Bij mijn zoon ben ik met 34+5 bevallen ivm pre eclampsie/HELLP. Nu ben ik op dit moment alweer 34+1 weken in verwachting van zijn zusje.... spannende tijden dus. Afgelopen week had ik een onderdruk van 80 waar deze 2 weken terug nog 65 was. Begin hem dus weer enigszins te knijpen. Bloedtest en urinetest waren eergisteren gelukkig nog prima in orde. Nu heb ik afgelopen nacht gruwelijke jeuk aan mijn hand gehad. Dit zou aan een verminderde leverfunctie kunnen liggen. Iemand enig idee of leverfalen zo snel kan ontstaan (maandag was ie dus nog goed)? Moet maandag weer op controle dus vind het een beetje "overdone" om nu direct de gyn te bellen.
Im heb me laten vertellen dat het echt in 24 uur tijd erger kan worden. Nu is mijn ervaring dat het ook helemaal niet zo hoeft te zijn ( 2e keer zwangerschapshypertensie, incl ziekenhuisopname en medicatie, maar zonder enige klacht...) Ik denk als je nu geen jeuk meer hebt dat het wel mee zal vallen. Ik neem aan ( met mn boerenverstand) dat als je leverfuncties verstoord zouden zijn dat je dan niet de ene keer wel en de andere keer geen klachten zal hebben?? 's nachts heb ik trouwens ook soms last van tintelende en dikke vingers ( ok, geen jeuk) terwijl overdag nergens last van. Maar beter een keer te vaak bellen dan te weinig, zeker gezien je voorgeschiedenis! Ik mag trouwens bij vragen of klachten bellen met de poli. Jij niet? Is toch wat laagdrempeliger dan bellen met de gyn!
boefje2010 ook ik heb een verleden ivm pe?hellp . toen ikin deze zwangerschap een week of 24 was verslechterde van de een op andere dag mijn leverfunctie , ik moest iedere dag terug naar de gyn om het bloed te controleren , gelukkig was er dit maal niet aan de hand maar ze laten je echt niet voor niets komen en dit icm de stijgende bloedruk ik zou zeker bellen ..... beter 1x te veel dan ..nou ja jij weet het intussen ook wel denk ik ? bellen dus !!! liefs edith mama van mees *
Hallo dames, hier ook weer voor de 2e keer zwanger in april 2009 bevallen nav hellp-syndroom. vind het wel weer allemaal spannend maar wordt goed begeleid in het ziekenhuis volgende week bloeedruk meting van 30 min en echo ben benieuwd hoe het gaat ben nu alleen moe en misselijk maar dat zwaar periode komt pas vanaf 20 weken! Verder hoe gaat het mey jullie en hoe houden jullie rustug met de wetenschap dat het weer kan gebeuren mijn kans berekening is 33% en bij jullie?? graag hoor ik van jullie groetjes Chantal
Hoi Chantal, Mijn kansberekening was ca 30%. Tot dusver gaat het hier prima. Heb veel controles maar dat is ook omdat de beeb aan de kleine kant is. Heb me al die tijd relatief weinig zorgen gemaakt maar merk dat ik er weer meer mee bezig ben nu het einde nadert. Wetenschap dat het meestal later in de zwangerschap terugkomt én in een mildere variant gaf mij voldoende rust. Bloeddruk blijft tot dusver prima, blijft nu op een onderdruk van 80 hangen. Ben inmiddels voorbij de geboortetermijn van mijn zoon (34+5 en ben nu 35 weken) dus heb mijn eerste doel al gehaald. Nu op naar de 37 weken, daarna vind ik alles prima!
Spannend allemaal zeg wel fijn dat je al over de datum bent nu hopen dat je de 37 weken gaat halen! ik vind het ook allemaal spannend morgen weer een echo en bloeddruk meting van 30 min ! toch weer spannend of alles goed is en of het hartje klopt daar ben ik wel heel zenuwachtig voor maar het voelt wel goed. ben symptonen heb ik nog steeds heel misselijk en moe, moe moe hoe gaat het verder met je al verlof/ groetjes
Vind het wel bijzonder dat je nu al bloeddrukmetingen van 30 minuten hebt. Die heb ik mijn hele zwangerschap nl. nog niet gehad. Met hoeveel weken heb je bij je 1e PE/HELLP ontwikkeld? Ben nu inderdaad heerlijk met verlof! Enorm fijn maar ook wel vreemd. Bij mijn zoon destijds immers niet gehad. Geniet wel van de rust, was al terug naar 6 uur werken omdat ik vanaf 30 weken erg moe was en kleine dreigde achter te blijven in groei. Ook dat laatste lijkt inmiddels mee te vallen. Uk is nu al 200 gram zwaarder dan mijn zoon was bij geboorte.
Dit omdat mijn bloeddruk nu al verhoogd is en dan zit ik al aan de medicijnen! bij 28 weken onstaan en geboren met 36 weken 44 cm en 2200 gram! ik ben wel blij dat ze zo zorgvuldig met mij opgaan in het amc in maastricht waar heb jij je controles?? om de hoeveel weken moest jij op controle. Fijn dat je nu wel van je verlof kunt genieten en vooral goed luisteren naar je lichaam is het een beetje te doen met ukkie om je heen/ Groetjes chantal
Hoi dames! Er zijn meerdere dames hier met een HELLP/pre eclampsie verleden die zwanger zijn van hun tweed (waaronder ik ). We hebben een apart topic onder het kopje prematuur, bij na de bevalling. Daar vindt je dus nog veel meer lotgenoten. Trouwens, niet aleen dames die weer opnieuw zwanger zijn geworden, maar ook die net HELLP hebben gehad en zo.