Hallo, Ik ben momenteel ruim 15 weken zwanger van ons tweede kindje. Nu vraag ik mij het volgende af: Afgelopen zomer werd bij toeval vastgesteld dat ik een (vaginale) hemolytische streptok B had. ik kreeg hiervoor toen een antibioticakuur maar heb hiermee voortijdig moeten stoppen omdat ik allergisch bleek (en heb uitenidelijkeen behoorlijke darmontsteking gehad). Verder heb ik niet meer laten controleren of streptokok nog aanwezig was. Nu hoor en lees ik inkeens hele nare verhalen van mensen die mij vertellen dat ik dan waarschijnlijk tijdens deze zwangerschap al een antibioticakuur moet volgen omdat deze streptokok anders een gevaar oplevert voor de baby tijdens de geboorte. In hoeverre klopt dit en moet ik mij zorgen maken? Alvast bedankt voor de reactie (ik moet pas over 3,5 week weer naar de verloskundige dus vandaar mijn vraag hier....) Groet, Mynou
hoi, in de zwangerschap hoef je geen antibiotica. Afhankelijk van of je een positieve urinekweek had of een vaginale kweek wordt het belied rondom de bevalling vastgesteld. Bij een pos. urinekweek krijg je inderdaad een antibioticainfuus, bij een vaginale kweek positief is het beleid afwachtend en mag je iets minder lang gebroken vliezen hebben voordat er wordt ingegrepen met antibiotica. Als je allergisch was voor antibiotica wordt er een alternatief gezocht waar je wel tegen kunt. Bespreek het op de intake. Mirjam