straks de kleine aangeven, is dat duur?

Discussion in 'De lounge' started by zonnetjes, Apr 1, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ja jouw moeder mag het kindje alleen aangeven met machtiging. dus de vader van het kindje ook. maar anders moet je het echt zelf aangeven hoor. en als je die erkenning regelt dan heb je die machtiging niet nodig. en dat heeft niks te maken met wel of niet bij de bevalling zijn.

2. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

nou dan zal dat wel per gemeente verschillen.

3. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    In principe is het de wettelijke vader die aangifte doet van het kindje. Hierbij wordt er dus vanuit gegaan dat jullie getrouwd zijn. Wanneer de ongehuwde vader het kindje voor de geboorte erkend heeft, kan ook hij aangifte doen. Voor de vader is het een verplichting, maar ook de moeder is bevoegd om aangifte te doen.
    Is de vader afwezig, of is er helemaal geen vader in het spel, dan moet iemand anders het kindje aangeven. Die persoon moet wel bij de bevalling aanwezig zijn geweest. Vergeet niet dat je een geldig legitimatiebewijs en je trouwboekje mee moet nemen om aangifte te kunnen doen!

Volgens mij is het dus zo dat de vader altijd aangifte mag doen en als die er niet is/niet kan, iemand die bij de bevalling aanwezig was. Ik had het dus niet helemaal goed.

4. Miszmii

Miszmii Actief lid

Aug 18, 2006
    321
    0
    0
    Hattem
    Ja dat bedoelde ik ook;). Ik bedoel als hij niet erkent heeft. Kan hij het aangeven, maar met bewijs en alles. Maar zonder erkenning kan hij het ook aangeven.

5. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wat raar, wist dat helemaal niet! en wat als er niemand bij de bevalling aanwezig is en je zelf het bed nog niet uit kan? gebeurd toch ook vaak genoeg lijkt me?! hmmm... gek hoor. heb die overdenkingen hier gelukkig niet, mijn hub gaat braaf naar 't loket straks ;)

6. Patriciadejager

Patriciadejager Actief lid

Feb 8, 2007
    280
    0
    0
    Met geregistreerd partnerschap heb je dezelfde rechten (beiden) over je kind net alsof je getrouwd bent, je moet alleen je kindje bij de gemeente erkennen. Kost dus niets.

7. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Ik geloof dat wij in totaal 15 euro kwijt waren haha omdat je een uitrkesel moet kopen maar verder heb je geen kosten ja de postzegels naar de rechtbank maar meer ook echt niet

8. Dientje

Dientje Fanatiek lid

Jan 12, 2006
    4,674
    0
    0
    Noord-Holland
    Het kost niks hoor.

9. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

May 13, 2006
    1,554
    0
    0
    Van de overheidswebsite:

Aangifte geboorte
    Ieder kind dat in Nederland wordt geboren, moet binnen drie werkdagen na zijn geboorte worden aangegeven bij de Burgerlijke Stand. Deze termijn van drie dagen is belangrijk, want daarna kan je kind alleen nog worden aangegeven met een machtiging van het Openbaar Ministerie.

Wie doet aangifte?
    Bij de geboorte van een kind is de vader verplicht aangifte te doen in de gemeente waar het kind is geboren. Indien de vader ontbreekt of niet in staat is de aangifte te doen, dient iemand die bij de bevalling aanwezig is geweest, de aangifte te doen (bijvoorbeeld de verloskundige, (huis)arts of kraamhulp). De moeder is altijd bevoegd tot het doen van aangifte. De geboortegemeente geeft automatisch kennis van de geboorte aan de woongemeente van het kind en de ouder(s). De woongemeente draagt zorg voor inschrijving van het kind in de gemeentelijke basisadministratie (GBA).

Wat wordt genoteerd?
    De ambtenaar van de Burgerlijke Stand maakt een geboorteakte op, waarin de volgende gegevens worden opgenomen:
    -geboortedatum en -tijd
    -geboorteplaats
    -geslacht
    -voornamen en achternaam van het kind
    -geslacht, voornamen, geboortedatum, beroep en woonplaats van degene die de aangifte doet (houd er rekening mee dat er bij de aangifte om een legitimatiebewijs wordt gevraagd)
    -voornamen, geboortedatum, beroep en woonplaats van de moeder.
    Na aangifte, wordt een uittreksel meegegeven van de geboorteakte. Daarnaast wordt het kind, als je bent getrouwd, bijgeschreven in het trouwboekje. Neem dat dus mee als je aangifte gaat doen van de geboorte van je kind.

10. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    super simbomlu! dat zijn de verhelderende teksten! ;)

11. noura

noura VIP lid

Apr 27, 2006
    8,819
    0
    0
    als er niemand bij de geboorte aanwezig was, moet de eigenaar van het huis waarin het kind geboren is aangifte doen. (leuk als je het huis huurt) dit staat allemaal in papieren die je gewooon bij de gemeente op kan halen.
    als je niet getrouwd bent en je wilt er meer over weten zou het niet onverstandig zijn om gewoon naar de gemeente te gaan zodat je alle informatie krijgen kan.

12. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    daaroms chreef ik ook dat ik die overdenkingen gelukkig niet heb ;) mijn hub (husband) en ik hoeven die info niet van de gemeente te halen. had er gewoon nog nooit van gehorod en vind het wel grappig (mss enigzins belachelijk ;)) in elkaar steken

13. lievebeesje

lievebeesje Actief lid

Jan 4, 2007
    454
    0
    0
    friesland
    toen mijn zoon werd geboren had ik besloten hem zelf aan te geven vader was vanaf dag 1 dat ik zwanger was vertrokken alleen de verloskundige was bij de geboorte geweest en die mocht hem dus ook aangeven alleen kon ik na de geboorte niet meer lopen door bekkeninstabiliteit en ging mijn verloskundige op vakantie na buitenland toe ik heb toen uitstel gekregen van aangifte na 3 weken was ik nog niet in staat om hem aan te geven en toen heeft mijn moeder hem aan mogen geven dit wel met uitzondering zei de gemeente mijn moeder haar naam staat nu in zijn geboortebewijs als aangever er is altijd wel een mouw aan te passen en mijn moeder heeft niks hoeven te betalen hoor

14. MamaDenise

MamaDenise Fanatiek lid

Jan 21, 2006
    3,478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Wij waren ook nog niet getrouwd toen Lieve werd geboren en het aangeven koste ons geen cent.
    Is dus gratis.
    Weet niet waar ze het gehoord hebben maar is kosteloos

Share This Page