Vanmorgen was ik weer bij de verloskundige en zij vroeg mij of ik nog een cursus ofzo ging doen. Nu ben ik niet zo van de theeleut klasjes en ook niet zo zweverig, dus de gewone zwangerschapsgym lijkt me niets, maar ook de yoga is niet echt mijn ding. Nu zei ze dus, hoe denk je dan de weeën te gaan opvangen? Ze adviseerde me nog een persoonlijke training. Zo een waar je alleen met je partner heen gaat. Op zich zou dat nog wel een optie zijn, maar is het wel echt nodig om een cursus te volgen? Ik denk dan, de halve wereld baart kinderen zonder cursus, zelfs zonder VK dus waarom moeten wij dan een cursus volgen? Wat ik tot nu toe gelezen heb is dat het erg belangrijk is dat je kunt ontspannen en dat je weet wat voor soort ademhaling er is en wanneer je welke soort gebruikt. Wat is nu verstandig? Mijn hollandse nuchterheid zegt dat het vast en zeker wel goed komt, ben niet bang om te bevallen (niet dat ik er zin in heb) heb een man die vrij relaxed is in dit soort situaties en we moeten toch afwachten hoe het allemaal gaat. Wat vinden jullie?
ik ben ieder geval niet van plan om een cursus te gaan doen in ieder geval. me verloskundige heeft er ook niks over gezegt/gevraagt groetjes
Haha, wat raar! Bij de eerste heb ik geen cursus gevolgt en die is er gewoon uitgekomen hoor Echt, je lichaam weet wat het moet doen, dus dat komt goed. Nu bij de tweede ga ik wel iets doen (weet nog niet zeker wat) maar dat is meer om er 1x per week bewust bij stil te staan dat ik zwanger ben.
hier ook NIET bij de eerste ook niet gedaan. Ik ben zelf ook niet van de clubjes en ditjes en datjes. Ook heel nuchter en ken mezelf heel goed. Weet hoe ik reageer op pijn en kan snel schakelen. Ik heb t boek "duik in je weeën" gelezen en nog een boek over zwangerschap waar wat instond over de bevalling. Toen het begon heb ik t boek er nog eens bij gepakt, maar dat was t. Gelet op mn ademhaling, gewoon rustig proberen blijven ademen en dat is gelukt. Denk dat iedereen heel goed kan inschatten of ze wel of geen voorbereiding wil. Mijn vk hebben er wel naar gevraagd, hebben nee als antwoord gekregen en dat was prima. Op t moment zelf moet je toch goed naar de vk luisteren
Ik heb ook geen cursus gevolgd hoor. En had ik het wel gedaan, dan had ik er achteraf niets aangehad Die cursussen zijn gericht op buikweeën wegpuffen en ik had rugweeën hehehe
Ik ga wel ondanks nuchterheid vind het ook wel gewoon leuk om heen te gaan. (scheelt misschien ook wel dat ik niet in een tuttige omgeving zit) Zit bij mij om de hoek en heb ik gelijk wat te doen tijdens mn verlof
Nuchter of niet, je hoeft neit per se 'niet nuchter' te zijn om wel een cursus te doen hoor. Dat ten eerste. Als jij geen trek hebt, dan moet je het gewoon ook niet doen! Van de een hoor je dat ze er uiteindelijk weinig aan hadden, van de ander dat ie t gemist heeft om t niet te doen... Als je een beetje goede en fijne vk hebt dan loodst zij je er wel doorheen. En tuurlijk komen ze er wel uit, maar t gaat erom of t je kan helpen. Als jij het hebt over een theeklasje, dan geeft dat toch al aan hoe je erover denkt? Dan kun je t volgens mij maar beter laten.
