Zo ziek van de spruw?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door mamatietie, 24 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamatietie

mamatietie Nieuw lid

24 jun 2007
    2
    0
    0
    Vormgever
    Lelystad
    Mijn dochter I-caya van 6 weken heeft spruw :(

4 weken terug zijn wij begonnen met het geven van Dactarin.
    Wij hebben dit 3 weken lang gedaan en vorige week leek de spruw weg en zijn wij gestopt met Dactarin.
    Het was de afgelopen week een heel ander kind, huilde bijna niet, lachte en brabbelde zelfs tegen ons.

Vannochtend dacht ik iets op haar tong te zien en nu weet ik het zeker, de spruw is vedorie weer terug.Ze is de heledag wakker geweest op een paar keer 15 minuten slapen na. Ze huilt heel veel en slaat dan wil met haar armpjes in het rond. Ze heeft ook best wel veel melk terug gegeven.Komt dit idd door de spruw?
    Hoe ziek kan een baby zijn van spruw?

De huisarts heeft alleen Dactarin voor I-caya voorgeschreven maar niets voor mijzelf om voor mijn tepels te gebruiken. Ik heb het nog aan de huisarts gevraagd aangezien ik op internet had gelezen dat dit noodzakelijk was. De huisarts vond het niet nodig dat ik ook werd behandeld ik had/heb immers geen klachten.
    Lijkt mij onlogisch aangezien ik borstvoeding geef.
    Volgens mij is dit ook de oorzaak dat de spruw weer terug is. Klopt dit?

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat die vervelende spruw weg blijft en mijn meisje gewoon haar vrolijke zelf kan zijn?

Alvast hartelijk dank voor het beandwoorden van mijn vraag.

Groet, Isis

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Isis,

tja, heel vervelend. Kind kan inderdaad ziek zijn van spruw. Heel jammer dat je huisarts jou niet meebehandeld heeft want dit moet wel!
    Dus vandaag nog terug naar de huisarts, bellen is ook genoeg en vragen om recept voor jou en voor je dochter. Inderdaad nog twee weken langer doorgaan vanaf het moment dat je geen klachten meer hebt. Hielp daktarin snel? Anders mag je ook nystatine vragen voor I-Caya en voor jezelf miconazolcreme. (mijn ervaring hiermee is beter dan met daktarin).
    Soms gaat het ook gepaard met een vaginale schimmel bij jou, als je denkt/vermoedt dat je die ook hebt, meteen meebehandelen, dan ben je er in 1 keer vanaf. Daarvoor kun je canesten 3 maal vaginaaltablet en canesten creme vragen.
    Om de cirkel te doorbreken en jezelf en je dochter rust te gunnen kun je haar vandaag een keer een paracetamolzetpil geven.

Sterkte en beterschap!

Mirjam

3. mamatietie

mamatietie Nieuw lid

24 jun 2007
    2
    0
    0
    Vormgever
    Lelystad
    Bedankt voor je reactie Mirjam :D

Ben gister bij de huisarts geweest en hij adviseerde mij om de Daktarin ook op mijn tepels te smeren. Ik doe het maar, hoewel ik het erg vreemd vind klinken aangezien het een orale gel is. Ik heb inmiddels besloten om helemaal met de borst voeding te stoppen. Geen tietie meer voor I-caya :cry: Maar ze is al gewend aan de fles en die vind ze ook heel lekker ;)

I-caya vind Daktarin lekker. Als wij het aan haar geven likt ze alles van haar lippen. Ik vind het wel eng om te geven. Maar ik doe het samen met mijn vriend. We geven haar steeds een klein beetje tegelijk op een watte staafje. Het lijkt erop dat Daktarin goed helpt aangezien de plekjes op haar tong nu al minder zijn en de vorige keer leek alles weg te zijn. Misschien zijn wij de vorige keer wel te vroeg gestopt met de Daktarin.

Vandaag is ze behoorlijk vrolijk het lijkt erop dat ze zich ook beter voelt.
    Soms spuugt ze haar speen wel ineens heel hard uit en begint ze te huilen.Ik denk dat het dan toch pijn doet.

Ik heb nog even een klein vraagje. I-caya is nog net geen 2 maanden maar ik vind dat ze overdag wel heel lang wakker is.
    De ene dag slaapt ze meer dan de ander. Het lijkt wel of ze het om en om doet. Vandaag heeft ze weer een "ik wil niet slapen" dag en is ze nu al vanaf 11.00 wakker. En het is nu 19.30. Al ruim 8 uur dus. Ze slaapt wel even tussen door als ze in de kinderwagen of in onze armen ligt. Als ik haar weg leg in haar bedje of in de box wordt ze binnen 5 min wakker. Begint eerst om zich heen te slaan en vervolgens te huilen. Wanneer het donker wordt zo rond 22.00 uur kan ik haar wel in haar wiegje leggen. En dan slaapt ze in een ruk door tot een uur of half zes in de ochtend.

Vraag me af of het schadelijk voor haar om zo lang wakker te zijn en daarna zo lang te slapen zonder te eten?

Groeten Isis

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Isis,

wat jammer dat je gestopt bent met de borstvoeding, komt dat alleen door de spruw?
    Mooi dat je doorgaat met Daktarin, maak de behandeling helemaal af.

Ieder kind is anders en ook wij als volwassenen slapen de ene dag meer dan de ander. Het kan geen kwaad. Wel zou je kunnen proberen of dit inderdaad haar ritme is of dat ze toch meer wil slapen als de omstandigheden anders zijn.
    Ik denk als ik jouw verhaal lees dat ze misschien wel kan slapen in een donkere kamer. Dus als je een rolgordijn hebt of een dik verduisteringsgordijn lukt het haar misschien beter. Jonge baby's zijn in het begin veel gevoeliger voor licht dan voor geluid.
    Als ze minimaal 7 voedingen krijgt is het niet erg dat ze ongeveer 8 uur doorslaapt.

Mirjam

Deel Deze Pagina