Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen met een soortgelijk verhaal. Gewoon om ervaringen uit te wisselen en contact mee te hebben. Vorig jaar ben ik bevallen van mijn oudste zoon met 30 weken + 1 dag. Met 26,5 week ben ik opgenomen met weeen en toen bleek mijn baarmoedermond nog maar 1,3 cm te zijn. Ik heb toen een week in Veldhoven gelegen. Kreeg weeënremmers en longrijping. Na een week mocht ik naar huis. Toen een week thuis geweest en met 28,5 week (precies 2 weken later) begon het weer. Ik had toen inmiddels 2 cm ontsluiting. Weer weeenremming en longrijping gekregen, en moest weer naar Veldhoven. Daar heb ik toen 10 dagen gelegen. Na 10 dagen hebben ze mij getoucheerd en 12 uur later was onze zoon er. Gelukkig doet hij het geweldig maar ik vond die couveuse tijd heel heftig. Toen hij eigenlijk 36,5 week zou zijn, mocht hij mee naar huis. Nu ben ik zwanger van onze 2e, bijna 28 weken. Ik krijg vanaf 16 weken elke week een proluton spuit en elke week een baarmoedermond meting. De gyn in Veldhoven had geadviseerd vanaf 24 weken niet meer te meten maar mijn eigen gyn doet het toch, omdat er nu wel wat verandering komt. Tot 25 weken was mijn baarmoedermond ongeveer 3,5 cm. Ik hield al wel wat meer rust maar bleef toch nog wel wat dingen doen. Ook voor ons zoontje zorgen natuurlijk. Wel veel last van harde buiken en een zeer gevoelige buik. Bij elke kleine activiteit heb ik meteen last. Op 8 januari zei de gyn dat mijn baarmoedermond korter was geworden, hij was nu 3,0 cm. Maar wel nog lang genoeg! Een week later was hij weer korter geworden, nu was hij tussen de 2,6 en 3,0. Als ze echt precies probeerde te meten, was hij 3,0 cm. Maar.. duidelijk korter geworden volgens haar. Ik ging naar huis en savonds begon het te rommelen. Elke paar minuten een samentrekking, hij deed geen zeer maar wel erg regelmatig. IN het ziekenhuis aangekomen hebben ze gemeten en het had niks gedaan, maar omdat de gyn het niet vertrouwde, heb ik toch alvast weeenremming gekregen en ook longrijping. Ik heb tot 21 januari in het ziekenhuis gelegen en het bleef rustig. Ze hebben toen nogmaals gemeten en mijn bmm was hetzelfde, ongeveer 2,6 a 2,8 cm. Ik ben nu een week thuis en doe niks meer. Hou zoveel mogelijk rust omdat ik heel snel last heb. Ik mocht wel weer wat dingen gaan doen volgens de gyn, maar gaf wel aan dat ik het zelf moet aanvoelen. Vandaar dat ik mezelf maar koest hou, hopende dat ik het de komende weken kan volhouden. Gisteren had ik weer controle en mijn baarmoeder mond was weer korter geworden. Hij is nu tussen de 2,2 en 2,5 cm.. Desondanks was de gyn heel positief. Ze zegt dat ik marge genoeg heb en zolang het niet rommelt, is dat heel erg positief. Ik heb denk ik 2 harde buiken per dag, maar daar blijft het bij gelukkig. Ondanks dat wordt hij dus toch korter... Daar verbaas ik me zo over! Hoe kan dat toch? Soms doet het wel wat, soms doet het niets, de harde buiken. Maar ik lig nu plat en het is de hele week rustig geweest, en TOCH is hij korter worden. Ik wilde heel graag mijn verhaal hier zetten, omdat ik dus contact zoek met mensen die ook zoiets meemaken, hebben meegemaakt. Ik hoop zo dat ik minstens 32 weken ga zijn! Bij Niek was mijn bmm bij 26,5 week nog maar 1,3 cm en had ik dus bij 28,5 week al 2 cm ontsluiting. Nu heb ik nog 2,2 a 2,5 cm dus het is wel een stuk positiever vooralsnog dan bij Niek maar ik vind het zo spannend.
