Hallo allemaal, Ik vroeg me af of jullie straks na de bevalling bepaalde dingen al voor jezelf hebt vastgesteld zodat de kraamverzorgster weet wat ze moet doen. Maak je afspraken met de kraamverzorgster of ga je ervan uit dat ze weet wat ze moet doen. Persoonlijk heb ik helaas niet zo´n goede ervaring gehad met kraamverzorgsters en wil het deze keer anders aanpakken. Ik heb geen zin in geleutel en even een wasje doen of een kopje thee zetten. Ik verwacht dus echt iets van de kraamverzorgster en wil het dus goed aanpakken. Dus ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jullie dit hebben aangepakt of gaan aanpakken. Van de kraamzorg begreep ik wel dat je het zelf moet bespreken met de kraamverzorgster, maar hoe? (mijn toetsenbord doet heel raar en kan dus geen of slecht gebruik maken van de tekens op het toetsenbord).
Och, Ik zie dat ik mijn vraag in de verkeerde topic heb neergezet. Zouden de moderators dat voor mij willen zetten onder bevallen? Mijn excuses!
Ik ging er vanuit dat ze wist wat ze moest en dat deed ze ook, meer zelfs. Ik vond het een hele leuke kraamhulp. De enige afspraak die ik buiten de normale werkzaamheden met haar heb gemaakt is dat als de moeder van mijn vriend ineens aan de deur zou staan, zij onder geen enkel beding binnen mocht komen.
Ik moet zeggen dat ik dit een beetje rare zin vind... wat moet ze doen je waskamer schrobben? de keuken boenen? ze is gen huishoudster hoor. De kraamVERZORGSTER is een gediplomeerde die klaarstaat voor moeder en kind... ze zal daar de nadruk op leggen dus veel info geven, borstvoeding adviezen geven.... en onder die tijd gezellig kletsen... sorry hoor maar ik zie dit niet al geleuter
ik vond mijn kraamverzorgster super! ze heeft niet het hele huishouden gedaan, maar een wasje een strijkje en de badkamer een beetje bijgehouden (elke dag even met een dweil en en lap erdoor) en boven elke dag stofzuigen (onder weet ik niet of ze het gedaan heeft) en het eten klaar gemaakt gekookt en tussen door mij en mika verzorgd en ze is er gezellig bij komen zitten, heerlijk vond ik dat. even lekker met dr kletsen over de bevalling (ze was erbij) wat mijn ervaring was wat zij ervan vond enzo. dat vind ik ook belangrijk dat je daar over kunt praten. moet zeggen de volgende keer zou ik niet anders willen hoor.
Zoals ik al eerder vermeldde, heb ik helaas twee keer geen goeie ervaringen gehad met de kraamverzorgster. De eerste deed heel weinig en zat zelfs met de visite erbij (de hele tijd). Ik kreeg ook weinig advies over hoe en wat na de bevalling. De vragen kon ik pas stellen als de verloskundige er was. Dat gold ook voor de tweede. Ik heb zelfs begrepen van de kraamzorg dat als je niet tevreden bent over de kraamverzorgster dat je om een andere mag vragen. Ik heb recht op 5 a 6 uur per dag kraamzorg. En wil dan ook graag dat dit goed wordt ingevuld. Uiteindelijk betaal ik ervoor. Wat betreft de grote schoonmaak (boenen en schrobben), die heb ik al zelf uitgevoerd alvorens de kraamverzorgster komt. Het is niet de bedoeling dat ik de kraamverzorgster als een dienstmeid ga gebruiken, hoor. Dus zo negatief hoef je nou ook weer niet te reageren.
Als ik zo'n kraamverzorgster krijg, spring ik een gat in de lucht. Koken? Heerlijk als dat voor je geregeld wordt. En zorgen voor de andere kinderen, dat lijkt me ideaal. Ik kan me niet herinneren dat de kraamverzorgster bij mij boven uberhaupt heeft gestofzuigd. Maar dat zou heel erg fijn zijn. Tuurlijk vind ik het ook belangrijk dat er gepraat wordt over de bevalling en wat er na komt. Het is goed als je er met een buitenstaander over praat, kun je het gelijk ook van je afzetten.
