijn tweede, toen zei de gyn me dat en heeft me een verwijzing gegeven voor de dermatoloog, ( daar vind de licht therapie plaats) maar eenmaal op die afspraak bleek het niet te mogen ivm mijn ziekte die dan erger kon worden, oooh wat baalde ik, had het zo graag geprobeerd, al hielp het maar een uur :p

19. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Heb je urso gekregen als medicatie ? Helpt het een beetje ?

20. MamaDeluxe5

MamaDeluxe5 Fanatiek lid

26 sep 2014
    1.304
    0
    0
    Ik heb iets gekregen wat voor allergien werkt en een inslaper... Maarja het is geen allergie, na 3 dagen die medicatie, welke niet werkte, ben ik gestopt daarmee. De inslapers heb ik niet genomen, ik kan immers prima inslapen elk uur van de dag wel ;). Alleen ben ik zo weer wakker en blijf ik dan gehele nacht wakker van de jeuk...

Maandag weer naar de gyn, ben benieuwd wat ze nu weer gaan proberen. Ik vermoed weer bloed prikken, om de waarde te bepalen, het gekke is dat hij iets boven de normwaarde was en de laatste keer er dus net onder, en ik las op internet dat je pas jeuk krijgt als je waardes veel hoger zijn, dus vraag me echt af waar de jeuk nou echt vandaan komt :(

Deel Deze Pagina