Streptokok b bacterie

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ShallY, 24 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charlie86

Charlie86 Lid

1 jun 2015
    60
    0
    0
    Ik kwam er achter dat ik draagster was omdat ik bij mijn vorige zwangerschap met 30 weken in het ziekenhuis terecht kwam met weeën. Toen aan de remming gelegen en longrijpingspuiten gehad, dan testen ze je altijd standaard had toen ook de gbs in mijn urine. Tijdens die bevalling uiteindelijk met 36,4 bevallen heb ik ook aan het ab infuus gelegen. Nu kwam ik weer in het ziekenhuis met 29 weken met weeen ook remming en longrijpingsspuiten gehad, en die gbs was weer actief. GBS kan ook voor vroeggeboortes zorgen... Dus 7 weken heel rustig aan gedaan bank/bedrust want weeen bleven. Gelukkig zit ze er nog steeds in ben vandaag 36.3, moet weer tijdens de bevalling aan het ab infuus. Maar omdat ik heel snel beval, eerste 4 uur, tweede 2 uur en derde nog sneller gaan ze me ( als ik het haal) tussen de 38 en 39 weken inleiden zodat ik eerst die volledige ab kuur kan krijgen.

2. Anja1977

Anja1977 Fanatiek lid

22 feb 2013
    2.654
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook drager van de GBS bacterie. Ze zijn er ook achter gekomen omdat een blaasontsteking het vermoeden was.
    Tijdens m'n zwschap heb ik een antibiotica kuur gehad en is m'n urine opnieuw getest. (Bacterie was toen weg)
    Tijdens m'n bevalling een infuus gehad met antibiotica.
    Mijn baby's hebben er geen last van gehad, zijn niet ziek geworden.

3. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Bij de eerste bevalling werd ik ook ingeleid omdat ik met langdurige gebroken vliezen liep..door de gbs bacterie, werd pas na de bevalling geconstateerd, ook pas na de bevalling kreeg ik ab en mijn dochter ook omdat ze dachten dat ze blauw werd, ze dachten ziek door de gbs...ze moest een week op de kinderafdeling blijven. Ik zelf was ook 3 dagen ziek met hoge koorts....alles is goed afgelopen en uiteindelijk was mijn dochter niet besmet. Maar om deze drama wederom te voorkomen
    Werd bij de 2e zwangerschap met de gyn afgesproken dat ik ingeleid wilde worden...zodat ik optijd de ab zou krijgen. We hadden afgesproken dat ze met 38 weken zouden kijken hoeveel ontsluiting ik had...dat was 2 cm dus mocht de volgende dag meteen ingeleid worden....achteraf was ik er dubbel blij mee...aangezien we na de bevalling ook nog eens een knoop in de navelstreng ontdekte.

Ik voel me prettig bij inleiden en hoop dat ik deze zwangerschap weer ingeleid word...ik merk het tegen die tijd wel :)

4. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @liz: aha snap m! Idd gebroken vliezen zijn niet oke in combi met GBS.
    Hier is er nog niet gesproken over inleiding. Maar kleine ligt ook dwars dus denk dat ze dat eerst af willen wachten ;).

5. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Volgens mij hoeft het ook niet hoor...als je maar optijd in het ziekenhuis bent...maar ik voelde me er gewoon prettiger bij.
    Aha een eigenwijsje hihi..hopelijk gaat ze er snel goed voor liggen :)

6. Roos02

Roos02 Fanatiek lid

24 sep 2013
    2.111
    1.104
    113
    Ik heb ook een vraag erover omdat ik ook streptokokken heb. Dit hebben ze ontdekt doordat ik bij mijn dochter langdurig gebroken vliezen had. Nu is het echter zo (wat de verloskundige mij vertelde) dat ik alleen aan de antibiotica hoef als mijn vliezen weer eerst breken of koorts krijg tijdens de bevalling omdat mijn dochter niet ziek is geworden (we moesten toen 48 uur ter observatie blijven). Als ik gewoon eerst weeën krijg dan hoef ik geen antibiotica. Ik heb zelf het gevoel nadat ik dit alles heb gelezen dat het niet klopt wat de verloskundige zegt. Wat moet/kan ik hier nu mee doen?

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @roos: is er al een urine kweek gedaan deze zw? Als die negatief is hoef je idd geen ab, ook al had je het bij je dochter wel. Normaal kweken ze dan rond de 34 weken nog een keer om te kijken of het idd schoon is.
    Als er nog geen kweek gedaan is zou ik vragen of ze het rond die termijn willen kweken.

8. Padmee

Padmee Fanatiek lid

19 apr 2013
    2.051
    1.533
    113
    Nu vind ik een urinekweek niet de beste manier om de gbs uit te sluiten. Zoals al eerder is gezegd zit deze bacterie namelijk vooral in de vagina. Dat deze dan niet in je urine zit hoeft nog niet te betekenen dat je deze bacterie niet bij je draagt. Het zou namelijk ook in mindere mate aanwezig kunnen zijn in je vagina waardoor je deze niet meer ziet in je urine. De vraag is dan alleen of deze bacterie dan wel schade aan kan richten als deze in zulke kleine hoeveelheden aanwezig is.

Zelf werk ik in een laboratorium afdeling microbiologie en als wij een uitstrijk vagina (en urine) binnenkrijgen van een vrouw in zwangere leeftijd wordt er altijd gekeken of er gbs aanwezig is.
    De vraag waarom er niet standaard bij elke zwangere vrouw een uitstrijk wordt gemaakt om te kijken of er gbs aanwezig is, heb ik me ook altijd afgevraagd. Deze kan namelijk inderdaad voor voeggeboortes zorgen en problemen bij de bevalling.
    Het is niet mijn bedoeling iedereen bang te maken voor gbs, want de kans op problemen zijn inderdaad klein. Dat neem ik in ieder geval aan, want anders zouden ze toch wel iedere zwangere vrouw screenen?

9. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @padmee: ze zeggen idd dat bij forse kolonisatie het pas gevaarlijk kan zijn voor het kindje. Dus bij alleen aanwezig in de vagina is het niet direct gevaarlijk, tenzij er ook een positieve urinekweek is.
    Maar het blijft een vaag verhaal, zelfs mijn gyn zegt dat. Er is eigenlijk gewoon te weinig onderzoek naar gedaan en er is nog een hoop niet bekend over.
    De reden dat ze het niet standaard kweken is volgens mij gewoon een simpel kostenplaatje :(

Deel Deze Pagina