Beste .., ik heb een zoontje (Jesse) van 10 weken. Ik heb de eerste 10 dagen volledig bv gegeven, maar door een borstontsteking en antibiotica liep de melkproductie zo erg terug, dat ik die niet meer kon op krikken. ik ben hier tot hij 7 weken was mee bezig geweest. Echter ik was nog zo moe en uitgeput dat ik na een dag of twee aanleggen om de 1,5 a 2 uur zo kapot was dat ik de fv niet omlaag kreeg. Ik kon op een gegeven moment er niet meer van slapen, het beheerste mijn hele dag. aanleggen, flesje, kolven. Hij begon sloom te drinken, was denk ik ook in de war. Ik was er zon anderhalf uur mee bezig. Dit kon ik niet meer volhouden. Toen de melkproductie alleen maar af leek te nemen ben ik gestopt. dit was toen hij 8 weken was, ik kolfde alleen nog maar, zon flesje op een dag, meer niet. Hij slaapt nu door en drinkt om de 4 uur een flesje met 5 voedingen op een dag. Maar nu ik weer wat opgeknapt ben, overweeg ik relactatie want ik wilde zo graag dat het zou slagen. Ik vraag me alleen af hoe dat moet, om de 1,5 a 2 uur aanleggen, moet ik hem dan echt wakker maken, of alvast minder geven? als ik hem een halve fles geef, is het direct huilen. En uit de borst komt niets meer. Ik leg hem af en toe voor een flesvoeding aan, omdat ik het zo bijzonder vind, en het erg mis. er komt nog ietsje uit volgens mij want soms komt er nog een druppeltje uit. Als ik het voor de flesvoedingen zou doen dan komt het neer op 1 x in de 4 uur, en niet snachts. Dit is denk ik niet vaak genoeg. Ik zou tussen door kunnen kolven, maar is dat net zo effectief? Groet muissan
Hoi, Ik begrijp dat je eigenlijk het borstvoeden nog niet los kunt laten. Dit heeft tijd nodig. Het is vreselijk jammer hoe het gelopen is. Ik lees dat je heel veel hebt gedaan en heel ver bent gegaan ook. Nu, na 3 weken zie je het weer zonniger in. Het gaat beter met jou, en met je mannetje, er is een rust in het gezinnetje gekomen. Doordat je heel in het begin al een borstontsteking te verduren hebt gehad, heeft je lichaam niet de gelegenheid gehad om het vraag en aanbod systeem af te stemmen en om te zetten naar een adequate productie. Je hebt er wel heel veel aan gedaan: veelvuldig kolven en aanleggen, met een minimaal resultaat. Je borsten zijn misschien een stuk in omvang weer geslonken, of wellicht merk je dat je minder melkklierweefsel kunt voelen in je borsten. Wanneer dit zo is, kun je je afvragen of je nog tot een volledige productie zou kunnen komen, fysiek gezien. Wanneer je twijfelt, zou ik je aanraden contact te zoeken met een lactatiekundige bij jou in de buurt. Bedenk dat relacteren heel veel tijd zal kosten en dat je wederom veel met je kindje en de voedingen bezig zal moeten zijn. Je kunt dan gaan kolven en aanleggen, je zult een dubbelzijdig electrische kolf moeten gaan gebruiken en je overige activiteiten even op een laag pitje moeten zetten. Het kan mogelijk zijn, maar houd er rekening mee dat je mogelijk geen volledige productie opbouwt. Is dat voldoende voor je? Vraag je zelf af of dat de weg is die je wilt gaan. Overigens kun je natuurlijk gewoon je kindje aanleggen omdat het zo gezellig is, of omdat je kindje nog zuigbehoefte heeft bijvoorbeeld na het drinken van de fles. Dit is prima. Doe dat vooral. En krijgt hij een slok binnen, dan is dat bonus! mooi meegenomen! Ik zou je dus willen adviseren om als je er goed over hebt nagedacht en je wilt echt weer over op (een deel) borstvoeding, schakel dan een lactatiekundige in, zodat je met een gedegen plan van aanpak aan de slag kunt gaan. Veel succes! En geniet van je mannetje! Heidi Margit