Wie kan mij uitleggen wat nu exact het verschil is tussen Scheiden en een Scheiding van tafel en bed? Wanneer kiezen voor een scheiding en wanneer voor een scheiding van tafel en bed? Hopelijk lezen er hier ook wat juristen mee
Bij scheiden van tafel en bed ben je op papier nog getrouwd, maar woon je apart. Belastingzaken enzo blijven dus wel gezamenlijk, want het is geen wettelijke scheiding. Op het moment dat je wel uit elkaar wilt, maar de papierrotzooi niet wil of de ander niet uit kunt kopen of iets dergelijks, kun je kiezen om te scheiden van tafel en bed. Dit is alleen geen officieel iets, maar als je uit elkaar gaat zonder te scheiden, wordt het in de volksmond zo genoemd.
De scheiding van tafel en bed is eigenlijk al erg achterhaald. Vroeger hield het huwelijk namelijk de verplichting in om samen te wonen. Dus als je nog niet officieel wilde scheiden (wegens financiele of geloofs-redenen bijvoorbeeld), dan moest je een scheiding van tafel en bed aanvragen, zodat je niet meer verplicht was samen te wonen. Tegenwoordig is die verplichting vervallen, dus is de scheiding van tafel en bed ook niet meer nodig. Nu kun je gewoon apart wonen als je dat wilt, zonder de daadwerkelijke scheiding aan te vragen. Consequenties zijn zo'n beetje het zelfde als bij de tafel en bed scheiding. Overigens is deze vorm van scheiding wel degelijk een officiele hoor, gaat ook via rechtbank en burgelijke stand. Hele rompslomp dus.
Ik weet dat vanuit geloofsovertuiging er zo nu en dan voor scheiding van tafel en bed wordt gekozen. Al dan niet officieel aangevraagd. Je mag dan niet hertrouwen.
Tja dat is ieders eigen keus natuurlijk. Mijn ouders waren en zijn allebei gelovig maar toch gescheiden en allebei hertrouwt.
De mijne ook, maar zijn daarvoor wel kerk uitgeschopt! Tot op de dag van vandaag zijn ze daar niet meer welkom (ze zijn 25 jaar geleden gescheiden). Het is dan ook een zeer strenge gemeente en officieel scheiden is nog steeds niet toegestaan. Je ziet dus wel regelmatig scheidingen van tafel en bed. Ik vind het zelf enigzins hypocriet dat dit dan wel zou mogen. Wie hou je voor de gek?
Mijn vader is toen wel gebleven in de kerk. Maar hij had ook verschillende taken in de kerk en die mocht hij toen niet meer vervullen, wat hem ook veel pijn heeft gedaan, want de scheiding was de keus van mijn moeder. (Al vind ik dat ze er allebei schuld aan hadden). Mijn moeder is toen weggegaan uit de kerk. (omdat mijn vader er gebleven was...)
Persoonlijk vind ik heel erg dat er in een gemeente zo mee omgegaan wordt. Mijn vader hield er minimaal 6 andere vrouwen op na en mijn moeder kon alle steun wel gebruiken met twee kleine kinderen. Zonder pardon, hebben al haar 'zogenaamde' vrienden van de kerk het contact verbroken. Ze had immers haar belofte aan God verbroken. Mijn moeder heeft uiteindelijk haar draai gevonden in een minder zware gemeente waar ze wel geaccepteerd werd om haar keuze te scheiden. Ik vind dit ook helemaal niks met geloof te maken hebben. Je hoort elkaar te steunen in moeilijke en goede tijden. Met verdraagzaamheid heeft het in mijn ogen al helemaal niks te maken. Bah zelfs ik kan er nog boos om worden hoe ze toentertijd zo in de steek gelaten is!
Joh, echt waar? Goh, dat wist ik dan weer niet. Mijn schoonopa schoonoma waren gescheiden van tafel en bed, maar daar is niets officieels aan voorafgegaan.
Wij zijn eerst gescheiden van tafel en bed (via advocaat),hebben in die periode ook nog "hulp"gezocht ,relatietherapie..uiteindelijk toch omgezet in alsnog een gewone scheiding.
Mijn buurvrouw is weg bij haar man. Ze zijn niet gescheiden, maar ze wonen wel apart. Ze zegt dat ze nu ook op van alles recht heeft, zoals huurtoeslag, meer zorgtoeslag, kindgebondenbudget etc. Hier had ze samen met haar man geen recht op. Maar klopt dit wel...anders zou iedereen niet kunnen gaan scheiden en dat 1 partner zich gewoon ergens anders inschrijft.
Mijn man en ik maken er weleens grappen over. Dan zeg ik: "ik ga van je scheiden van tafel en bed, maar ik ga nog wel bij je op de bank zitten" Eigenlijk is het niks om grappen over te maken, want als mensen het serieus doen dan is dat niet leuk.
volgens mij klopt dat niet, want volgens mij ben je als je getrouwd bent, automatisch fiscale partner van elkaar.
Bedankt voor de reacties! Nou volgens mij is een scheiding van tafel en bed dus wel ook officieel. Je bent dan wel uit elkaar maar niet gescheiden. Ik denk dat het ooit bedacht is door en voor gelovigen om mensen idd een mogelijkheid te geven uit elkaar te gaan zonder te scheiden. @allwoman, zo zit ik dus ook te denken. Als een soort overgangsfase zonder dat we gelijk officieel gescheiden zijn maar ik dus wel huurtoeslag ed kan aanvragen. Anders kan ik namelijk onmogelijk alleen wonen.
Je kan geen bijstand enz aanvragen als je van tafel en bed gescheiden bent. Omdat je nog getrouwd bent moet je man jou onderhouden als je dit zelf niet kan. Mijn schoonouders zijn momenteel ook nog van tafel en bed gescheiden maar mijn schoonvader betaald haar een bedrag naast dat ze zelf werk zodat ze zichzelf kan onderhouden.