Zo Maartje dat is heftig... Ik heb er geen ervaring mee maar wel een vraag: waarom dan geen cerclage? Of stel ik nu een heel domme vraag?
Bij mij in het ziekenhuis zeggen ze dat een cerclage voor mij niet mogelijk is omdat ze het alleen zetten bij mensen die geen harde buiken/weeen hebben.
Sterkte meid! Ik hoop van harte dat het nog lange tijd heel rustig mag zijn bij je. Ik houd je topic in de gaten want ik ben wel benieuwd hoe t verder gaat met jou en de kleine
ik heb zelf met 32 weken een verkorte baarmoedermond gehad en al 1 cm ontsluiting.. na een week ziekenhuis rustig aan moeten doen.. is verder niet meer opgemeten en uiteindelijk met 36 weken bevallen.. het hoeft dus niet altijd direct te betekenen dat je gaat bevallen... je hoort ook wel vaker dat met 37 weken de bmm volledig verstreken is en en mensen pas met 40. weken bevallen... probeer gewoon lekker rustig aan te doen.. zolang er idd geen activiteit is zou het toch goed moeten zijn...
Mijn verhaal ken je. Hier plaatsen ze idd ook geen cerclage omdat het rommelt, maar ook omdat mijn baarmoederhals van zichzelf erg lang was en daar het probleem dus niet ligt. Het ligt bij mij aan de gevoelige baarmoeder, en niet bij cervixinsufficientie. Dus dan zou een cerclage niet werken. Maar goed bij jou is het wel rustig nu, misschien toch nog eens naar vragen?
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie. Ben met 24 weken een dag opgenomen geweest door heel veel harde buiken. Na 1 dag mocht ik weer naar huis. De volgende dag kreeg ik ineens bloedverlies en zagen ze in het ziekenhuis hier in zevenaar dat mijn baarmoederhals toch korter was geworden. Ik moest weer een nacht aan de apparaten en de volgende dag werd ik naar het radbout gestuurd. Hier zeiden ze dat mijn baarmoederhals nog lang genoeg was en ik geen ontsluiting had dus ik mocht weer naar huis. Moest alleen wel rustiger aandoen en stoppen met werken en als er veranderig optrad meteen bellen. Elke week moest ik op controle bij de gyn en gelukkig bleef de baarmoederhals stabiel ook al had ik veel harde buiken. Tot anderhalve week geleden. De samentrekkingen werden weer heftiger en ik zat te twijfelen om te bellen. Toch maar de verlos gebeld en die voelde dat het niet goed zat. Verstreken baarmoedermond, een vingertop ontsluiting. Meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis. Eenmaal daar aangekomen meteen aan de apparaten en idd het klopte wat de verloskundige had gevoeld. Had nog maar iets van 2 cm baarmoederhals over. Werd meteen ad weeenremmers gezet en de longrijping. Omdat ik overgeplaatst moest worden naar een ziekenhuis met een nicu en ze nergens meer plek hadden kwam ik ook in veldhoven te liggen bijna anderhalf uur van mijn woonplaats. Hier werd meteen alles uitgelegd en infuus geprikt en bloed afgenomen. Baarmoederhals was inderdaad nu nog maar 2cm. Heb 15 pillen weeenremmers gehad en 2 spuitem voor longetjes. Gelukkig werd het rustig. De volgende avond kreeg ik ineens heftige rugweeen en beenweeen. Zo dat doet zo pijn! Weer 2 pillen gehad en daarna zwakte het gelukkig weer af. Heb 6 dagen in veldhoven gelegen en omdat de baarmoederhals niet korter werd dan 1,8 cm mocht ik naar huis wel bedrust met af en toe even ren frisse neus halen. Gister weer op controle geweest bij de gyn en was heeeeel iets korter geworden paar milimeter. Lig echt op het randje van opname en mijn streven is nu de 32 weken halen! Dat ben ik volgende week vrijdag! Sinds gisteravond heb ik weer heftigere harde buiken en nu ook weer. Dus ik zit in spanning....