Maar dan vraag ik me toch af wat je dan WEL verwacht van de kraamverzorgster? Hier hoefde ook weinig te gebeuren omdat mijn man een hoop zelf deed en ik van te voren ook alles schoongemaakt heb (tijdens mijn weeen nog) Ze deed elke dag de wc, toilet en de verzorging van mij en Demi...maakte ontbijt sochtends, maakte lunch smiddags en zette het eten klaar. Ik heb veeeeeeeeeeeeeeel meer gekregen als verwacht want bij de intake vertelde ze dat de kraamverzorgsters weinig meer doen...dan het sanitair en de verzorging van moeder en kind!
Nou precies wat Daantje85 schrijft. Er voor de moeder en het kind zijn en tevens wat lichte huishoudelijke taken uitvoeren. Maar omdat ik dus net zei dat ik recht heb op zo'n 5 a 6 uur kraamzorg per dag, was ik benieuwd naar de ervaringen van anderen. Het zijn toch een aantal uren per dag (iets anders dan drie uur per dag). Mijn partner werkt ongeveer 70 uur per week. En ik hoop dat hij straks toch wat kan doen in de huishouding, maar zou het ook op prijs stellen als de KV ook wat in de huishouding zou doen. Stofzuigen, de was doen, af en toe de vaat opruimen en er ook voor de andere kinderen zijn. Hoofdtaak is natuurlijk mijn kind en ik. Ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van andere en hoe zij het hebben aangepakt als zij NIET TEVREDEN waren over de kraamzorg.
Oh man, ik had een super kraamverzorgster, zelfs 2 (een leerling erbij). Ik heb van te voren echt niet over nagedacht hoe ik het zou willen. Ik ging er vanuit dat ze weten wat ze doen. Ik had 8 uur per dag kraamhulp. Ze kwamen 's ochtends binnen en we gingen lekker kletsen onder een bak koffie. Ze vroeg hoe het ging 's nachts en had heleboel goede adviezen. Ze had werkelijk overal een antwoord op. Echt heerlijk. Daarna maakte ze een lekker ontbijtje voor me klaar en gingen we met de baby aan de gang (wassen, voeden etc). Daarna moest ik lekker gaan relaxen op bed en gingen ze het hele huis schoonmaken, wasjes draaien, badkamer en wc poetsen, water voor bloemen verversen. Ze vroeg zelfs of ze avond eten kon voorbereiden voor ons. Tussendoor lunchten we samen. Ik kon werkelijk met alle vragen bij haar terecht. Ze gaf me heel veel informatie. Toen de dag aanbrak dat ze moesten vertrekken ben ik echt heel erg verdrietig geweest. Naderhand heeft ze nog een paar keer gebeld om te vragen hoe het gaat. Ik heb echt een superkraamweek gehad met ze.
ik vond jouw stukje er neerhalend in de context zoals ik het zag staan Ik denk dat dit een moeilijk topic is om antwoord op te geven, het hangt zoooo af van wat voor kraamverzorgster je krijgt en ben je niet tevreden ook dit keer... grijp op tijd in en vraag een andere
KIWI1: Ben heel erg blij voor jou, zou ook zo graag zo'n kraamverzorgster willen hebben. Ik heb weinig hulp van buitenaf en hoop van harte dat het gecompenseerd wordt door de kraamverzorgster. Ik hoop werkelijk niet dat ik weer teleurgesteld wordt en dat ik afscheid kan nemen met het gevoel haar te zullen missen.
