Hoi allemaal, Hopelijk hebben jullie een advies voor mij. Bij mijn zoontje is, net na de geboorte zijn tongriempje gekliefd (10 dg oud). Inmiddels is mijn zoontje 3 en blijkt het klieven toch niet goed te zijn gegaan, althans het is weer aangegroeid. Wij hebben net na het klieven geen oefeningen meegekregen om terug groeien te voorkomen, ik denk dat daar het probleem zit. Nu hebben we aanstaande week een afspraak in Groningen om zijn tongriempje te laten laseren (bij mijn dochtertje, die net is geboren, ook onlangs daar laten laseren). Dit laseren gebeurt wanneer er eerst een verdovende zalf is aangebracht. Ik merk dat mijn man en ik het erg lastig vinden dat dit gedaan gaat worden. Ons zoontje reageert altijd sterk op dit soort dingen en onthoudt ook echt alles. Of te wel, onze angst is dat het traumatisch gaat worden. Online lees ik ook veelal dat het onder volledige narcose gedaan wordt. Ook lees ik dat laseren beter resultaat heeft dan klieven. Ik weet niet waar ik goed aan doe. Laten laseren met plaatselijke verdoving met het gevaar dat het traumatisch wordt. Of een verwijzing vragen voor het ziekenhuis zodat het onder algehele narcose gedaan kan worden (met het risico dat het niet ver genoeg gekliefd wordt en het als nog niet goed is). Heeft iemand van jullie ervaring met op een latere leeftijd dit ondergaan? Hopende op jullie advies.
Het laseren is echt een hele snelle behandeling. Wij zijn ook in Groningen geweest. Alleen was onze zoon ‘pas’ 9,5 maand. Ze beoordeelden, legden uit wat ze gingen doen en behandelden. Al met al nog geen kwartier bij elkaar. Het laseren zelf is echt enkele seconden. Hier vond zoon het vastgehouden worden vervelender dan de behandeling zelf. Ik vond zelf alleen de geur die eraf kwam vervelend. Ruikt naar verbrande huid. Ik denk dat narcose meer indruk maakt dan het laseren. Ik denk dat het qua trauma vergelijkbaar is met een vaccinatie. Het is gewoon pijnlijk, maar het moet even gebeuren. Daarna een mooi cadeautje laten uitzoeken of een ijsje gaan eten.
Mijn zoon (5) is vorige maand geholpen aan zijn tongriem. Hij ging hier in het ziekenhuis onder narcose. Maar het stelde echt niks voor. Hij werd ook vrijwel meteen weer wakker. En hij heeft er helemaal geen last van gehad. Alleen de dag dat het gebeurd was was hij wat suf en was zijn tong wat gevoelig. Ik vond het wel fijn dat ‘ie helemaal onder narcose ging. Ik denk als hij wakker was het veel enger zou vinden en overstuur zou raken.