Pfff...wat een spanningen zeg.. Kan me voorstellen dat dit heel eng is. Hoop voor jou dat je ukkie nog minimaal een weekje of 5 blijft zitten...liefst nog veel langer.. Zou me geloof ik niet meer durven bewegen. Ga maar gewoon plat en laat je maar verwennen, filmpje, boekje, tv, om de kleine maar zolang mogelijk binnen te houden..ook al maakt het tot nu toe geen verschil, kan je nooit jezelf verwijten dat je teveel gedaan hebt!
@ duchess; hoe weten ze dat het ligt aan een gevoelige baarmoeder eigenlijk? Hoe weet je dat het geen cervixinsufficientie is?? Geen idee waar het bij mij aan ligt! @ alanah; pf voor jou ook spannend dus!! Maar je hebt dus wel klein beetje ontsluiting?? Heb je bedrust? In Veldhoven zeiden ze de vorige x tegen mij gewoon weer dingen te gaan doen, en daar heb ik veel spijt van! Over dat toucheren.. Ze wilden kijken of ik meer ontsluting had dan 2 cm, maar de gyn in opleiding duwde naar mijn gevoel veel te hard van binnen. Toen is het daarna meteen begonnen. Ze blijven volhouden dat het niet daaraan ligt, maar ik weet wel beter want het was toen al 10 dagen rustig. @ ukoldaatje; idd ik durf geen stap meer te zetten en lig plat op bed. Mijn wekelijkse controle is al een wereldreis op zich en moet ik echt van bijkomen. Ik blijf het apart vinden dat die baarmoedermond korter wordt terwijl ik nu amper harde buiken heb!
Oh trouwens geen idee of het helpt maar naar mijn idee wel.. Bij niek rond deze termijn dus al 2 cm ontsluiting en nu nog een baarmoedermond van 2,5 cm dus das wel degelijk verschil.
Ik mag ook echt niks meer doen nu. Heb 1,2 cm funneling en 1 vingertopje ontsluiting maar dat gaat niet verder nog gelukkig. Maar eerlijk gezegd ben ik het wel zat allemaal. Had mijn zwangerschap niet zo voorgesteld. Heb ook het idee dat die kleine er gewoon heel graag uit wil. Ze is
Ook al behoorlijk ingedaald. Ik leef naar die 32 weken toe en dan mag ze komen van mij. Ze zeggen dat de kleine niks merkt maar als ik ad ctg lag en ik kreeg een harde buil ging haar hartslag ineens omhoog dus ze merkt het wel dgelijk. Dat vind ik gewoon zielig. Maar jeetje zeg met dat toucheren dat mag toch helemaal niet als je in zoon situatie zit! Dan prikkel je het alleen maar meer!
Ik snap het wel dat je het zat bent. Had ik bij Niek ook. Maar dat was echt omdat ik op en neer ging, zh, thuis, zh, thuis. Vooral die onzekerheid is slopend. Maar als ik moest kiezen tussen een paar weken bedrust of een paar weken couveuse koos ik 200 procent zeker voor bedrust. De couveuse tijd is echt zwaar, onderschat dat niet. En over dat toucheren.. Tja ik wist toen ook niet beter. Nu zou ik dat nooit meer laten doen!! Is het wel rustig bij jou alanah?
Ja idd dat je niet weet waar je aan toe bent. Het is nu gelukkig weer rustig was ff bang dat ik weer moest bellen! Hoe is het bij joi? Hoever was je ook alweer? Ja daar heb je ook wel gelijk in day de coeveuse niet fijn is.. Ik hoop gewoon dat ze het nog even volhoud tot volgende week vrijdag.
Oooh dames, wil jullie heel veel succes en sterkte wensen, ik hoop het beste voor jullie en dat jullie kindjes toch echt nog even een tijdje blijven zitten!
Ik ben net op controle geweest en mijn baarmoederhals wordt niet korter op het gerommel. Ik blijf nu gewoon mijn afspraken houden en de cervixmetingen en als het met week 34 niet verkort is mag ik mijn bed weer uit. Whiehoo. Ga dus aftellen. Moet lukken, heb er nu alweer 5 weken op zitten dus die 4 erbij komt ook wel goed... En dan te hopen natuurlijk dat het deze 4 weken niet verandert want dan mag het weer niet.