In het vetgedrukte tekst staat het vermeld dat ik in het verleden niet tevreden was over de kraamzorg. Misschien had ik dit beter moeten uitleggen. Maar ik ben in de eerste dagen na de bevalling altijd zo moe en beurs enz. dat ik weinig energie heb om uberhaupt tegen de kraamverzorgster ergens in te gaan. Ik vind dan alles goed en heb geen fut om ook maar ergens kritiek over te hebben. En achteraf vind ik dat ik dan het anders had moeten aanpakken. Stom (vind ik ook). Ik wil nu van te voren weten hoe andere moeders dit hebben ervaren en niet dezelde fout maken. Maar misschien heb je gelijk en is dit per situatie verschillend en moeilijk en ligt het er net aan wie je krijgt. De kraamzorg vertelde mij dat als ik niet tevreden was dat ik iemand anders kon vragen. Misschien doe ik dat, maar ik hoop niet dat het zover komt. Verder is het absoluut niet mijn bedoeling om de kraamverzorgster in deze topic neer te halen/beledigen.
Ik heb bij de 1e geen kraamzorg gehad en denk ook na over hoe ik dit aan moet pakken. Zal ik van te voren een brief maken, zodat ze kan lezen wat ik verwacht? Wat kan je verwachten? Ik wil graag dat er gestofzuigd word en er even met de oudste naar buiten gegaan word, de badkamer gedaan word en misschien het eten bereid word.
Helaas werkt het zo niet... ze zijn verplicht om voor moeder en kind te zorgen, helpen met bv/kv en de slaapkamer van de moeder/babykamer schoon te houden en de badkamer, ook zorgen ze voor de was maar in principe hoeven ze dus alleen de was voor moeder/baby te doen. Het eten bereiden, honden uitlaten, boodschappen doen, andere kinderen verzorgen en stofzuigen etc. staat dus helemaal niet in het takenpakket. Wij hadden een kraamhulp die wel veel deed en aanbood om vast dingen klaar te zetten voor het eten, ze werkt tot 15.00 uur dus echt koken schoot toch niet op. Lief dat ze het deed maar ze hoefde het helemaal niet te doen.
ik zou je goed laten informeren, tegenwoordig is het zo dat de kraamverzorgster echt alleen voor jou en de baby mag/moet zorgen. Zoals hierboven al staat beschreven, ik weet verhalen dat de kv alleen de was van moeder en baby deed en de was van de vader en andere kinderen er tussen uit haalde. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen briefje zou neerleggen, vind dit erg vreemd en inderdaad een beetje overkomen als een schoonmaakster. Nederland is één van de weinige landen waar je recht hebt op kraamzorg en dit is in eerste plaats dus bedoel voor de zorg van moeder en kind. Daarnaast komt als er nog tijd over is licht huishoudelijk werk. Ik had een kraamverzorgster die heel lief was en als het uitkwam een doekje over door de wc haalde en badkamer, ze heeft een paar keer per week gestofzogen en bed verschoond. Ik vond het mooi genoeg! En onze kraamverzorgster zag ook gewoon bij het bezoek 's morgens en ik vond dit echt niet erg, heb genoten van de kraamtijd!
om nog even antwoord te geven op jouw vraag. Ik zou het kraamcentrum bellen om te vragen wat er 'verplicht' is. Dan zou ik gewoon afwachten wat voor kraamverzorgster je krijgt. Als ze in jouw ogen te weinig doet zou ik dat aangeven en als dit niet helpt om een andere kv vragen. Ik begrijp dat je man veel moet werken maar als je nog twee kinderen hebt denk ik wel dat je iets voor extra hulp moet regelen.. Als je een kv krijgt die zich houdt aan de tegenwoordig gestelde 'regels' zal ze dus niet de verzorging van de andere kinder op zich nemen, ik zou hier dus wel rekening mee houden! Succes!
Wij hadden echt een super kraamverzorgster, verschoonde iedere dag het bed, werkte iedere dag heel de was weg (incl. stijk!), iedere dag boven en beneden stofzuigen en beneden ook dweilen, om de 2 dagen de badkamer, iedere dag het toilet, maakte onbijt en de lunch plus daarbij de zorg voor mij en onze dochter en toch tijd genoeg voor een gezellig praatje Dus wij hebben geen klagen gehad!