Zindelijkheidstraining bij de opvang

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Spectre, Jul 24, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,832
    18,554
    113
    Female
    Hoe pakken jullie dit aan?

Op zich gaat het heel goed thuis, maar het is nog niet helemaal ongelukjes vrij.. (denk hoogstens 3x op een dag). Wat natuurlijk heel begrijpelijk is.

Wat is nu het beste om te doen? Een luier aan naar de opvang? Of toch gewoon zonder en bij 2 ongelukjes de luier weer om bijv.?

2. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,225
    4,457
    113
    Female
    Ik vind 3x op een dag best wel veel. Geeft jullie kindje zelf aan aandrang te voelen, of letten jullie op de signalen/tijd waardoor je aanspoort naar de wc te gaan? Bij dat laatste is het meer "droog blijven" dan zindelijk zijn. En dan is het de vraag of de opvang dezelfde begeleiding kan bieden met nog 15 kinderen op de groep.

Een ongelukje kan natuurlijk gebeuren, maar zou dan meer denken aan een frequentie die minder is dan 1x per dag. Bij ons is de regel als kind 3 dagen naar de opvang gaat, maximaal 2 ongelukjes per week. Anders toch de luier weer om. Kost qua schoonmaken, kind verschonen etc. 20 minuten per ongelukje, dus af en toe is prima maar niet 3x per dag.

Ik zou het zelf gewoon even overleggen met de opvang, hoe zij er in staan.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Met 3x per dag ongelukjes vind ik het teveel om al zonder luier naar de opvang te gaan

4. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,832
    18,554
    113
    Female
    Het is niet dagelijks 3x hoor. We zijn nog maar kort bezig en ene dag blijft ze goed droog, gaan we zelfs naar de winkel zonder luier en de andere dag wat kleine ongelukjes.
    Ik vind het vooral lastig, omdat ze 2 dagen in de week naar de opvang gaat en de ene dag een luier om en de andere dag niet, lijkt mij ook best verwarrend voor haar. Vandaar mijn twijfel. Maar ik zal het daar ook even overleggen wat te doen.

5. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Overleggen lijkt mij idd het beste idee. Stel dat ze bij mij was dan zou ik juist zeggen uit = uit. Idd vanwege de verwarring. Op de opvang hebben ze vaak vaste momenten/andere kinderen herinneren haar er ook aan. Als het dan echt niet gaat kan je altijd nog verder kijken. Bijvoorbeeld zo'n onderbroekje met een laagje erin. Houdt geen volledige plas regen, maar wel de eerste druppels als ze net te laat is.

Spectre likes this.
  6. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,832
    18,554
    113
    Female
    We hebben haar toch zonder luier naar de opvang gebracht, bij meerdere ongelukjes zouden ze weer een luier aantrekken. Maar dat was niet nodig :) Ze is droog gebleven en thuis doet ze het ook super goed, ze geeft het zelf aan wanneer ze naar de wc moet.

JupitR, Oilell and spruitje80 like this.
  7. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Fijn! Netjes van je dochter!

Spectre likes this.

Share This Page