voorspellende dromen etc.

Discussie in 'Miskraam' gestart door Iris, 13 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iris

Iris Fanatiek lid

7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Receptioniste bij een modebedrijf
    Oostzaan
    hoi meiden

ik ben benieuwd of hier meiden zijn die bijvoorbeeld gedroomd hebben of zoiets dat het mis zou gaan.

ik las in een eerder topic dat er meiden zijn die inderdaad gedroomd hadden dat het misging of zou gaan.En wat helaas uitkwam.

ikzelf heb ook een zeer vreemde evaring. Ik was met vriendinnen op een avond gezellig aan het kleppen over mn zwangerschap destijds, toen ik in plaats zei ; en... jaha over 2 weken naar de verloskundige, zei ik ; en... jaha over 2 weken een miskraam (huh!) . Mijn vriendin schrok zich een ongeluk en ik ook toen ik doorhad wat ik gezegd had. We gingen snel op een volgend onderwerp over. mijn vriendinnen gaven me wel op mn kop, omdat ik teveel met een miskraam bezig was zeiden ze. Ik moest me daar niet zo druk om maken. 2 1/2 week later kreeg ik wel een miskraam.

Achteraf vonden we het wel bizar.

Ben zeer benieuwd of jullie soortgelijke ervaringen hebben.

groetjes iris

2. Niet meer actief

Ik droomde ook over een mk. Ik voelde ook dat het een mk zou worden en zo geschiedde.

3. peeetje

peeetje Fanatiek lid

3 jan 2006
    2.805
    0
    0
    rotterdam
    Ik wist ook elke keer dat het fout ging of ik er echt ook over droomde weet ik echter niet meer.
    Het kan best zijn dat we er idd zo mee bezig zijn dat je er ook over droomt ja...

Ik luister eigenlijk altijd naar voorgevoelen.
    Als ze neg. zijn dan ben je teminste een klein beetje voorbereid.

nou ja voorbereid.. denk dat je nooit echt voorbereid kan zijn.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Vind ik een beetje dubbel.

Aan de ene kant kun je inderdaad niet om je voorgevoel heen. Maar ik vind wel dat als je teveel negatief denkt dat je het ook in de hand kunt werken. De negatieve gedachten kunnen soms ook tot de vervelende gebeurtenissen leiden.
    Niet dat jij het nu op jezelf hebt afgeroepen hoor, dat lijkt me niet. Maar te negatief is ook niet goed.

De grens tussen een voorgevoel en angst is erg klein, dus niet altijd hoeft een voorgevoel ook daadwerkelijk betekenen dat het mis gaat. Het kan ook gewoon om angst gaan. Als het dan gebeurt is dat een vervelende samenloop van...

Zo denk ik erover.

5. Niet meer actief

Ben ik niet met je eens Bosi. Zoiets kun je niet in de hand werken.

Ik had het gevoel vanaf het moment dat blijkt dat ons kindje ook geen kloppend hartje meer had.

Ik denk dat het gewoon een oergevoel is. Of moederinstinct of hoe je het ook noemen wilt.

Deze zwangerschap heeft ook geen vliegende start gehad zeg maar. Maar mijn gevoel zei wel: ik zeg niet dat het goed gaat, maar fout gaat het ook niet.

Ik noem het gewoon oergevoel/ moederinstinct.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Weet ik, dat schreef ik ook, ;)

Niet alles kun je in de hand werken, en ook echt niet een MK. Maar ik bedoelde eigenlijk in het algemeen. Dus als je altijd bang bent om ergens in te stappen, negatief dus, kun je al een heleboel uitsluiten.

Maar ook het voorspellende vind ik lastig.
    Een oergevoel kun je het wel noemen, maar ik zou het dus niet voorspellen noemen. Dat lijkt me wel erg eng leven. Dan kun je wel steeds bij elke gedachte denken, ojee gebeurt er nou iets vervelends?
    Het hoeft van mij niet meteen een zwevend karakter te krijgen. Een oergevoel is juist iets heel aards.

Dat bedoel ik een beetje. misschien moeilijk uit te leggen, maar dat over het echte moederinstinct ben ik het wel eens.

Natuurlijk kun je als moeder weten of het wel of niet goed zit.

[/quote]

7. Niet meer actief

Oke, dan is dat weer duidelijk ;)

Hoewel ik wel vaak denk: als ik nu negatief denk, kan het alleen maar meevallen.

Maar wat ik ook al zei, bij deze zwangerschap dacht ik dus juist positiever.

Mijn moedergevoel zei gewoon dat het niet fout zat.

