Ik ben morgen 13 weken zwanger en dit is mijn eerste zwangerschap: Ik heb sinds gisteren een paar keer oud bloed gehad met afvegen en ook in mijn ondergoed, met daarbij een zwaar gevoel in mijn onderbuik en in mijn onderrug. Vanmorgen was het weer over, maar vanmiddag had ik weer een zwaar gevoel in mijn onderbuik en onderrug. Nu net na het plassen weer een beetje oud bloed bij het afvegen. Kan dit kwaad of is mijn lichaam zich aan het schoonmaken? Volgens mijn overbuurvrouw (verpleegkundige) moet ik het even rustig aan doen en vooral niet tillen (ben bezig met verhuizen). Dit heb ik dan ook netjes opgevolgd, maar ik moet dinsdag weer post bezorgen waarbij ik ook moet tillen/zwaar duwen en trappen. Volgens de buurvrouw moet ik overleggen met de verloskundige of dit verstandig is op dit moment. Kunnen jullie mij hierover advies geven? Ik ben wel van plan om morgen even te bellen met de verloskundige, al zijn ze morgen gesloten. Maar ik ben er niet helemaal gerust op, uiteraard. Alvast heel erg bedankt!
Hoi, Je hoeft absoluut geen rust te nemen, dit heeft niets te maken met een kans op een miskraam. Veel vrouwen hebbend at oud bruin, soms Elfstedentocht helder rood bloedverlies. Dit kan komen na harde ontlasting, geslachtsgemeenschap, blaasontsteking of zonder bekende reden. Wat krampen zijn ook normaal. Het is niet normaal als het lijkt op menstruatie krampen met een hoeveelheid bloed die daar ook bij past. Maak je niet veel zorgen. Dit is een periode waar je totaal geen controle over hebt, behalve gezond leven dan. Lekker blijven doen, wat je normaal ook doet. Groeten Evelien.