Ik wil even checken of meer mensen hier af en toe last van hebben. Nu doen de microinverters het alle 9 nog, maar soms staan er een aantal op 'fout' in het rood. Het is niet zo dat het net hier overbelast is op bepaalde momenten. Misschien is het wel gangbaar dat ze soms op 'fout' schieten? View attachment 752564
Geen idee of dat bij ons ook gebeurt. Ik let er eerlijk gezegd ook niet op. Bij ons staan ze nu gewoon allemaal op normaal.
Nee dat heb ik nog niet gezien, wel de gateway maar dat komt omdat onze stekker niet helemaal lekker is
Nee, dat is onze eigen schuld. Zonnepanelen kastje staat op een plek waar de peuter bij kan. En die gooit hem nog weleens perongeluk om. Maar die microinverters zitten onder je panelen dus contact opnemen kan geen kwaad denk ik zo.
Hadden wij bij eentje, installateur gebeld, bleek wat fout te zijn aan zo'n converter, die heeft hem vervangen, daarna werkte het weer prima. Viel gewoon onder de garantie of service.
Even contact opnemen met de installateur. Logischerwijs als altijd dezelfde in storing schieten is het een hardware probleempje van dat specifieke paneel. Als ze gevarieerd in storing schieten zou het bijna een aansturing of netwerkprobleem moeten zijn, dus de PLC of je netwerkvermogen.
Hier nog geen last van gehad, althans niet dat ik weet. Kan ook zijn dat met de inverter niks aan de hand is maar dat het aan de app ligt die op dat moment geen response (tijdig genoeg) krijgt. Ik acht die kans vele malen hoger. Maar ik zou er een belletje aan wagen, zeker als je nog garantie hebt
Ik zou even bellen. Wij hebben ook zonnepanelen en mijn man is altijd met die app bezig en heb hem daar nog niet over gehoord. Wel allemaal andere informatie waar ik niks mee kan maar dit nog niet.
De installateur gesproken en hij geeft aan dat het normaal is maar dan zouden er toch meer mensen last van moeten hebben? Het lijkt erop dat ze qua verbruik gewoon werken tijdens zo'n storing, vandaag half bewolkt en 12 kwh tot nu toe met 9 panelen. Is volgens mij best prima?
Nog nooit gehad of gezien, maar ik kijk dan ook niet dagelijks. Misschien doen ze het wel maar hebben ze verbindingsproblemen? Geen idee hoor.
Niks specifieks. Het groene bolletje is dan rood, en bij 'staat' staat er in het rood: fout View attachment 752611
Of 12 kwh met 9 panelen goed is valt niet zonder meer te zeggen. Dat is afhankelijk van het soort paneel, de ligging, leeftijd, wolken, temperatuur etc. Wat interessanter is is hoe ze zich tot elkaar verhouden. Kijk even op het tabblad 'serie'. Daar zie je de opbrengst per paneel. Lopen deze 2 panelen achter op de rest van de panelen? Zijn het 2 aangrenzende panelen? Hebben deze eerder, of gelijktijdig last van schaduw als de rest? Zijn het elke keer de zelfde panelen met een probleem? En inderdaad, als je op de lijst met omvormers klikt zou je meer info moeten krijgen. Op basis van de foutmelding is er meer te zeggen. Heeft het te maken met communicatie? Overspanning, isolatiefout? Als de app niet meer info weergeeft kun je de installateur vragen wat de specifieke foutmelding is. Leuk dat hij vindt dat het niet spannend is, maar als eigenaar mag je dat volgens mij zelf bepalen.
Dit is van vandaag: Vandaag hebben we een aantal keer 2 fout gehad, een keer 6 fout gezien en een keer 3. Ik weet niet of daar steeds dezelfde panelen tussen zitten. Het lijkt elke keer van korte duur want daarna doen ze het alle 9 weer. Maar volgens jou zou je niet zo vaak van die foutmeldingen moeten krijgen dus?
Als ik kijk naar het plaatje zie ik geen grote verschillen in opbrengst. Dat kan komen doordat de fouten telkens van korte duur zijn, of doordat ze er bijvoorbeeld allemaal afwisselend last van hebben. Er zijn verschillende 'fouten' mogelijk. Niet elke fout betekent direct catastrofe. Als er even een communicatiefout is dan kun je je afvragen waarom dat telkens voorkomt maar hoeft dat geen probleem te zijn. Het is dus belangrijk om even te achterhalen wat er voor fouten worden gemeld. Kennelijk heeft jouw installateur gekeken waardoor hij zegt dat er niets aan de hand is. Hij ziet aan zijn kant van de app meer informatie dan jij ziet. Waarschijnlijk is het iets heel simpels en is er inderdaad niets mis. Maar het minste wat hij kan doen in in "jip en janneke taal" uitleggen waarom dit gebeurt.
Inmiddels heeft man de hele avond onderzoek gedaan. Het blijkt te liggen aan de 3 fase stroom en dus toch de overbelasting op zonnige momenten. De installateur heeft niet gekeken bij welke fase er op een zonnig moment de minste stroom rondgaat. Ik noem het even in Jip en Janneke Waarschijnlijk zitten we nu op een van de drie aangesloten waar anderen in de straat ook op aangesloten zitten, die geen 3 fase stroom hebben en dus geen keus hebben. We hebben de netbeheerder gevraagd of ze info willen leveren welke van de 3 fasen het minste verbruik heeft, zodat de installateur de panelen op die fase aan kan sluiten. Klinkt dat iemand bekend? Is daar bij anderen met 3 fase stroom ook over nagedacht?