8. Cleo

Cleo Actief lid

1 nov 2005
    471
    0
    0
    ik geloof hier wel in. Ik heb twee keer een mk gehad en in die twee keer heb ik er ook over gedroomd dat het mis zou gaan. Bij de derde zwangerschap was ik erg bang dat het mis zou gaan, maar ik heb er niet over gedroomd. Niet dat dit een bewijs is, maar het ondersteunt wel mijn idee hierover.

liefs,
    Cleo

9. ik had twee keer het gevoel dat het fout zou gaan, en dat deed het ook.

Deze keer had ik dat gevoel niet. Ik durfde ook niet uitspreken dat het goed zou gaan, maar vanbinnen voelde ik me anders.

Ik heb wel geen dromen gehad over miskramen, maar wel over ons baby'tje dat speelde met zijn /haar nichtje ('t was trouwens een jongen in m'n droom). Er zat ongeveer een jaar verschil tussen die twee in m'n droom en enkel bij deze zwangerschap klopt dit. Nu gaan ze 1 jaar schillen. Bij de 2 vorige zwangerschappen was het verschil te klein.

Trouwens, toen ik die droom had, was ik juist de 1ste keer zwanger en was m'n nichtje nog niet geboren. We wisten ook niet wat het zou zijn, maar in m'n droom dus een meisje en dat klopte nadien.

Saartje

10. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik had alleen een heel sterk voorgevoel dat het mis zou gaan. Ookal had ik het hartje al zien kloppen en iedereen tegen me zei dat ik niet zo negatief moest doen. Toen kwam die mk toch met bijna 9 weken en toen was iedereen in shock dat ik al die tijd al zo'n voorgevoel had...

11. flyke

flyke Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.580
    0
    0
    Ik had ook een voorgevoel, waarom weet ik niet, dromen over mijn zwangerschap of MK heb ik nooit gehad.
    Wat ik wel vaak dacht: een miskraam komt vaker voor dan je denkt, ik keek dan om me heen naar wie zwanger is/was, niemand die ik kende had een MK gehad en toen dacht ik soms, ooit moet het iemand wel zijn, misschien ik?

Na mijn Mk, had ik ook een soort schuldgevoel, misschien heb ik door het negatieve denken wel het negatieve gerealiseerd, self-fulfilling prophecy ?
    Maar door hier op het forum te lezen enz heb ik die schuld van me afgeduwd. Nu denk ik (sorry indien ik bepaalde mensen aanspreek), er zijn zoveel vrouwen die roken en 'zwaar' drinken, wetende dat ze zwanger zijn, en hen overkomt niets, waarom zou ik dan schuld bij mij leggen?

groetjes
    flyke

12. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Hi Irisje,

Zoals je al weet heb ik ook een "voorspellende droom" gehad.
    Ook had ik een hele rare ervaring met mijn demente schoonvader, die ik nog steeds niet goed kan plaatsen (zie topic : dood vruchtje).

@Bosi333: Wat jij zegt, zegt mijn vriend ook. Als ik de volgende keer weer een droom heb dat het misgaat, dan moet ik dit niet betrekken op mijn zwangerschap, volgens hem. Hij denkt ook dat dit komt omdat je er teveel mee bezig bent. Zou kunnen, ik weet het niet.

13. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Hi Irisje,

Zoals je al weet heb ik ook een "voorspellende droom" gehad.
    Ook had ik een hele rare ervaring met mijn demente schoonvader, die ik nog steeds niet goed kan plaatsen (zie topic : dood vruchtje).

@Bosi333: Wat jij zegt, zegt mijn vriend ook. Als ik de volgende keer weer een droom heb dat het misgaat, dan moet ik dit niet betrekken op mijn zwangerschap, volgens hem. Hij denkt ook dat dit komt omdat je er teveel mee bezig bent. Zou kunnen, ik weet het niet.

14. peeetje

peeetje Fanatiek lid

3 jan 2006
    2.805
    0
    0
    rotterdam
    tuurlijk ben je er veel mee bezig.. vind ik altijd zo makkelijk gezegt..
    ``je moet er niet zoveel mee bezig zijn....``
    gelukkig zegt mijn man dat totaal niet.
    Hij geeft meer als antwoord laten we hopen dat je voorgevoel niet klopt. ;)

Iedereen heeft een andere mening over voorgevoelen,
    ik sluit me toch aan janne aan. het is een oergevoel/moeder gevoel.
    inderdaad niet iets voorspellend maar een gevoel dat onderbewust naar boven word gebracht door hormonen? of juist het oer/moeder gevoel

MIjn gyni zegt zelf peet als jij voelt dat het niet goed gaat maken we een echo... jammer genoeg had ik elke keer gelijk.
    Vaak. (niet altijd) geeft je lichaam onbewust seintjes of iets goed zit of niet. Dat hebben vrouwen toch wel eens vaker zelf met andere situaties.

