Hallo meiden, ik ben nu 28 weken zwanger en heb steeds vaker last van krampen/harde buiken. Nu was ik vanmorgen bij de vk en die zei dat ik rustiger aan moet doen, als ik een harde buik voel dat ik dan even op de bank moet gaan zitten of zo. Nu heb ik het ook vaak als ik loop of fiets, maar dan kan ik toch moeilijk een half uur op de grond gaan zitten om even te relaxen? Ook op het werk heb ik er last van (ook als ik gewoon zit) en thuis merk ik snel genoeg als ik teveel doe. Best lastig als je dan niets meer kunt, ik heb vaak energie genoeg om nog van alles te doen... Hoe gaan jullie hiermee om? Ook moet er over 4 weken een groei-echo gemaakt worden, het vermoeden is er dat ons ukkie erg groot is (bij de 3d echo, 25w3d kwam ze uit op 27w1d, zo'n 8 pond en 53 cm rond de uitgerekende datum). Moet ik me hier zorgen over maken? Alvast bedankt!
Ik heb ook net een harde-buiken-periode gehad. Het schijnt toch vooral te liggen aan de groeispurt die je kleintje maakt op dit moment. En ook als je je erg inspant (zoals met fietsen of lopen) kan het vaker voorkomen. Kalm aan doen, goed naar je buik ademen en als het aanhoudt en je de kans ertoe hebt: even op je linkerzij gaan liggen (desnoods met een warme kruik), willen helpen. Het blijft best eng..maar mij is van alle kanten verzekerd dat ze geen kwaad kunnen. Pas als regelmaat in komt en ze pijn gaan doen moet je aan de bel trekken. Mijn ukkie loop ook een weekje of 2 voor op de groei. Om dat te monitoren krijg ik elke 4 weken een groeiecho. Je wordt dus extra in de gaten gehouden en dat is toch mooi? Ze zullen ook je bloedsuikers testen, want soms zie je dat moeders met een groter kindje, zwangerschapsdiabetes hebben. Maar ook daar wordt iedereen standaard rond week 30 op gecheckt. En mocht je kindje erg groot worden, zal d.m.v. de groeiecho's kunnen worden bepaald óf en zo ja, wanneer, er reden is om de bevalling eventueel in te leiden. Dus: maak je vooral niet al te druk......ze houden je écht goed in de gaten! ps: bij veel harde buiken kun je ook wel steun hebben aan een zwangerschapsriem/babybelt of zo'n steungevende onderbroek. niet sexy, wél functioneel.
Hoi! Misschien is dat laatste een moment opname en stopt de groei nu even. Hebben kleine babietjes niet ook in je buik al te maken met groeispurts etc? En volgens mij valt 8 pond nog best mee, of heb ik dat mis? Voor de harde buiken heb ik een oefening van de yoga meegekregen. Je houdt dan je handen op je buik en bij het in en uitademen moet je proberen om je buik uit te zetten, want je buik wil juist naar binnen gaan. Ik heb er zelf nog niet mee te maken gehad, dus ik weet niet of het echt werkt, maar misschien het proberen waard?
Ik lees ff mee he hellen1971 bedankt ben iets gerust gesteld. mijn buik/baarmoeder is veelste groot bijhet aanntal weken (nu 27) krijg volgende week maandag suikertesten in zh en volgende week woensdag groeiecho. i.v.m met spanning en veel harde soms pijnlijke buiken gestopt met werken (heb ook nog een uk van anderhalf) ze zijn nu bezig met vervangend werk, eerst denk ik naar de arbo
Ik heb maandag een groeiecho gehad en was toen 36+4 weken zwanger en op de meetingen kwam alles op 38+2 uit en de baby was al 6,5 pond! De schatting is dan ook een dikke 8 ponder als ik uitgerekend ben! Niks om je zorgen over te maken hoor, werd mij verteld en 8 pond is niet klein maar ken ze nog groter hoor!!!