Beetje rare situatie. Ik heb een vriendin een paar maanden terug dingen die ze moest betalen voorgeschoten. Ze zat op dat moment krap. Ze heeft toegezegd te te zullen terug betalen zodra ze haar loon had gehad. Dat is inmiddels geweest. Ze zit momenteel in een soort burnout achtige situatie. 11 dagen geleden heb ik aangekaart dat ik graag het geleende geld terug zou willen omdat ik het ook goed kan gebruiken. Ze gaf toen aan het hele bedrag niet gelijk terug te kunnen geven. De helft wel. Daar ben ik mee akkoord gegaan op voorwaarde dat ik dan volgende maand de andere helft krijg. Dat is dus 11 dagen geleden. Nog niks gezien. Wat moet ik hiermee? Wil er ook niet steeds om zeuren. Ze zit niet lekker in haar vel en ik heb de afgelopen 4 weken ook op haar dieren gepast de hele tijd. Dus best veel voor haar gedaan. Daarom voelt het des te vervelender om er steeds achteraan te moeten.
Tsja ik ga er zomaar vanuit dat het niet om €10 gaat… Ik zou het dus gewoon aangeven en zeggen dat je het zelf nodig hebt oid
Ik zou gewoon een tikkie sturen En nooit meer aan deze vriendin lenen Ik vind het echt irritant om om je eigen spullen of geld te moeten vragen
Toch blijven vragen. Het is jouw geld en je hebt het nodig. En voortaan geen geld meer uit lenen wat je zelf nodig hebt/terug moet. Zeker niet bij (goede) vrienden of familie. Krijg je toch een nare bijsmaak van als dat gebeurt. Ik leen in ieder geval alleen uit met de gedachte dat het niet meer terug hoeft (Dus anders doe ik het niet). Kan het alleen maar meevallen
Ik zou daar toch echt om vragen. En ook duidelijk maken dat je het heel vervelend vindt om te vragen en ook juist niet wil dat het tussen jullie in gaat staan en het graag afgerond wil. Ik vind geld lenen altijd een lastig iets. Wanneer iemand moet lenen is er namelijk al iets misgegaan waardoor ze het moeten lenen. Heel soms is dat puur pech, maar veel vaker omdat de financiën simpelweg niet goed rond zijn. En dan is terugbetalen vaak heel lastig. Ik zou dus bij geld lenen vooraf echt in kaart brengen hoe dit realistisch wordt terugbetaald. Überhaupt ben ik al niet van geld uitlenen, zeker geen grote bedragen . Juist omdat t vaker niet goed gaat dan wel.
Ik vind maar weinig vervelender dan bijna moeten bedelen om je eigen geld terug te krijgen. Ik zou een tikkie sturen. Geef ook geen reden waarom je nu je geld terug wil; je moet dat niet hoeven uit te leggen. Gewoon een ‘hoi, je zou dit overmaken’ ofzo.
Wij lenen alleen geld uit als het niet erg is als het niet terugkomt. Financieel gezien dan, want qua relatie verandert er mogelijk dan wel wat. Maar daar heb je nu weinig aan. Ik zou het nu gewoon vragen (en inderdaad eventueel met aangeven dat je het vervelend vind om het weer te vragen, maar… en dat je het zelf ook nodig hebt ed). Doe eventueel een concreet voorstel (iedere maand een x bedrag ofzo). En ik zou inderdaad niet meer uitlenen aan deze persoon.
Je zeurt niet, je hebt een afspraak gemaakt samen en daar herinner je haar aan. Vervelend zeg. Ben je al lang met haar bevriend? Ken je nog meer mensen uit haar omgeving?
Ik vind het feit dat je ook nog dingen voor haar doet (zoals de dieren) juist dat zij zich schuldig zou moeten voelen dat ze het geld nog niet terugbetaald heeft. Of op z'n minst uitleggen waarom ze dat nog niet gedaan heeft. Ik vind dus zeker dat je het nog een keer kan vragen, in ieder geval of ze een idee heeft wanneer je je geld kunt verwachten. En ik zou denk ik stoppen met die vriendendiensten zolang ze verder niks van zich laat horen.
Zou het sowieso nogmaals vragen, en ook proberen het gesprek aan te gaan of er financieel mogelijk meer speelt. Iemand zou over een financiële situatie niet snel zelf open zijn. Misschien wil ze wel, maar kan ze het niet en durft ze niet eerlijk te zijn? Ik zou overigens ook uitleggen dat je het zelf ook eigenlijk nodig hebt
Ja, ik hoorde dus gisteren dat ze bij een gezamenlijke kennis ook wat had uitstaan. Flink minder weliswaar.
of nu gelijk weer vragen of rond uitbetalingsdag zeg maar... als je weet dat het in een bepaalde periode gestort wordt of gestort is - zodat je er als eerste bij bent zeg maar.. wat lastig
Zeuren doe je niet, het is immers jouw geld. Ik zou wel het gesprek met haar aan gaan, wellicht speelt er toch meer op financieel vlak en durft ze dit misschien niet zelf aan te halen? Ik zou heel open en zonder verwijt het gesprek met haar aan gaan en wellicht aanbieden (indien er toch meer speelt) dat je samen met haar wil kijken hoe en waar ze het beste kan beginnen om de zaken dan weer op orde te krijgen.
Misschien vragen wat voor haar haalbaar is qua terug betalen. En dan op haar payday een betaalverzoekje sturen. Eventueel aanbieden om samen met haar een duidelijk overzicht te maken voor haar financiën zodat ze duidelijker inzicht krijgt. Mocht ze financiële problemen hebben dan kan je eventueel haar ondersteunen om naar Socius te gaan. Om daar financiële ondersteuning te vragen. (Of samen vaste lasten onder de loep nemen, wellicht heeft ze bepaalde zaken waar ze probleemloos op kan bezuinigen
Ze is van een WW uitkering naar betaald werk gegaan. Dan krijg je niet gelijk je eerste werkmaand uitbetaald. Dus zat ze met een gat. In die periode heb ik haar geholpen. Ondertussen is ze uitbetaald door haar werkgever.
Dan zou ik er juist bovenop zitten, straks gaan andere voor. Ik zou haar benaderen, aangeven dat je zelf het geld nodig hebt. Vraag haar om een voorstel wanneer ze het kan terug betalen en stuur die dagen meteen een tikkie.
Zeker er wel over blijven beginnen, als je dat niet doet dan gaat zij denken dat je het niet belangrijk vind en hoe langer dat duurt hoe kleiner de kans dat je dat geld nog terugkrijgt. Als ze nu een baan heeft, dan afspreken dat ze je het geld op datum van salarisbetaling terugbetaald dan is er in ieder geval genoeg geld.