Voorgevoelen en angst wekken ook geen mk`s op.
    Tuurlijk het kan een rol spelen.stress is nooit goed.
    Maar ik blijf zeggen ALS HET GOED ZIT,ZIT HET GOED!

dat heeft mijn dochter wel bewezen aan die theorie ;)

15. Iris

Iris Fanatiek lid

7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Oostzaan
    Hoi meiden,

Gevoel zegt vaak een heleboel hoor, in mijn ervaringen dan.
    Zo praatte ik ook altijd met het vruchtje en deed dat ook de laatste 2 weken niet meer en toen wist ik nog niks.

Marla dat verhaal van je demente (schoon)vader is ook echt heel bizar.

Liefs Irisje

16. Iris

Iris Fanatiek lid

7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Oostzaan
    sorry...

om nog even terug te komen op: 'het op jezelf afroepen' , daar geloof ik niet in (toendertijd wel trouwens). Ik denk dat mijn onzekerheid voortvloeide uit signalen die mijn lichaam of geest probeerde door te geven. Klinkt wel erg zweverig maar toch denk ik daar zo over.

liefs iris

17. peeetje

peeetje Fanatiek lid

3 jan 2006
    2.805
    0
    0
    rotterdam
    dat bedoelde ik ook irisje..
    maar denk heel eerlijk gezegt ik praat heel veel met mensen die mk`s hebben gehad,
    dat precies hetzelfde voelen.
    In iemand anders hun ogen bv een man of iemand die nooit een mk heb gehad die kan daar niet persoonlijk over meepraten.vind ik.

of het nou signalen zijn of moedergevoel.. je lichaam vertelt het.
    het is een gevoel die je moeilijk uit kan leggen tegen andere.
    Gelukkig mijn gyni vertrouwd ook op mijn gevoel en neemt het ook serieus.

veel sterkte ieder geval en hopelijk hoef je het gevoel nooit meer mee te maken.

groetjes ;)

18. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    @ Irisje, ik vond dat van mijn schoonvader ook erg bizar, vooral omdat hij het daarna (maar deed dat daarvoor ook niet) nooit meer over de dood enzo heeft gehad en gewoon zijn zinnen afmaakte. Dit was echt eenmalig.

Ik heb het absoluut met je eens dat je een miskraam nooit krijgt door negatief te denken! Mijn gyn vertelde dat mensen vroeger de raarste dingen deden om een miskraam op te wekken, maar dat dat echt niet lukte. Waarom zouden alleen gedachten dat wel kunnen bewerkstelligen? Dat kan ik me echt niet voorstellen.

Trouwens, goed idee van je om dit topic te openen!

@ Peeetje, misschien heb ik een verkeerd beeld van mijn vriend geschetst, maar hij is echt de grootste schat van het noordelijk en zuidelijk halfrond! Hij wil vooral voorkomen dat ik me de volgende keer weer zo'n zorgen maak en me tegen dat soort gevoelens beschermen. Het kan nl. best zo zijn dat ik de volgende keer weer droom dat het mis gaat, maar dat dat vanwege mijn angst komt.
    Ik geloof inderdaad wel dat het voor een man toch anders is, dan voor een vrouw. Wij voelen ons immers zwanger, in ons lichaam gebeurt het. Maar toch, mijn vriend had er ook verdriet van.
    Volgens zijn mannen sowieso minder geneigd om hun verdriet te laten zien. Mannen "moeten" zich nl. sterk houden volgens in cultuur.
    Ik geloof wel, net als jij, dat je dingen kunt voorvoelen/aan voelen.
    Trouwens, Peeetje, ik zie dat je 18 x een miskraam hebt gehad. Wat verschrikkelijk voor je! Dan was jij volgens mij ook degene met het enorm lieve dochtertje dat zei dat zij was blijven zitten omdat ze je zo mooi en lief vond van binnen. Die opmerking heeft diepe indruk op me gemaakt.
    Ik hoop echt voor je dat je net zo'n lief kind mag krijgen en dat het de volgende keer wel goed gaat!

19. peeetje

peeetje Fanatiek lid

3 jan 2006
    2.805
    0
    0
    rotterdam
    hey marla.. hihi ik zeg ook niet dat je man niet lief is hoor...

Mannen tonen hun verdriet idd anders. de mijne ook zelfs nog na 18x al merk ik wel dat hij nu veel meer openlijk tegen over mij is maar tegen over andere nog niet,maar dat hoef ook niet.

en ja mijn dochtertje had die opmerking gemaakt lief he hihi!

laten we hopen dat we allemaal snel zw. zworden en dat alles goed blijft gaan

gr. peetje

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik merk wel dat mensen heel snel iets fout kunnen lezen.

Ik schreef namelijk dat een mk ook niet door negatieve gedachten kan worden opgeroepen. Nu lijkt het alsof ik zei dat negatieve gedachten het wel op zouden roepen.

Ik zei dat voor algemene dingen. Dus niet voor een MK.

Deel Deze Pagina