Hallo, Ik maak mij hele erge zorgen ik ben namelijk bevallen met streptokokken b (2,5 week geleden) heb in het ziekenhuis antibiotica gehad 1 gift. Kan ik mijn kindje hier nu nog mee besmetten? Via mijn handen ofzo? Hoe breng je deze bacterie eigenlijk over? Gaat dat ook als je bijv. je handen niet goed gewassen heb via de deurklink enz? Net zo als krentebaard? En kan het ook via kleding enz? Hoe besmettelijk is dit? Groeten
Hoi hoi, Onderstaande heb ik van de site van de GGD afgehaald. Heb je geen informatie meegekregen van het ziekenhuis hierover? Als je behandeld bent met antibiotica, ben je na 48 uur niet meer besmettelijk. De streptokok zit vooral in de neus- en keelholte en op de huid. Door niezen, hoesten of direct contact met de handen, of via besmette voorwerpen kan men besmet raken. Men is besmettelijk zolang de infectie nog niet genezen is, of tot 48 uur na begin van behandeling met antibiotica. Iedereen kan besmet worden de bacterie, maar of je na besmettting ziek wordt, hangt af van de eigenschappen (agressiviteit) van de bacterie waarmee je besmet wordt. Ook hangt dit risico af van je eigen gevoeligheid door ziekte door deze bacterie. Groetjes Adrienne