Ik heb van de week gehoord dat het kraamverlof voor mannen per 1 januari 2010 van 2 dagen naar 14 dagen gaat. Hebben jullie hier al iets van mee gekregen? Zou wel prettig zijn...... Ik heb het gehoord van een colega die bij iemand op kraamvisite is geweest.
Nou, dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn! Ik heb wel gehoord dat dit wellicht zal gaan gebeuren voor de mannen, maar geen datum, ik dacht dat dit nog in de kinderschoenen stond! Maareh...kom maar op hoor, per 1 januari !!
Nee, dit klopt niet. De vakbonden zijn er vanaf 2008 wel mee bezig om het van 2 naar 10 of 14 dagen te laten uitbreiden met doorbetaling van loon maar er is door het kabinet nog niets hierover besloten. Het kan wel zijn dat er sprake is van aangepaste arbeidsvoorwaarden bij sommige werkgevers. Maar wettelijk is het nog steeds 2 dagen kraamverlof met doorbetaling van loon.
Klopt ja, ik hoorde ook dat ze ermee bezig zijn. Maar ze mogen best een besluit gaan nemen hoor Wel is het zo dat de minister van...ik weet niet meer precies... onderzoek gaat doen naar de plek en de situatie van de werkende vader. Deze heeft ook recht op ouderschapsverlof,maar veelal doet de werkgever moeilijk of is het lastig om dit op te nemen omdat dit weinig gebeurd, of omdat er dan moeilijk promoties gemaakt kunnen worden. Dit willen ze ook gaan verbeteren. Prima, want ook bij mijn man.... "niemand neemt ouderschapsverlof, dat kan ook echt niet..." enz enz Maar die 14 dagen mogen van mij snel komen hoor
Nou zou inderdaad snel geregeld mogen worden wat mij betreft. Sowieso doen werkgevers vaak moeilijk tegen mannelijke werknemers die minder willen gaan werken. Mijn man gaat straks 4 dagen werken en daarover had zijn baas ook gezegd: "Hoezo wil je dat, dat deden ze vroeger ook niet" en "Ja, dan wil straks iedereen het". Dus mijn man heeft ook duidelijk gemaakt dat hij er recht op heeft en dat ie niets met vroeger te maken heeft (het is potdorie 2009!!!).
Ja zo dachten wij dus ook. Manlief heeft een contract via randstad en daar was niks bekend maar bij unique uitzendburo stond er wel wat over op de site. Laat ze idd maar snel beslissen het liefst per 1 januari
Inderdaad... het is 2009!!! Mijn man zijn werk reageert ook zo, ze verklaren 'm zelfs voor gek.. Hierdoor valt er bijna niet over te praten, terwijl hij recht heeft op ouderschapsverlof!!
Een maand voor de geboorte van onze eerste is bij het werk van mijn vriend t verlof van 2 naar 10 dagen uitgebreid; heerlijk van genoten en dadelijk bij de 2e weer... Zou t niet gek vinden als t in heel nl dadelijk zo wordt; wij vonden t superfijn!!
Mijn man werkt in het onderwijs en daar geldt het volgende: (art. 15.1.2, blz 78) Dus wij hebben in elk geval 5 dagen!
Volgens mij is dat er nog niet door, in de nieuwe CAO van mijn man staat er niets over en die is tot 2011....En de CAO is hierin toch leidend volgens mij. Mijn man krijgt een ruime 2 dagen vrij, hoera. Gelukkig heeft hij al met zijn teamleider afgesproken dat hij 3 weken vrij neemt op het moment dat de kleine geboren wordt, wanneer dat dan ook is. Voordeel van een groot bedrijf, je wordt niet zo snel gemist Maar ik vind die 2 dagen ook belachelijk weinig
@Eylem: Bij mijn weten is de wet altijd leidend. Dus als de wet zou veranderen in 2010 heeft je man daar gewoon recht op. Een CAo is een aanvulling op de wet, geen vervanging.
Wat een verschil zeg. Bij ons is het juist een pre als je als man zijnde ouderschapsverlof opneemt. Mijn man heeft dit al 2x gedaan en gaat dit nog een keer doen. Ook is hij part time gaan werken en niemand die daar raar van opkijkt. Sterker nog, omdat ik weleens ben flauwgevallen tijdens het zwanger zijn, mocht hij naar huis zonder problemen onder het mom van calamiteitenverlof. Nu hebben wij recht op bijna 12 weken verlof per jaar omdat wij beide 4 dagen werken dus al met al komen wij er niet bekaaid vanaf. Dus als de nood aan de man is.....
Mijn man moet dit voor eind mei, nu al regelen. Hij is zelf leidinggevende, en precies dan (aanloop naar de bouwvak) hebben zij het heel erg druk. Bij hem krijgen ze geloof ik 3 dagen doorbetaald kraamverlof, en dan wil hij zelf aansluitend een week vrij nemen.. en die week erna is het even kijken hoe het met mij gaat (misschien zwaar herstel.. maar dat weet je van te voren niet) en dan neemt ie nog een volle week vrij óf hij gaat alleen 's ochtends werken en is dan om 12 uur weer thuis. Eigenlijk kunnen ze hem die eerste week al niet missen.. maar dan wil hij per sé vrij.. dus die 10/14 dagen kraamverlof zouden ideaal zijn! Laat maar doorkomen
De wet is inderdaad leidend. Het zou geweldig zijn dat ze dat er snel doorheen hebben maar ik zie dat niet gebeuren in tijden van crisis.
pff al komt het erdoor, mijn man kan in de zomer echt geen 2 weken niet gaan werken. Ach eigen schuld, om uitgerekend te zijn precies als hij hoogseizoen heeft...
Als het in de wet staat kunnen ze 'm op het werk niks maken, dan is hij gewoon vrij als jij bevallen bent. Hoogseizoen of niet.