Ik hou niet van clubjes, ik durf zelfs te zeggen dat ik er een hekel aan heb. Heb ook dus geen cursus gedaan en mijn dochter is er ook gekomen!
die curcussen..nee begin ik niet aan. heb het bij de eerste zwangerschap ook niet gedaan en op het moment dat je moet bevallen weet je heus wel wat je moet doen en de v.k/gyn helpt je er ook bij. dus eerlijk gezegd vind ik di curcussen grote onzin.
ik doe het voor de 2e keer. Ik heb de 1e keer sowieso een hoop geleerd en m'n man eigenlijk ook... Gewoon ook het 'technische' gedeelte van een bevalling. Wat gebeurd er nu eigenlijk? Dus die was daardoor wel wat voorbereid. En ook hoe hij me wel en juist niet kon helpen tijdens de weeen en de bevalling. Dus zeker voor hem waren die 2 lessen erg fijn. En ik vond het eigenlijk ook wel prettig en ontspannend. Nu bij de 2e ben ik dus weer bezig, maar is het heel anders, omdat die kennis er nog vrij goed is van de 1e. Maar we hebben een gezellig groepje, met moeders die toch ook best kritisch zijn over hetgeen ze horen en dat is erg leuk eigenlijk. Toevallig 2 mama's die bij de 1e geen cursus gedaan hebben die de uitleg over de bevalling nu toch ook al wel erg interessant vonden en zelfs ná al een bevalling gehad te hebben, toch nog een hoop opgestoken hebben . Misschien kijken voor een korte, wat informatievere cursus? Dat anderen die het niet gedaan hebben niets gemist hebben, is misschien logisch, wat je niet hebt, mis je ook niet . Doet me denken aan de easybase - die je bij de maxicosi kunt kopen. Je hebt hem niet nodig. Maar als je hem wel hebt, is het toch wel erg fijn meestal. Maar natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel en aangezien je met mensen bent, moet er natuurlijk altijd wel een klik zijn in het groepje/met de cursusleidster. --> ik doe nu zwangerfit en bij de 1e deed ik yoga.. Maar ik moet bekennen (theeklasje haha): Dat bakkie pepermunt thee aan het einde van de les mis ik toch wel nu hoor .
Ik heb geen cursus gedaan en heb het ook niet gemist aan puffen valt echt niets te leren! Ik zou het hooguit doen voor de contacten met andere zwangeren
Bij de eerste heb ik Zwanger & Fit gedaan. Een beetje bevallings-uitleg en voor de rest vooral zoveel mogelijk actief (o.a. fitnessapperatuur) bezig zijn. En nu bij de tweede ben ik weer van plan om Zwanger & Fit te gaan volgen.
Wat vreemd zeg van je verloskundige om dat zo te zeggen.Moet je toch zelf weten of je dat wel of niet doet.Ik heb bij de eerste ook geen cursus gedaan ,nou hij is er echt wel uitgekomen hoor.En ik ga nu ook niet aan een cursus beginnen.Niets voor mij.Wel denk ik om wat meer te gaan zwemmen maar das puur voor de beweging.
Dank jullie wel voor jullie reacties. Nu ik er zo over nadenk kan het ook zijn dat de vk meer wilde weten dat ik er werkelijk goed over nagedacht heb om het wel/niet te doen. Maar het blijft even goed een aparte opmerking. Ondertussen heb ik al heel wat sites bezocht over bevallen en dergelijke en ik denk dat ik ook de bibliotheek leeg ga roven. Tegelijk dan manlief ook wat boeken onder de neus duwen. Zoals gezegd, mijn idee is dat het er ook zonder cursus echt wel uit komt.
Ik ben momenteel bezig met de cursus zwangerfit onder begeleiding van een fysiotherapeut en ik moet zeggen dat ik daar een aantal handige tips heb gekregen, bv hoe je het beste iets kunt tillen (ik kreeg rugpijn tgv verkeerd tillen) en je houding bij zitten, lopen etc. Al die info vind ik heel nuttig ter preventie van lichamelijke klachten van het bewegingsapparaat in de zwangerschap.
Bij mij ook geleerd hoe we met rugweeen om moesten gaan(en hoe vriend/man ze weg kon masseren). Iedereen is verschillend, ik vond het heerlijk om onder de zwangeren te zijn, anderen hebben er niet zo behoefte aan. Gewoon doen waar je je zelf het beste bij voelt!