CMV besmetting

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Wonder 1980, 28 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wonder 1980

Wonder 1980 VIP lid

18 okt 2007
    12.598
    1.244
    113
    Gelderland
    Beste verloskundige(n),

Tot voor kort wist ik nog niet van het bestaan af, maar nu laat het me toch niet meer los. Het gaat namelijk over CMV. Ik heb een zoontje van 15 maanden (die niet naar de creche of kdv gaat) en ik vroeg me af hoe groot de kans is dat hij cmv overdraagt op mij. Moet het virus dan actief aanwezig zijn in zijn urine of speeksel of maakt dat niet uit? Is het standaard aanwezig of moet hij ook eerst besmet geraakt zijn? En zijn de symptomen bij een kind wel duidelijk zichtbaar? Ik knuffel namelijk wel met hem en laat hem soms ook uit mijn beker drinken. Hoeveel kwaad kan dit?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groetjes,

Wonder

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Wonder,

CMV is niet bij iedereen aanwezig, wel als je een keer deze infectie hebt doorgemaakt, dan blijft het latent in je lichaam aanwezig, en heeft inderdaad ook een besmettelijke periode als het actief is in je lichaam. Als je het idee hebt dat je besmet geraakt bent, kun je via de HA iom je VK je bloed laten testen op dit CytoMegaloVirus.
    Ik geef je de site met goede info van de RIVM, paragraaf 2.4, 3, 4 en 8 zijn belangrijk voor je vraag; Cytomegalie (Infectieziektebestrijding)

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina